Kaum jemand kennt Wischhafen an der Elbe. Dabei gibt’s hier ein Küstenschiff-Museum, und bald wird „Iris-Jörg“ flottgemacht.
Eng ist die Matrosenkammer
Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ole heeft nog eens een keer een foto geplaatst van zijn huidige toestand maar helaas staat de foto niet meer op het forum en ik had hem opgeslagen maar bij een crash ben ik hem kwijt geraakt.
Echter deze link vertelt ook het e.a erover.
https://www.suite101.com/news/former-wor ... rt-a358087
Groet Jan
Echter deze link vertelt ook het e.a erover.
https://www.suite101.com/news/former-wor ... rt-a358087
Groet Jan
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ahoy Jan......
11 maart 2011
Pascagoula - geworpen in de Mary Walker Bayou door de orkaan Georges in 1998, een historische schoener die ooit zeilde voor de Duitse marine is het risico te worden voor altijd verloren.
Chancery Court Judge Jaye Bradley hoorde een wanhopige oproep van een groep proberen om een scheepswrak te redden van verloren tot vandaag geschiedenis. Bryan Leveritt, hoofd van de non-profit groep St Christopher Services, stond voor de rechtbank als het weeskind Oliver en vroeg om "meer, alstublieft". In het geval bij de hand in plaats van pap, Leveritt gevraagd om meer tijd.
De tijd dat hij vroeg is om zijn groep aan de bijna een eeuw oude St Christopher van de Kaaimaneilanden te wrikken uit de modderige rust in de bayou langs de rivier Pascagoula. Het schip werd er in 1998 door de orkaan Georges waarna groep Leveritt's kocht het getroffen vaartuig voor gebruik als een medische missie schip naar derde wereld landen vertrokken. Omdat het schip was hoog en droog in het moeras gras en mimosa, een kanaal moest worden gegraven om het te bevrijden. De afgelopen dertien jaar hebben een epische strijd tegen de bayou, riviergebieden diefstal ringen, de fenomenale weer van de orkaan Katrina, en de negatieve economische gevolgen van de Deepwater Horizon olieramp geweest.
Bron, https://www.digitaljournal.com/article
mvg. Henk-J
11 maart 2011
Pascagoula - geworpen in de Mary Walker Bayou door de orkaan Georges in 1998, een historische schoener die ooit zeilde voor de Duitse marine is het risico te worden voor altijd verloren.
Chancery Court Judge Jaye Bradley hoorde een wanhopige oproep van een groep proberen om een scheepswrak te redden van verloren tot vandaag geschiedenis. Bryan Leveritt, hoofd van de non-profit groep St Christopher Services, stond voor de rechtbank als het weeskind Oliver en vroeg om "meer, alstublieft". In het geval bij de hand in plaats van pap, Leveritt gevraagd om meer tijd.
De tijd dat hij vroeg is om zijn groep aan de bijna een eeuw oude St Christopher van de Kaaimaneilanden te wrikken uit de modderige rust in de bayou langs de rivier Pascagoula. Het schip werd er in 1998 door de orkaan Georges waarna groep Leveritt's kocht het getroffen vaartuig voor gebruik als een medische missie schip naar derde wereld landen vertrokken. Omdat het schip was hoog en droog in het moeras gras en mimosa, een kanaal moest worden gegraven om het te bevrijden. De afgelopen dertien jaar hebben een epische strijd tegen de bayou, riviergebieden diefstal ringen, de fenomenale weer van de orkaan Katrina, en de negatieve economische gevolgen van de Deepwater Horizon olieramp geweest.
Bron, https://www.digitaljournal.com/article
mvg. Henk-J
Mvg. Henk-J
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
vervolg..........
Vele malen de organisatie kwam dicht bij het bevrijden van het schip pas weer in te stellen door de meest onvoorziene omstandigheden. Zo Leveritt stelt dat het schip was dagen weg kan worden verwijderd wanneer de Deepwater Horizon olieramp de schuit zijn groep had vastgezet te worden genomen voor de meer lucratieve saneringsoperatie zonder vervanging. In 2001 met de originele gracht gegraven en klaar om het schip te verplaatsen, de orkaan Katrina pakte de schoener en gooide haar vijftig meter verder in de muggen gevuld bossen.
