Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door navigatie »

Het is inderdaad geld waard.
Bij Bol.com 2e hands te bestellen voor € 89,95. Echt voor de liefhebber.

grt Wim
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Ja, maar ik heet nu eenmaal geen Rockefeller.................
Voor de originele prijs had ik het wel willen doen, maar dit wordt me echt te gek.
Toch bedankt voor het meespeuren en denken Wim !.

m.v.g., roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

https://resources.huygens.knaw.nl/bwn188 ... /beuningen

https://www.voorouder.nl/daniel-george-van-beuningen/

https://youtu.be/fz1l9ddbhG8

https://www.dbnl.org/

Laatste is een link naar de digitale bibliotheek.
Mogelijk dat er daar het een en ander aan digitale boeken over de haven baronnen en dus D.G. van Beuningen te vinden is.

gr.BB
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ossebaar.j »

Beste Roy ,
Je moet er van uitgaan dat oude boeken duurder zijn als dat zij uitgegeven werden .
Sommige boeken gaan soms , wat prijs over de kop .
Bijv het boek Damco 2 is maar een eenmalige uitgave en wordt niet meer herdrukt , de prijs is thans tussen de €45 en € 50 .
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Ja, ik weet het, maar het gaat lang niet altijd op.
Je zou het ook gewoon prijsopdrijving kunnen noemen............. :roll:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Ultra-Brag een onderdeel van SHV toen en nu.
Daar deed men vroeger nogal eens een zwaar stuk in een schip zetten, was overigs de enige haven waar dat vroeger mogelijk was.
Dat ging feitelijk altijd met een hoop handkracht en de nodige krachttermen want met een kat onder een brugkraan is het niet altijd eenvoudig.

Afbeelding

Afbeelding

Dan gaat het heden een heel stuk makkelijker met alle techniek,

https://youtu.be/Gj8OTKLRPuY

gr.BB
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Enkele buitenbeentjes binnen NRV/NESKA,

Neska 8 277 ton lijkt op een luxe motor

Afbeelding

Afbeelding

Er waren ook nog 2 spitsen 9 en 10

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover mij bekent zijn de 2 spitsen bij de rederij gekomen door de overname van een frans bevrachtingskantoor.

gr.BB
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Gert Schouwstra »

Nee, die spitsen waren ex-Kanaalvaart schepen. In 1951 hield de Nederrijnsche Scheepvaart Maatschappij NV er mee op en werden de Kanaalvaart 4, 10, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27 overgedaan aan de NRV.
De nummers 1, 5, 6, 20, 24 en 28 gingen niet naar de NRV. Een deel ging naar Muller, waaronder de 24, ook een spits van de Winter. De nummers 40 t/m 44 gingen in 1941 al naar de WTAG.

De NESKA 9 (2305971) is in 1938 gebouwd bij de Winter in Boom.
38,46 x 5,06 x 2,38 – 334 ton, 90 pk MWM, later 150 pk Deutz.
1938: Gebouwd als KANAALVAART 23 voor de Nederrijnsche Scheepvaart Maatschappij NV te Rotterdam.
1951: NESKA 9, NRV te Rotterdam (met 150 pk Deutz)
1965: PAUL, Gebr A. Van der Linden in Vlaardingen
1965: LEO, H. Koerts in Maasbracht.
1975: gesloopt

De NESKA 10 (2305988) is in 1938 gebouwd bij de Winter in Boom.
38,62 x 5,06 x 2,38 – 335 ton, 90 pk MWM.
1938: Gebouwd als KANAALVAART 25 voor de Nederrijnsche Scheepvaart Maatschappij NV te Rotterdam.
1951: NESKA 10, NRV te Rotterdam
1962: CORNELIS, Gebr A. Van der Linden in Vlaardingen
1966: HENDI, H. Koerts in Maasbracht.
1998: gesloopt
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

2 aparte schepen gebouwd voor de NRV/Neska.
Door de zij te verhogen met 1 meter? verkreeg men een grotere bergruimte in de ruimen en was er geen deklast lading.
Of deze doelstelling altijd is uitgekomen dat weet ik niet, heb er tenminste geen foto`s van met een deklast.

Afbeelding

Afbeelding

De door het ontwerp nogal overhangende boeg heeft bij de Velasquez toen al Alvracht 53 eens een paar luiken stuk gedrukt.
Kwam feitelijk doordat de kapitain eigenaar net met zijn nieuwe aanwinst was gaan varen en ja een flinke wind dan waaide je zonder kopschroef overal heen waar je niet heen wilde.

gr.BB
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Zeer wel mogelijk het eerste koppelverband op de Rijn,

Afbeelding

Afbeelding

Het schip waarmee het een verband vormde HELCHE

Afbeelding

Afbeelding

Een leuke anekdote, dit verband voer gewoon in dagdienst maar wel om de 14 dagen een verse bemanning.
Op een retourreis was het vlees aan boord op maar de machinist eiste vlees waarop de matroos die ook kok was een blik Shappy van de hond opende en dit als gehakt de machinist voorschotelde en deze at het smakelijk op.

gr.BB

mogelijk dat Fendel met de Rhenis 135 eerder als koppelverband voer.
Plaats reactie