Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Bertus

Bericht door Bertus »

Hallo Harry,
Deze anzichtkaart van de Gelria in de haven van Nijkerk is van net voor of kort in de oorlog. Zoals ik hiervoor heb beschreven is na de oorlog de mast naar het voorschip geplaatst en de steng er af.
Onze hele familie heeft deze foto, en de nog levende jongste dochter, die dus hierop groot geworden is nu 79 jaar, heeft deze foto keurig in de woonkamer in een lijstje staan. De tjalk welke aan de binnenkant ligt is de Prinses Irene, van de oudste zoon van L.Beukers, dus een oom van mij, en heeft er jaren als beurt op de Zaanstreek gevaren.

Afbeelding
Hierbij een foto gemaakt in 1939 waar mijn grootmoeder mij op de arm heeft in de haven van Nijkerk. Duidelijk is te zien dat er voor de mast nog een ruim is.
Groeten Bertus.
ijsselmeer

IJsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

De Hydra van M.Thijssen ex .eigenaar : de Bruine.

Gebouwd 1930 bij scheepswerf Boot in Leiderdorp met 2 cil. Deutz 100pk.

afm. nu.

45.50 x 6.77 vreemde maten speciaal gemaakt voor de oude sluis bij Gouda (mallegatsluis).

De Terra -nova is 1 jaar eerder op de zelfde werf gebouwd,net als de

Adelaar(nu pass.schip Merlijn) en de Watergeus,allemaal grote en zwaar

gebouwde luxe motorschepen met een mooie zeeg!

De Hydra is in 1977 met 7.80mtr verlengd en in 2000 weer ingekort naar org. maten. :shock:

deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar van de Hr. M.Thijssen huidige eigenaar. :oops:
Groeten Henk.

Afbeelding
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors..

Bericht door Kees Keijzer »

Afbeelding
Hier een foto van de "Terra-Nova" in Gorinchem.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Joop Fromm
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
Locatie: Rotterdam

Terrra Nova

Bericht door Joop Fromm »

Mooi plaatje Kees. Wij hebben in 1999 het stuurrad geschonken aan dit schip omdat het oude rad wat toen aanwezig was een moderne uitgave was, alluminium met houten rand. Het stuurrad wat er nu aanwezig is van de Zomerland,ex Gregerdi,ex Speranza en lag al jaren bij ons te liggen.Wij vonden dit hier beter op zijn plaats omdat de Terra Nova van de zelfde bouwwerft is. In 1999 lagen wij nog weleens te lossen bij jouw baas in Roermond en zo is het gekomen.

Groeten Joop Fromm,mps Poseidon
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Volgens mij kwam deze Horizon uit dezelfde serie schepen als de Terra Nova. Waarom die 'stookhut' tussen den en stuurhut juist op de luxe motors van de Hollandse IJssel zo'n mooie afgeronde vorm hebben, vraag ik mij wel eens af.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors..

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Harry;
Dat heb je wel meer met die dingen, dat is mooi, of dat hoort zo.
Maar zo deed men dat. Hier een foto van de omgebouwde klipper "Anjo "met inderdaad ook zo.n stookhok, de roef stuurhut en stookhok was ook het werk van scheepswerf Boot Alphen aan de Rijnuit 1939.
Gr, Kees
Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Guy.Matignon
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 jun 2005 19:45
Locatie: paris

Bericht door Guy.Matignon »

I believe it's ANJO 23.02017
from bouwerf Nederlof of Sliedrecht in 1909


Is it exact?

Guy
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Guy; Dat is de goeie "Anjo"het schip vaart onder die naam nog als kraanschip rond.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

It must be correct Guy. Please study the table above. These are all former offices of registration. On the photo of Anjo you can see the registration 2017 B (for binnenvaart -navigation interieure- Ro for bureau Rotterdam. In the table you can see Rotterdam starts with 23. So it is easy to compose the Europanumber.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

luxe motors

Bericht door Beting »

Hallo.
Kan iemand mij vertellen wat er met de Watergeus gebeurd is?In de jaren 60 loste hij veel in Urmond.Een van de wijnige zelflossers met de lier op het midden dek.Eigenaar was toen Goudriaan uit Sliedrecht.
Gerard.
Plaats reactie