Nu de Commissie Mississippi op Marine Resources (MCMR) heeft het geduld verloren met de organisatie en hun gehavend, roestige schip. In 2010 weigerde ze om de vergunning voor het kanaal te vernieuwen en draaide de kwestie van het vullen op het kantoor van de procureur-generaal.
Het St Christopher van de Kaaimaneilanden ligt op slechts meter van een kanaal gegraven om haar te bevrijden
Christopher Eger
Het St Christopher van de Kaaimaneilanden ligt op slechts meter van een kanaal gegraven om haar te bevrijden
Als dit beeld
Leveritt verklaart dat hij een akkoord van sympathie en staten kunnen hebben toegeslagen in een interview dat hij heeft gesproken Rechter Bradley en de MCMR raad aan het historische schip tour in de huidige locatie volgende week voor het passeren van een beslissing over zijn lot. Hij stelt dat als het kanaal wordt besteld gesloten dan het schip kan zijn vond haar laatste rustplaats.
https://www.digitaljournal.com/article
mvg. Henk-J
Vele malen de organisatie kwam dicht bij het bevrijden van het schip pas weer in te stellen door de meest onvoorziene omstandigheden. Zo Leveritt stelt dat het schip was dagen weg kan worden verwijderd wanneer de Deepwater Horizon olieramp de schuit zijn groep had vastgezet te worden genomen voor de meer lucratieve saneringsoperatie zonder vervanging. In 2001 met de originele gracht gegraven en klaar om het schip te verplaatsen, de orkaan Katrina pakte de schoener en gooide haar vijftig meter verder in de muggen gevuld bossen.
Nu de Commissie Mississippi op Marine Resources (MCMR) heeft het geduld verloren met de organisatie en hun gehavend, roestige schip. In 2010 weigerde ze om de vergunning voor het kanaal te vernieuwen en draaide de kwestie van het vullen op het kantoor van de procureur-generaal.
Het St Christopher van de Kaaimaneilanden ligt op slechts meter van een kanaal gegraven om haar te bevrijden
Christopher Eger
Het St Christopher van de Kaaimaneilanden ligt op slechts meter van een kanaal gegraven om haar te bevrijden
Als dit beeld
Leveritt verklaart dat hij een akkoord van sympathie en staten kunnen hebben toegeslagen in een interview dat hij heeft gesproken Rechter Bradley en de MCMR raad aan het historische schip tour in de huidige locatie volgende week voor het passeren van een beslissing over zijn lot. Hij stelt dat als het kanaal wordt besteld gesloten dan het schip kan zijn vond haar laatste rustplaats.
https://www.digitaljournal.com/article
mvg. Henk-J
Mvg. Henk-J
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Op 27 augustus jl. lag de Annemarie er zo bij, ik denk dat het geld op is.Ben schreef:@Geert, in 1995 werd zij opgelegd in Arnis en sinds die tijd is zij in restauratie, later verplaatst naar Sassnitz en nu dus in Rendsburg, haar geboorteplaats.GDD schreef:
Deze Annemarie lag in Rendsburg. Volgens Ben een zg Nobiskruger.In mijn ogen was dit vroeger een flinke jongen.
Foto's:©K. Goudriaan.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Maar gelukkig hebben ze nog wel die rare ramen in de spiegel vervangen door patrijspoorten! Is ook niet echt mooi, maar al een stuk beter. Laten we hopen dat het schip niet op de schroothoop beland!Ben schreef: Op 27 augustus jl. lag de Annemarie er zo bij, ik denk dat het geld op is.
Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ja dat zou zeker zonde zijn, zoveel varen er van dit type niet meer rond.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Als je onderstaand citaat uit een mail die ik van mijn Duitse scheepvaartvriend Arne ontving leest, is er weinig hoop dat het projekt tot een goed einde wordt gebracht en rest alleen nog maar de sloop.
