Een bericht van overlijden.

van: www.kustvaartforum.com
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Aad van Staveren overleden.

Bericht door Huug »

Zojuist bereikte mij het bericht dat Aad vanmorgen nog onverwacht plotseling is overleden.

Aad heeft zijn ongelijke strijd heel lang en moedig volgehouden daarbij bleef hij optimistisch. In Aad verliezen wij een goede vriend en oprecht mens. Onze gedachten gaan uit naar zijn Rietje, Sylvia en Michel.

Aad rust zacht op je definitieve ankerplaats ik zal je missen Maat.

Huug

geplaatst met medeweten en namens de familie.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: AAD VAN STAVEREN

Bericht door R.Konigers »

Rust zacht Aad , en voor de familie veel sterkte toegewenst de komende tijd.
Laatste groet..
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: AAD VAN STAVEREN

Bericht door Huug »

Afbeelding
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: AAD VAN STAVEREN

Bericht door k-k »

Huug, Bedankt voor de info. Zondag kreeg ik van Aad nog 2 mailtjes. Wist dat Aad ziek was, maar het is toch weer even schrikken. Heb jaren met hem in dezelfde ploeg gewerkt. Dat hij in vrede mag rusten en sterkte voor de familie die achterblijft. Gr. Klaas.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Theo Horsten »

--------------------------------------------------Afbeelding
------------------------------------------------------------------------------------------------------------In memoriam
-----------------------------------------------------------------------------------------------------Egbert Bruins Slot
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------1929-2016

Vanmorgen ontving ik het bericht dat Egbert Bruins Slot afgelopen vrijdag 8 januari 2016 in zijn woonplaats Eindhoven is overleden.
Als je, zoals ik, ruim veertig jaar in de scheepvaart hebt gezeten, heb je in die jaren heel wat mensen ontmoet en met heel wat mensen gevaren. Het is verrassend om eens na te gaan hoeveel van al die mensen echt iets voor je hebben betekend, die echt een verschil voor je hebben gemaakt. Dat zijn er maar heel weinig. Zelf kan ik ze op de vingers van één hand tellen, maar als me gevraagd wordt om die mensen eens op te noemen, springt Egbert Bruins Slot daar onmiddellijk uit.
“Binnenschipper op zee ...” noemde Harry de Groot hem in zijn boek Hout en Zout, of liever: zo zag Bruins Slot zichzelf en dat was ook zo. Ik profiteerde daarvan. Ik had dan wel een degelijke opleiding genoten op een kuster, van zeer lichte lichtmatroos tot matroos en ik had hele goede en ook heel harde leermeesters gehad, maar kort nadat ik mijn diploma 3de stuurman GHV had gehaald, ging ik ook inderdaad naar de grote vaart. Twee jaar later, in mei 1957 keerde ik terug naar de kustvaart en kwam als stuurman aan boord bij Bruins Slot op de Francina. Dat schip had hij veertien dagen eerder nieuw uitgehaald en net zijn eerste reis achter de rug. Voor de stuurman was dat voldoende geweest om te besluiten weer van boord te gaan. “Ik wens je veel succes, maar met die vent valt niet te varen,” zei hij, toen ik aan boord kwam. Dat was natuurlijk een leuke binnenkomer, maar mijn ervaringen waren toch anders. Ik voer bijna tweeënhalf jaar bij Bruins Slot op de Francina en dat ik zo lang bleef, kwam niet alleen omdat we goed met elkaar overweg konden, maar vooral omdat ik bliksems goed in de gaten had dat ik van deze man veel kon leren. Want ik was dan wel een prima matroos geweest, al zeg ik het zelf, en ik was dan wel bevoegd om als stuurman op een kuster te varen, dat wilde nog niet zeggen dat ik daarom ook een echte, vakbekwame kustvaartstuurman was. Dat werd ik dankzij Bruins Slot en daar ben ik hem altijd dankbaar voor gebleven. Hij leerde me scheepsonderhoud op de manier van een binnenschipper en dat is bepaald geen verkeerde manier. En hij leerde me manoeuvreren, of liever: die kunst keek ik hem af, ook op de manier van een binnenschipper.

Dat het tussen ons klikte, moge blijken uit het feit dat we daarna altijd contact hebben gehouden. Van september 1959, toen ik de Francina verliet om naar school te gaan voor mijn 2de rang, tot 2015, dus 56 jaar lang. Ik zocht hem voor het laatst op in 2010, in Eindhoven. Toen leed hij al geruime tijd aan de ziekte van Parkinson, maar liet zich daardoor zeker niet uit het veld slaan en bleef zo actief als de omstandigheden dat toelieten. Begin 2015 kreeg ik geen antwoord op een vraag die ik hem per e-mail had gesteld, maar omdat het geen belangrijke vraag was liet ik dat eigenlijk wat versloffen. Tot Kerstmis naderde en ik geen contact met hem kon krijgen. Uiteindelijk kwam ik in contact met zijn zoon Albert, die ik dus ook al meer dan een halve eeuw ken, en hoorde van hem dat Egbert sinds anderhalf jaar in een verpleeghuis in Eindhoven verbleef. Dat was een week geleden, zaterdag 2 januari. Vanmorgen kreeg ik bericht van Albert dat zijn vader vrijdagmiddag 8 januari was overleden. Dat was toch nog vrij plotseling gegaan.

Egbert Bruins Slot, geboren in 1929 aan boord van de Quo Vadis, een klipper van 222 ton in 1910 gebouwd door Van den Adel in Papendrecht, in 2016 overleden in Eindhoven. Een goed mens is heengegaan. Ik wens hem een rustige vaart op zijn lange laatste reis. Zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen en andere familie wens ik alle sterkte om dit verlies te verwerken.
  • Theo Horsten
    Xifiani-Aridea
    Griekenland
    10 januari 2016

    Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Ben »

Afbeelding

Francina - 1957 - N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Evert Sikkema »

Theo, naar aanleiding van jou bericht over het overlijden van Egbert Bruins Slot heb ik nog maar eens zijn verhaal en dat van zijn vrouw Janny er op na gelezen in het boek Hout en Zout van Harry de Groot.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Flip »

Evert, bedankt voor het bericht. Ga ik nu ook doen.

Groet,

Flip Buitenkamp
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Theo Horsten »

Vanaf pagina 80 sluit het gedeelte dat Harry over mij schreef daar op aan.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Een bericht van overlijden.

Bericht door Roy »

Zo al met al wel een indrukwekkend relaas.
Het einde van het leven van ex kapt. E.Bruins Slot is door Theo wel indrukwekkend beschreven.
Toch een klein maar dik verdiend monumentje dunkt me.
Ik werd er wel een poosje heel stil van.

gr., Roy.
Plaats reactie