Tja ,de lege tanker die dwars in de rivier zit ,kwam de haven van Wallersheim,bij Koblenz uit .
Alleen was de rivier niet vrij ,er zat dus een geladen opvaart en een lege afvaart ,er zal wel communicatie geweest zijn ,lijkt me ,maar hij is er op een of andere manier toch uitgegaan ,dan zie je dat hij voor de kop van de geladen dreigt te komen ,en dan gaat hij aan de stand van z`n kopschroef te zien dat proberen te voorkomen ,mijns inziens had hij beter geprobeerd om met gang over bakboord voor die kop weg te daaien,dus kopschroef andersom,iig toch achter wat actie ... en dan had hij dus ook voor die afvaart niet zo dwars gezeten ,maar dat is natuurlijk van hier uit makkelijk commetaar geven aan de hand van een filmpje
grts ,de beste stuurlui
Even Apeldoorn bellen?
Re: Even Apeldoorn bellen?
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Even Apeldoorn bellen?
Bram,
dat ben ik als voormalig binnenschipper en duwbootman, volledig met je eens.
Ik zat ook te wachten op een berg schroefwater om de kont vrij te varen.
Maar ja, kruip eens in de huid van een ander??
Tammo.
dat ben ik als voormalig binnenschipper en duwbootman, volledig met je eens.
Ik zat ook te wachten op een berg schroefwater om de kont vrij te varen.
Maar ja, kruip eens in de huid van een ander??
Tammo.
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ik durfde het commentaar niet aan. het is al weer zo lang geleden dat ik beroepshalve voer...........
Maar, ik kom volledig met Bram mee.
Ennuh, inderdaad; ik ben stuurman..................aan de wal.
m.v.g., Roy
Maar, ik kom volledig met Bram mee.
Ennuh, inderdaad; ik ben stuurman..................aan de wal.
m.v.g., Roy
Re: Even Apeldoorn bellen?
Betrof dit niet een Somtrans tanker? Ik zie een Belgische vlag achterop.
Verklaart dat niet e.e.a .
groeten
Jan van der Pluijm
Verklaart dat niet e.e.a .
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Even Apeldoorn bellen?
We weten niet wat hier heeft plaats gevonden, we zien alleen de gevolgen niet de oorzaken. Misschien heeft er iemand wel een hart- of herseninfarct gehad of heeft zich een ander drama afgespeeld.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Even Apeldoorn bellen?
Jan, de somtrans trof in dit geval denk ik geen blaam die was in de afvaart ,
En pieter ,dat zou ook nog kunnen k`heb er verder geen streng oordeel over ,maar zomaar wat gedachtes voorgedragen wat te verwachten was
En pieter ,dat zou ook nog kunnen k`heb er verder geen streng oordeel over ,maar zomaar wat gedachtes voorgedragen wat te verwachten was
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Even Apeldoorn bellen?
(Weer in rustig vaarwater, Bram?)
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Even Apeldoorn bellen?
Klipper, je bent goed op de hoogte.klipper schreef:de LOUISA heeft of had een bijzondere schroefas en gland, als het schip leeg is kan men de schroef onder water laten zakken. De schroefas en gland kan mechanisch naar boven of naar beneden ,ergens achter de koppeling zat een zgn knoop . Achter was er een rubber afdichting. Er was ook nog een kempenaar waar dit systeem was ingebouwd. Het systeem werkte goed, het voordeel was er hoefde geen schroeftunnel aan gebouwd te worden en leeg een geweldig goed achteruit. Zat er vuil in de schroef , even omhoog en schoonmaken maar. De schroef maakte weinig lawaai mede doordat de schroef met leeg schip gedeeltelijk onder het schip uitstak. Het is bijzonder dat dit systeem niet vaker is toegepast. Gr
Ik kan je zeggen dat de essentie van dit schroefsysteem is bedacht door mijn vader die de voordelen van de zijschroef wilde handhaven bij het mortoriseren van zijn schip.
Maar hij kende in 1959 de heer Oldenhage, die er ook helemaal in geloofde en het graag wilde bouwen niet voldoende om het financiele risico dat hij liep als het onverhoopt niet zou functioneren aan te durven. Oldenhage heeft dit altijd jammer gevonden en toen zijn zonen een schip kochten hebben ze het, aangepast aan de techniek van 1970 voor eigen rekening ingebouwd en het heeft 42 jaar perfect gewerkt.
De reden dat het weinig is toepepast is eenvoudig: in 1970 waren de meeste sleepschepen omgebouwd dus er was eigenlijk geen markt meer voor.
Overigens is dit systeem volledig anders dan dat van de Solvay spitsen.
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ik zat hier nog op de Eemstroom, wij waren aan de haven van 's Gravendeel net de "Paula" voorbijgelopen.
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen
Groeten Frans
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen
Groeten Frans
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ik vraag me af hoeveel van deze scheepen die naar Nigeria gaan heel over komen .. 50% ????????????JC schreef:Een collega maakte mij hierop attent, vroeger een regelmatig bezoeker: FRISIUS. Op het kustvaartforum zie ik een foto van 7 december, toen was het nog een compleet schip...
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713278
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713276
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713274
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713271
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.