Mein Nachbar ist kürzlich mehrfach mit an Bord gewesen, um Löcher im Schiffsrumpf, die durch Rostfraß entstanden, mit Holzkeilen zu stopfen. An anderen Stellen, so munkelt man, wurden die Löcher mit Beton ausgegossen. Nachdem das Schiff die Werft in Arnis im Jahre 2004 verlassen hat, ist nix grundlegendes passiert, außer das man ständig an den Aufbauten herumspielt, diese mal abnimmt, dann wieder per Kran draufsetzt. Ach ja, ein Bugspriet ist auch schon dran. Alles was unwichtig ist, wurde mit gutem Geld in Angriff genommen; dieses fehlt nun für die wichtigen, elementaren Dinge. Ich befürchte, das Schiff ist in schlechte Hände geraten und der Eigner total überfordert. Letztendlich wird ANNEMARIE ganz sicher auf dem Schrott enden, da das nötige Geld, aber auch die Lust, das Projekt voranzutreiben, fehlt. Schade, ich hatte mich gefreut, dass meine Heimatstadt auch einen tollen Botschafter bekommen würde. Daraus wird nur leider nix. Dafür repräsentiert mein Modell jetzt meine Heimatstadt auf den Seen, Teichen und Schwimmbädern der Republik .
Als herinnering aan de Annemarie hebben we nog het prachtige varende model, 110 cm lang en 8 kg. zwaar, dat Arne van de Annemarie gemaakt heeft.
Mein Nachbar ist kürzlich mehrfach mit an Bord gewesen, um Löcher im Schiffsrumpf, die durch Rostfraß entstanden, mit Holzkeilen zu stopfen. An anderen Stellen, so munkelt man, wurden die Löcher mit Beton ausgegossen. Nachdem das Schiff die Werft in Arnis im Jahre 2004 verlassen hat, ist nix grundlegendes passiert, außer das man ständig an den Aufbauten herumspielt, diese mal abnimmt, dann wieder per Kran draufsetzt. Ach ja, ein Bugspriet ist auch schon dran. Alles was unwichtig ist, wurde mit gutem Geld in Angriff genommen; dieses fehlt nun für die wichtigen, elementaren Dinge. Ich befürchte, das Schiff ist in schlechte Hände geraten und der Eigner total überfordert. Letztendlich wird ANNEMARIE ganz sicher auf dem Schrott enden, da das nötige Geld, aber auch die Lust, das Projekt voranzutreiben, fehlt. Schade, ich hatte mich gefreut, dass meine Heimatstadt auch einen tollen Botschafter bekommen würde. Daraus wird nur leider nix. Dafür repräsentiert mein Modell jetzt meine Heimatstadt auf den Seen, Teichen und Schwimmbädern der Republik .
Als herinnering aan de Annemarie hebben we nog het prachtige varende model, 110 cm lang en 8 kg. zwaar, dat Arne van de Annemarie gemaakt heeft.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ben schreef:@Jan, welke uit die serie is dat?Jan Stolp schreef:Ik ben het helemaal met je eens ,de Germania Werft bouwde een serie hele "kromme"schepen.Ze bouwden er 12 stuks met 115 ton laadvermogen.......
In Harlingen bij Lex Tichelaar ligt er ook een van die serie maar daar is nog steeds geen koper voor ....al heeeel lang.
En het casco ligt er nog steeds, ze is alleen verhuisd naar de haven van Shallow Shipping. Ze ligt tegen de kant met er naast een ander onbekend casco.Jan Stolp schreef:Dat is de Cecilie van 1920.
Dat hij in Nederland kwam zag hij er nog prima uit.Zo'n Deens stuurhutje met een prima Volvo erin.
Inmiddels is hij helemaal kaal gehaald en met een paar meter verlengd ten einde wat meer ruimte te creëren .
In Deutsche segelschiffe van Joachim Kaiser staat hij met foto op bldz 36