- Stassfurt 1930 + .jpg (286.37 KiB) 3170 keer bekeken
"No smoking".
Re: "No smoking".
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: "No smoking".
Kijk, zo staat de "Stassfurt" in m'n vlootlijsten van de Kon. Rott. Lloyd.
Ze kwam de oorlog trouwens niet door en werd op 2 jan.-'42 getorpedeerd en ging ten onder.
------
Prijsschepen gedurende W.O.II in beheer bij Rotterdamsche Lloyd.
C-01.srs.”Mangkai”, 1915 – 1940 – 1941, ex “Scheer”,
C-02.sts.”Mandalika”, 1930 – 1940 – 1941, ex “Nordmark”,
C-03.ms.”Berhala“, 1927 – 1940 – 1941, ex “Rheinland”,
C-04.sts.”Langkoeas”, 1930 – 1940 – 1942, ex “Strassfurt”,
C-05.ms.”Tjoendjoek“, 1926 – 1940 – 1942, ex “Rensburg”,
C-06.sts.”Terkoelei”, 1923 – 1940 – 1943, ex “Essen”,
C-07.ms.”Koenjit”, 1929 – 1940 – 1942, ex “Stjerneborg”, ( Deens schip )
C-08.srs.”Salando”, 1920 – 1940 – 1946, ex “Monica Rickmers”, mei 1940 te Sabang.
C-09.srs.”Boero”, 1913 – 1942 – 1942, ex “Dupleix”, 25 feb.-’42 getorpedeerd door sub.”I - 58”, ( dit was een Frans schip.
( de “Boero” was feitelijk in beheer bij de bulkdochter Stoomvaart Maatschappij Rotterdam )
------
m.v.g., Roy
Ze kwam de oorlog trouwens niet door en werd op 2 jan.-'42 getorpedeerd en ging ten onder.
------
Prijsschepen gedurende W.O.II in beheer bij Rotterdamsche Lloyd.
C-01.srs.”Mangkai”, 1915 – 1940 – 1941, ex “Scheer”,
C-02.sts.”Mandalika”, 1930 – 1940 – 1941, ex “Nordmark”,
C-03.ms.”Berhala“, 1927 – 1940 – 1941, ex “Rheinland”,
C-04.sts.”Langkoeas”, 1930 – 1940 – 1942, ex “Strassfurt”,
C-05.ms.”Tjoendjoek“, 1926 – 1940 – 1942, ex “Rensburg”,
C-06.sts.”Terkoelei”, 1923 – 1940 – 1943, ex “Essen”,
C-07.ms.”Koenjit”, 1929 – 1940 – 1942, ex “Stjerneborg”, ( Deens schip )
C-08.srs.”Salando”, 1920 – 1940 – 1946, ex “Monica Rickmers”, mei 1940 te Sabang.
C-09.srs.”Boero”, 1913 – 1942 – 1942, ex “Dupleix”, 25 feb.-’42 getorpedeerd door sub.”I - 58”, ( dit was een Frans schip.
( de “Boero” was feitelijk in beheer bij de bulkdochter Stoomvaart Maatschappij Rotterdam )
------
m.v.g., Roy
Re: "No smoking".
'k Heb nog even verder gespeurd.
Het schip is op 2 januari 1942 door de Japse sub "I-58" in de Javazee ten westen van Bawean getorpedeerd. Hierna werd één van de twee sloepen door de Japse sub geramd. Vervolgens werden de inzittenden gemitrailleerd. Van de 94 opvarenden overleefden dit slechts 3 mensen.............
Het was wel een flink lijnvrachtschip voor haar tijd t.w. 10.700 ton laadvermogen.
Het vermogen werd door 4 turbines, ( 2 x h.d.+ 2 x l.d.), samen 6.200 apk. geleverd, goed voor een service speed van 14 knoopjes.
info; Marhisdata.
gr., Roy
Het schip is op 2 januari 1942 door de Japse sub "I-58" in de Javazee ten westen van Bawean getorpedeerd. Hierna werd één van de twee sloepen door de Japse sub geramd. Vervolgens werden de inzittenden gemitrailleerd. Van de 94 opvarenden overleefden dit slechts 3 mensen.............
Het was wel een flink lijnvrachtschip voor haar tijd t.w. 10.700 ton laadvermogen.
Het vermogen werd door 4 turbines, ( 2 x h.d.+ 2 x l.d.), samen 6.200 apk. geleverd, goed voor een service speed van 14 knoopjes.
info; Marhisdata.
gr., Roy
Re: "No smoking".
Je hoeft geen zeeschip te zijn om de lucht te vervuilen.
De Dwaalgast uit 020 zal daar vast NIET meer welkom zijn. groeten
Jan van der Pluijm
De Dwaalgast uit 020 zal daar vast NIET meer welkom zijn. groeten
Jan van der Pluijm
Re: "No smoking".
Zo te zien heeft deze het koelwater op de uitlaat staan en krijg je met bepaalde weer omstandigheden ook een witte walm.
gr.BB
gr.BB
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: "No smoking".
Mijn oom, Jan Kreumer, was kapitein van de Langkoeas.Kijk, zo staat de "Stassfurt" in m'n vlootlijsten van de Kon. Rott. Lloyd.
Ze kwam de oorlog trouwens niet door en werd op 2 jan.-'42 getorpedeerd en ging ten onder
Mijn eerste schip - eigendom van mijn tante, Tjitske Kreumer - was naar hem vernoemd. Overal waar we een schip van de Lloyd tegenkwamen, vaak als we de Waterweg op- of afvoeren, werd telkens de vlag gestreken. Heb ik altijd indrukwekkend gevonden. Van de drie overlevenden kon later slechts één een zinnig verhaal vertellen: de 4de machinist J. de Mul. De heldhaftige Japanse duikbootcommandant, de overste Kitumara, overleefde de oorlog, maar is nooit berecht voor zijn moordpartijen, want de bemanning van de Lanhgkoeas was niet de enige bemanning die hij uitmoordde. Hij torpedeerde ook de Boeroe, maar die bemanning liet hij ongemoeid, vermoedelijk omdat zijn eigen officieren na de moordparij van de Langkoeas hadden geprotesteerd.
Jan Kreumer - ex-Jola
Re: "No smoking".
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: "No smoking".
Of is dit meer iets: waar rook is, is vuur? Die reddingboot is wel heel dichtbij. Of is het een oefening?
Hartelijke groet,
---Peter.
Hartelijke groet,
---Peter.