Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

van: www.kustvaartforum.com
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ole »

Twee oude kustvaarders met spiegelhek, beiden gebouwd als jachtgaleas bei Thormaehlen aan de Elbe.

Nordwind:

Afbeelding

Afbeelding

1898-1921 ALMA ELISABETH, Hamburg
Erst 1912 wurde der erste Motor eingebaut.
1921-1924 # Stralsund
1924-1929 OLGA UND HILDA, Stade
1929-1931 KARL FRANZ, Hamburg
1931-1951 ALITA IV, Hamburg
danach FEHMARN III, Hamburg (noch reg.)
Seit 1954 als Lagerschiff für Schrott in Holtenau,
1963 abgeriggt.
1965 verschenkt, angeblich in Mannheim zum Hausboot umgebaut.
aktuell NORDWIND , Chartersegler im Mittelmeer

Koh i Noor:

Afbeelding

Afbeelding

1909-30 HELA, Hamburg
1930-42 # Svendborg/DK
1942-49 HELIOS, Aalborg
1949-52 HANS PETER, Ærøskøbing
1952-58 # Aalborg
1958-66 # Skive
PETRUS, Naestved
KOH-i-NOOR Harlingen

Gr. Ole
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Schipperdochter »

OOSTZEE ligt ten anker ten noorden van Lelystad :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ole »

Fotos van de voormalige AAR, nu Clipper Patricia: https://onedrive.live.com/?cid=ef59ccda ... g7CmxYlcDc

Gr. Ole
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door k-k »

Ben schreef:Als je onderstaand citaat uit een mail die ik van mijn Duitse scheepvaartvriend Arne ontving leest, is er weinig hoop dat het projekt tot een goed einde wordt gebracht en rest alleen nog maar de sloop.

Mein Nachbar ist kürzlich mehrfach mit an Bord gewesen, um Löcher im Schiffsrumpf, die durch Rostfraß entstanden, mit Holzkeilen zu stopfen. An anderen Stellen, so munkelt man, wurden die Löcher mit Beton ausgegossen. Nachdem das Schiff die Werft in Arnis im Jahre 2004 verlassen hat, ist nix grundlegendes passiert, außer das man ständig an den Aufbauten herumspielt, diese mal abnimmt, dann wieder per Kran draufsetzt. Ach ja, ein Bugspriet ist auch schon dran. Alles was unwichtig ist, wurde mit gutem Geld in Angriff genommen; dieses fehlt nun für die wichtigen, elementaren Dinge. Ich befürchte, das Schiff ist in schlechte Hände geraten und der Eigner total überfordert. Letztendlich wird ANNEMARIE ganz sicher auf dem Schrott enden, da das nötige Geld, aber auch die Lust, das Projekt voranzutreiben, fehlt. Schade, ich hatte mich gefreut, dass meine Heimatstadt auch einen tollen Botschafter bekommen würde. Daraus wird nur leider nix. Dafür repräsentiert mein Modell jetzt meine Heimatstadt auf den Seen, Teichen und Schwimmbädern der Republik .

Als herinnering aan de Annemarie hebben we nog het prachtige varende model, 110 cm lang en 8 kg. zwaar, dat Arne van de Annemarie gemaakt heeft.

Afbeelding
Soms heb ik een beetje last van na-ontsteking, maar toen ik dit plaatje zag moest ik denken aan de jaren dat ik matroos was (1962-63) en we regelmatig op de Maas voeren. Op een van de reizen waren we leeg op weg van Stein naar Rotterdam en werden we op de Maas vergezeld van een oude Duitse coaster Donau S. Ze maakte dankbaar gebruik van ons als afmeergelegenheid en dan voetbalden we een potje met de Cabo Verdiaanse matrozen. Er zat een vrij jonge Duitse kapitein op en het was een lust om te zien hoe hij met het schip manoeuvreerde. Dacht dat de stomp van de achtermast fungeerde als uitlaat van de hoofdmotor. Nu ik Google op Nobiskrug+Donau S dan komt deze Annemarie te voorschijn. In mijn beleving zat er toe een nog wat krommere steven aan. Wie weet of het om hetzelfde schip gaat? Zo ja, misschien wel leuk voor Arne om te weten. Groeten, Klaas.
Kor Heidinga
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Kor Heidinga »

Iemand die er nog wat in ziet om de Clipper Patricia op te knappen is in mijn ogen een ras optimist!
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Jan Stolp »

Zo op het oog ziet de romp er nog niet eens zo slecht uit, hij schijnt ook van een speciaal staal gemaakt te zijn.
Maar gezien de tegenwoordige eisen etc. is het economisch gezien niet haalbaar ,zeer zeker niet als zeilend zeegaand passagiersschip.
Jammer maar helaas.
Groet
Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ben »

k-k schreef:........toen ik dit plaatje zag moest ik denken aan de jaren dat ik matroos was (1962-63) en we regelmatig op de Maas voeren. Op een van de reizen waren we leeg op weg van Stein naar Rotterdam en werden we op de Maas vergezeld van een oude Duitse coaster Donau S. ..... Nu ik Google op Nobiskrug+Donau S dan komt deze Annemarie te voorschijn. In mijn beleving zat er toe een nog wat krommere steven aan. Wie weet of het om hetzelfde schip gaat?
@Klaas, de Donau-S is een zusterschip van de Annemarie en werd in 1955 verkocht als Heijo en verlengd in Wischhafen, 1962 verkocht als Donau-S.
Op 2 september 1969 gezonken na een explosie in de machinekamer 40 mijlen z.o. van Langesund.

Afbeelding

Afbeelding
Donau-S Foto: ©C. Hill.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door k-k »

Ben, Bedankt voor de aanvullende info en het mooie plaatje van de Donau-S. Gaat er weer een deurtje naar een herinnering wat verder open. Ach, het is nog 'maar' 52 jaar geleden. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ben »

In Assel, gelegen aan een zijtak van de Elbe de Ruthenstrom, is een vereniging opgericht om de oude haven weer in ere te herstellen en ter herinnering aan het maritieme verleden is de Emmi aangekocht.
Zij werd in 1909 :!: als Margaretha bij scheepswerf G. & H. Bodewes in Martenshoek gebouwd.
De Emmi ligt momenteel op een werf in Neuhausen aan de Oste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De zweefbrug over de Oste bij Osten: https://www.kusee.nl/zweefveer/12_osten.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Roy »

Het is te hopen dat dit project ook lukt !.
Het schip lijkt me het ook wel waard.

m.v.g., Roy
Plaats reactie