Aken (met heve).

Alles over binnenscheepvaart
veenschipper

Re: Aken (met heve).

Bericht door veenschipper »

Kapitein Spok

Klopt die bedoel ik met de witte roef en stuurhut.

Ik heb namelijk het idee dat het de "Jantje" van voormalig spitsen schipper Gerard Sloots uit Rotterdam is.
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kapitein Spok »

Veenschipper, ik ga dit voor je uitzoeken, maar dit kan even duren.
Ik kom er hier beslist op terug.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Aken (met heve).

Bericht door Ben »

Een ongedateerde foto met een aak van N. Bouman, zij gaat hier door de brug van Oldetrijne ten zuidwesten van Wolvega.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Aken (met heve).

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De 'slof' Rival van Johannes de Jonge beneden de sluis in Erica. Jarenlang was hier vrijwel niks te doen, af en toe een spits met zand of grind naar Emmen, en nu zijn er meer dat duizend schepen in één zomer gepasseerd. Jachtjes wel is waar. De nieuwe vaarverbinding tussen Drenthe en Groningen was zeer in trek. Daarom hebben wij hem nog maar niet gevaren, we waren gewaarschuwd: soms wel zeven schuttingen voor de nieuwe (kleinere) sluisjes.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
nj.scholma
Berichten: 265
Lid geworden op: 03 jan 2005 16:57
Locatie: Rotterdam

Re: Aken (met heve).

Bericht door nj.scholma »

Ik hoorde van mijn zwager dat de scheepvaart in Stadskanaal ook erg was tor genomen dit jaar. hij woont bij de 2e verlaat en er waren regelmatig daar volle schuttingen en wachtijden vanwege de daar ingestelde konvooivaart.

Nico
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kapitein Spok »

veenschipper schreef:Kan iemand mij ook wat meer vertellen over die opgebouwde (luxe)motorschip aan de binnenkant op de foto van de waalhaven in Nijmegen.
Alvast bedankt
Veenschipper, hier het beloofde antwoord op jouw vraag.

De bewuste luxe motor heeft nu de derde eigenaar, maar nog altijd haar eerste naam: Dankbaarheid.

In het boek Beugelschippers door de jaren heen staat op pagina 78 o.a. te lezen:
In 1922 gebouwd bij scheepswerf Vuyk te Capelle a/d IJssel in opdracht van J Droog.
Marinus Goudriaan nam het schip in 1937 over. Het schip mat 112 ton bij de afmetingen 28x4.30x1.91 Het schip is 1973 in de buurt van Nijmegen in de pleziervaart gegaan.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Gefotografeerd op 18 april 1983, locatie: Schie Westzijde, Spangense Kade te Rotterdam.
Duidelijk een aak, maar wat voor een?
Afbeelding
Hier het achterschip, ook met heve. Dus kan het geen ijzeren/stalen Dorstense aak zijn.
Afbeelding
Het schip was volgens mij toch iets langer dan 40 meter. En breder dan een spits.
Afbeelding
Niet lang na april 1983 zag ik het schip aug. 1984 vanuit de trein in Den Haag liggen aan de Calandkade.
Elke keer zag ik het schip vanuit de trein en altijd had ik het plan om er eens langs te lopen om misschien wat gegevens te krijgen.
Om te kijken of het schip misschien ooit zwaarden heeft gehad. Of om te zien dat de bolders origineel waren. Eventuele verlenging.
Het is er nooit van gekomen. De bekende keen Alida heeft duidelijk een andere heve en deze Alida wordt ook keenaak genoemd.
Het door mij gefotografeerde schip is veel voller gebouwd. Wie weet er meer?
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Geen idee wat dit voor een type is.
Ik denk echter eerder in de richting van een Herna, dan van een Keen,
maar misschien is het gewoon een uniek exemplaar!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Keijzer »

Zou het een Peelaak kunnen zijn?
Op onder staande foto ligt de peelaak "Jan" opvarend in sluis 16 in Weert, geladen komen z'n vormen niet zo goed uit, de naar binnen lopen de zijden zie je nu niet maar ik denk dat het net zo'n schip is als die in de Schie.
Afbeelding
Foto met dank aan Wrijfhout uit een van de boeken van Harry en Jan Biezenaar
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Geen idee. Ik ben eigenlijk nog nooit een betrouwbare beschrijving van een peelaak tegengekomen.
De mij bekende bronnen vertellen allemaal een ander verhaal. :cry:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie