Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

@Theo, bedankt voor de locatie waar de Liberty vaart.
@Hank, ik denk aan kapitein, 1e en 2e stuurman, 1e en 2e machinist, kok en 3 matrozen.
Journee

Re: Wie weet?

Bericht door Journee »

Goede middag,

Ik kreeg onderstaande vraag, een vraag waar ik geen antwoord op heb.

Geachte heer,
Ik heb met veel belangstelling de archieven van de R.D.M. doorgelezen. Ik heb een brandende vraag, waarop u mij hopelijk antwoord kunt geven.
Mijn grootvader, geboren in 1888, was helemaal geen avonturier en werkte zijn hele leven in de scheepsbouw.
Naar ik weet werkte hij tussen 1914 en 1921 hij bij bij de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” in Schiedam. In die tijd is hij echter niet in Nederland geweest, maar in Roemenië of Bulgarije.
Zou hij voor zijn werk naar die verre oorden gegaan zijn en had dat iets met de oorlog WO-I te maken? Degenen die het zouden kunnen weten zijn ook allang overleden, maar misschien kunt u mij verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Toos de Slegte-Veldhoen.


Had de NW toen soms ook nog één of andere vertegenwoordiging, dependance of project in Roemenië of Bulgarije?
Kan iemand Toos verder helpen?

Mvg, Johan.
ed bartels

Re: Tharsis, zee-riviervaart.

Bericht door ed bartels »

Hoi,
Toevallig ben ik uitgebreid bezig met de wetenswaardigheden van een kruiplijner van ca. 2600 brutoton
zo'n 95 meter lang en 138 teu.
Op Kombuispraat vroeg ik het al maar kreeg geen enkel respons. Maar misschien kan iemand mijn vraag over de kruiplijner hier beantwoorden?
Mijn vraag: Waar en hoever over de wereld mag een dergelijk schip varen? Zou je er mee naar de V.S. mogen of Canada? Middellanse Zee en verder Azie in?

Of ligt dit aande klasse waarin ze is ingedeeld en verzekerd, of de papieren van de ouwe?
(Ik zeg niet dat ze met lading naar Amerika zou moeten want dat lijkt me niet rendabel! Maar het gaat hier om het principe)
Overigens: wat een dot van schip die Tharsis!
Groetjes Ed
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

Dit is een moeilijke, vrees ik.
Is er iemand die de naam Bram (Abraham) Noë iets zegt in verband met de Groninger kustvaart?
De achternaam wordt op verschillende manieren geschreven: soms simpelweg Noe, maar ook Noë en soms Noé.

Bram Noë zou voor de Tweede wereldoorlog kapitein van een Groninger kuster zijn geweest, mogelijk ook kapitein-eigenaar of mede-eigenaar. Zijn ouders waren vroeger - en nu spreken we dus van vóór 1900 - al bevriend met mijn grootouders Willem en Ytje van Gelderen in Delfzijl.
Zelf ken ik Bram Noë uit de oorlog, toen hij zeer actief was in het (Rotterdamse) verzet en bij de L.O. - L.K.P. zat. Dat was de Landelijke Organisatie voor hulp aan onderduikers met daarnaast de Landelijke Knokploegen. Hij was een van de mensen die distributiekantoren overviel om met de buit aan bonkaarten niet alleen onderduikers, maar ook anderen te helpen. Hij gebruikte ons huis in Overschie als tijdelijk onderduikadres als hij helemaal nergens meer heen kon. Op zijn verzoek voorzag hij mijn moeder en haar zuster van extra bonkaarten. Dat ik in de winter 1944-'45 niet van honger ben omgekomen is dus mede aan hem te danken. Bram Noë was een grote, luidruchtige, goedlachse kerel.

Is hier iemand die zich de naam herinnert en weet met welk schip of met welke schepen of welk kantoor die in verband kan worden gebracht?
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap de Roode RIP »

In november 1936 werd de ARDJOENO opgeleverd aan A. Noë in Delfzijl. Hij was eigenaar van het schip tot oktober 1937. Verder niets meer gevonden.
Groet
Jaap
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

Dat was hem: de ARDJOENO. Nu weet ik het weer. Die naam gonsde rond in de familie. Zeer bedankt voor de info.
Nu nog een plaatje van de Ardjoeno. Ik zie dat het een zusterschip was van de Jola, de latere Jan Kreumer waar ik mijn zeemansloopbaan op begon, maar een foto van de Ardjoeno zou me zeer welkom zijn. Nou kun je natuurlijk niet alles hebben en ik ben allang blij met dit aanknopingspunt, maar als het effe kan...? :wink:
Mag uiteraard ook een plaatje zijn als "Liberty" van Beck of "Kolga", "Procyon" of "Louise".

Blijft natuurlijk de vraag waarom Bram Noë minder dan een jaar eigenaar was van de Ardjoeno.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie weet?

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Liberty in Maassluis...

Afbeelding
en als Kolga

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

Bedankt!
Zo ben ik helemaal compleet. Hier nog een foto van de oude ARDJOENO als LOUISE...

Afbeelding
Uit de collectie Bas H.F. Spruit - Delfzijl
richard

Re: Tharsis, zee-riviervaart.

Bericht door richard »

Kan me herinneren dat een kruiplijner 1100 ton van wagenborg in de jaren 90
Dat waren de zogenaamde Ferus Smits Spits types.
in de walvisbaai is geweest was volgens mij hetzelfde type als de Lifana.
Die reis is toen gedaan door Kapitein Frans Bos.
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Tharsis, zee-riviervaart.

Bericht door peelander »

Dit type dus
Afbeelding

groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie