Rederij Holwerda, Heerenveen.
Ik heb nog het volgende gevonden:
In het tijdvak van juli 1986 tot eind juni 1987 waren in ieder geval nog de volgende schepen bij Holwerda:
Frisian Arrow eigenaar Holtrade overgedaan aan Frisian Shiptrade en herdoopt in Gaasterland
Frisian Carrier eigenaar Holtrade overgedaan aan Frisian Shipping en herdoopt in Haskerland
Frisian Dawn eigenaar Holwerda overgedaan aan Frisian Shiptrade en herdoopt in Lemsterland
Frisian Explorer eigenaar Riddertrade herdoopt in Explorer met dezelfde eigenaar
Frisian Faith eigenaar Ridderveer herdoopt in Faith met dezelfde eigenaar
Frisian Liner eigenaar Scheepvaartonderneming Noord Nederland herdoopt in Schoterland en overgedaan aan Scheepvaartmij. Christiana.
De Frisian Mariner, Frisian Skipper, Frisian Star en Frisian Trader waren alle vier eigendom van Holwerda & Van Der Schoot en werden "verkocht" aan Scheepvaart mij. Daan.
Scheepvaartmij. Daan was de handelsnaam van de Hypotheekbank van de ING die daarin alle schepen stopten waarvan de eigenaren de hypotheek niet meer konden voldoen.
De Gera Holwerda werd dat jaar vernoemd in Aned voor Noordnederland Shiptrade, als Holwerda eigenaar Gera Holwerda.
Uit het bovenstaande kan afgeleid worden, dat het samenwerkingsverband met Van Der Schoot blijkbaar niet succesvol was anders waren de schepen niet terug gegaan naar de hypotheekbank.
Zal ongetwijfeld worden vervolgd.
In het tijdvak van juli 1986 tot eind juni 1987 waren in ieder geval nog de volgende schepen bij Holwerda:
Frisian Arrow eigenaar Holtrade overgedaan aan Frisian Shiptrade en herdoopt in Gaasterland
Frisian Carrier eigenaar Holtrade overgedaan aan Frisian Shipping en herdoopt in Haskerland
Frisian Dawn eigenaar Holwerda overgedaan aan Frisian Shiptrade en herdoopt in Lemsterland
Frisian Explorer eigenaar Riddertrade herdoopt in Explorer met dezelfde eigenaar
Frisian Faith eigenaar Ridderveer herdoopt in Faith met dezelfde eigenaar
Frisian Liner eigenaar Scheepvaartonderneming Noord Nederland herdoopt in Schoterland en overgedaan aan Scheepvaartmij. Christiana.
De Frisian Mariner, Frisian Skipper, Frisian Star en Frisian Trader waren alle vier eigendom van Holwerda & Van Der Schoot en werden "verkocht" aan Scheepvaart mij. Daan.
Scheepvaartmij. Daan was de handelsnaam van de Hypotheekbank van de ING die daarin alle schepen stopten waarvan de eigenaren de hypotheek niet meer konden voldoen.
De Gera Holwerda werd dat jaar vernoemd in Aned voor Noordnederland Shiptrade, als Holwerda eigenaar Gera Holwerda.
Uit het bovenstaande kan afgeleid worden, dat het samenwerkingsverband met Van Der Schoot blijkbaar niet succesvol was anders waren de schepen niet terug gegaan naar de hypotheekbank.
Zal ongetwijfeld worden vervolgd.
Het volgende ook weer gevonden:
De Opsterland heeft in 1990 nog als tijdelijke charternaam Conti Finlandia gehad.
Holwerda had in 1992 nog de Freya onder haar beheer evenals de Tina - H.
De Tina Holwerda veranderde in 1988 trouwens ook van naam, dit werd de Fenda met als eigenaar Scheepvaartmij. Daan, zie mijn bericht ook van gisteren.
De Opsterland heeft in 1990 nog als tijdelijke charternaam Conti Finlandia gehad.
Holwerda had in 1992 nog de Freya onder haar beheer evenals de Tina - H.
De Tina Holwerda veranderde in 1988 trouwens ook van naam, dit werd de Fenda met als eigenaar Scheepvaartmij. Daan, zie mijn bericht ook van gisteren.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Het begon allemaal eind 19e eeuw met een turfschipper Einte Holwerda
uit Gasselternijveen...met de Vier Gebroeders...een van zijn zonen, Hendrik Holwerda trad later in de voetsporen van zijn vader en trouwde
een schippersdochter van Sloots en voer vanaf 1914 met zijn eigen Roelfina I het water dun, in 1923 kwam er nog een Roelfina II bij.
2 van Hendrik zijn zonen deden hetzelfde...in 1932 begon Roelof zijn eigen leven op de Avanti en Einte samen met zijn vader in 1935 de Holland.
In 1940 kwam voor Einte zelf de Paraat erbij. Toen de oorlog begon werd Roelof ziek en mocht niet meer varen..en kreeg een walbaan bij Verzekeringsmaatschappij Oranje..waar hij later directeur werd.
De schepen overleefden de oorlog niet en zeker vlak na de oorlog liepen vele Nederlandse schepen op een mijn. Vlak na de oorlog besloten de familie Holwerda nieuwe schepen aan te schaffen...alleen de Paraat van Einte was overgebleven...de familie vond hierbij dat ze de koppen maar beter bijelkaar konden steken en dat Roelof de zaken aan de wal mooi kon regelen (die was inmiddels al gevestigd in Heerenveen). Het eerste schip was de aangekochte Wota voor de Gebr.Holwerda (ex Apollinaris)
maar dit schip verging in 1949...gelijk daarna werd er een nieuwe Wota gebouwd , die in 1949 in de vaart kwam. En 2 jaar later , in 1951 kwam de nieuwe Holland in de vaart.
In 1955 besloot Roelof Holwerda samen met zijn 2 zonen Henk en Piet een echt scheepvaartskantoor op te richten , die zich bezig hield met aan-en verkoop van schepen..bemanningszaken...administratie en beheer van schepen van derden (m.n. zakenlui Gebr.vd Schoot).
uit Gasselternijveen...met de Vier Gebroeders...een van zijn zonen, Hendrik Holwerda trad later in de voetsporen van zijn vader en trouwde
een schippersdochter van Sloots en voer vanaf 1914 met zijn eigen Roelfina I het water dun, in 1923 kwam er nog een Roelfina II bij.
2 van Hendrik zijn zonen deden hetzelfde...in 1932 begon Roelof zijn eigen leven op de Avanti en Einte samen met zijn vader in 1935 de Holland.
In 1940 kwam voor Einte zelf de Paraat erbij. Toen de oorlog begon werd Roelof ziek en mocht niet meer varen..en kreeg een walbaan bij Verzekeringsmaatschappij Oranje..waar hij later directeur werd.
De schepen overleefden de oorlog niet en zeker vlak na de oorlog liepen vele Nederlandse schepen op een mijn. Vlak na de oorlog besloten de familie Holwerda nieuwe schepen aan te schaffen...alleen de Paraat van Einte was overgebleven...de familie vond hierbij dat ze de koppen maar beter bijelkaar konden steken en dat Roelof de zaken aan de wal mooi kon regelen (die was inmiddels al gevestigd in Heerenveen). Het eerste schip was de aangekochte Wota voor de Gebr.Holwerda (ex Apollinaris)
maar dit schip verging in 1949...gelijk daarna werd er een nieuwe Wota gebouwd , die in 1949 in de vaart kwam. En 2 jaar later , in 1951 kwam de nieuwe Holland in de vaart.
In 1955 besloot Roelof Holwerda samen met zijn 2 zonen Henk en Piet een echt scheepvaartskantoor op te richten , die zich bezig hield met aan-en verkoop van schepen..bemanningszaken...administratie en beheer van schepen van derden (m.n. zakenlui Gebr.vd Schoot).
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35