Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

van: www.kustvaartforum.com
OldSailor
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2009 17:18
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door OldSailor »

LOL
Peter Rommen
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2017 13:28

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Peter Rommen »

Ik zou niet weten wie dat normaal zou moeten doen, ik zelf had helemaal geen opleiding als matroos. Mvg Peter
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Roy »

Dat ligt er een beetje aan.
Normaal doet een stuurman dat, maar het kan ook een matroos zijn. In zo'n geval kan een stuurman net van wacht gekomen zijn en dan nog lekker in z'n wiegje ligt. Dit met name op kleine schepen met een 6 op 6 af wachtsysteem.

m.v.g., Roy
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Fluks »

Op dergelijke schepen onder vreemde vlag liepen de taken van de bemanning nogal uiteen,weet ik uit ervaring.Ik kan mij voorstellen,dat wie toevallig in de buurt was de loods even ontving.Ik vind het al heel wat,dat men op zo‘n schip een kok had.
Groeten,Arie.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef: 04 apr 2017 15:51 ........ waarschijnlijk gaat het om de La Paz...beter bekend als ex Boekanier 1 (de ex duitse Tide)..heeft gevaren onder deze naam in 1984-1989.
la paz 1961 ex don ex boekanier I ex rottneros ex tide jadewerft - kopie.JPG
la paz 1961 ex don ex boekanier I ex rottneros ex tide jadewerft - kopie.JPG (75.49 KiB) 2877 keer bekeken
richards
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018 11:57

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door richards »

Ik ben begin 1989 begonnen op de hero.
Leuk bootje, voer onder Hondureese vlag.
Leuk verhaal over de historie van deze schepen.
Broere
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2010 20:50
Locatie: Hoevelaken

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Broere »

Miramar Shipindex vermeld ook nog een Albert-S ex Merc Groenlandia met eigenaren E. & G. Slobben onder de vlag van Panama, schip was gebouwd in 1972 en is van 1977 tot in 1978 in eigendom geweest! Is daarna de Nexus geworden met ook Nederlandse belangen! Of schip nog bestaat? Twijfelachtig!
Mark Gouwens
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2023 01:55

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Mark Gouwens »

Zo interessant om dit te lezen.

Ik heb veel verhalen gehoord van me vader.
Maar ben zoveel wijzer geworden op dit forum.
Heb enkele foto's van me vaders schepen. Maar wist eigenlijk niet dat ze er zoveel hebben gehad.

Ik ben de zoon van Theo Gouwens.
Als klein kind iedere zaterdag mee om te helpen met opruimen. tot vorig jaar heb ik voor mijn vader gewerkt. Helaas is vorig jaar mijn vader overleden.
Piet Gouwens is helaas al wat jaartjes overleden.
Begin dit jaar Corrie Gouwens, me lieve moeder overleden.

Waardoor we genoodzaakt waren IJsseltechniek te sluiten.

Middels heb ik het bedrijf op mijn manier voortgezet.
Ysseltechniek.

Wil iedereen in dit forum bedanken voor jullie interesse in me vader en oom.

Zoveel wijzer geworden. Ik hoop dat er nog zoveel meer informatie komt.

Mark Gouwens
ebeleslobben
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2023 11:22

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door ebeleslobben »

Beetje mosterd na de maaltijd ,ik lees dit pas nu ,maar wil toch nog paar aamvullingen geven .
Piet Gouwens kende ik al van ca 1973 toen hij als makelaar bij Ikink in Lobith werkte ,toen ze de werkplaats aan de Sloksloot overnamen ,deden ze regelmatig onderhoud en reparatie op onze scheepjes en ze hadden inderdaad een hele goeie monteur ''Cor v.d Linde''. Wat de schepen lijst betreft die klopt aardig . De bekendste voor mij is de ''Komet, Albert S1 . Clarissa W . Trent .Olinda''. Ik kocht dit schip samen met mijn moeder in 1976 van de Duitse eigenaar ''Gerdau'' na de verkoop van onze eerste ''Albert S'' naar Singapore ,een van de 4 zusterschepen van Hapag Lloyd (Norder-Suder-piep en Oster- Wester-till) ,waarvan zoals al ergens in dit forum vermeld eentje naar mijn maat Bergsma ging (Griend ,maar niet die van Gouwens).en ook een naar Haverman (Harma).De tweede Albert S was perfect onderhouden en een goed zeeschip met een dikke Deutz erin . Ik heb er zelf het eerste jaar mee gevaren samen met 3 schippersjongens en 1 Cabo,een hele leuke tijd . In 1977 toen we er een schip (Mor Viana 399 brt 1050 dwat 1971)bijkochten ging ik aan de wal .In 1977 wilden Tonnes Wageman samen met Piet Gouwens de AlbertS1 wel kopen en ik wilde graag de reeds genoemde ex ''Merc Groenlandia'' ex ''Nordsee'' kopen deze was een paar honderd ton groter ,veel meer cbm's en 9 jaar nieuwer. De prijs voor de AlbertS1 was afgesproken met Tonnis en Piet ,echter ca 1/3 zou betaald worden door levering van de ''Atlantis '' ,ik kon daar dan op mijn gemal een koper voor gaan zoeken ,het schip kon uiteraard doorvaren . Maar goed al voor de levering had ik via een Rotterdamse makelaar al een Libanese koper ,dus contract getekend . Helaas 2 weken voor levering en doorlevering naar Libanon lipe de grote Smit Bolnes helemaal in de puin en schip werd constructual total loss verklaard ,dus ook geen levering aan de Libanezen ,tja die waren woedend,makelaar woedend ,m.a.w veel gezeur . Er staat standaard in contract dat er bij total loss niet wordt geleverd ,dus geen groot probleem . Gouwens en Wageman kochten het ''wrak'' terug van de verzkering en zetten er een Caterpillar in en voeren weer vrolijk verder als ''Promar''.Ik kreeg dus gewoon de koopsom en kocht de ''Nordsee'' ,later namen we in de loop der jaren nog 4 zusterschepen over (deze hadden echter allemaal derricks ipv de Moelven kraantjes),we verdiepten ze van ''ópen'' naar ''closed'' shelterdecker waarbij ze ipv 1300 dwat 2100 dwat werden . De AlbertS1 werd inderdaad in 1978 omgedoopt in ''Nexus''.De genoemde ''Adriatic'' (ex Peder Most - Svendborg) is nooit in management geweest bij Gouwnes ,maar wel ergens in de jaren 80 verkocht aan van Zandvoort en werd toen de ''Adriatic ZS''.

De 5 VEB (Volks Eigene Betrieb ) bootjes kochten wij de eerste omgedoopt in '''Veni'' ,de tweede zou voor Gouwens zijn en daarna zouden we kijken of we er nog meer wilden . Theo en ik voeren na overname het scheepje naar Denemarken samen met nog 2 man. Het mooiste van het bootje was de Decca Navigator die de kameraden aan boord hadden laten staan .Ik snapte het niet want dacht dat je die alleen kon huren ,maar uiteraard hield ik mn mond . Achteraf bleek dat de communisten nooit de huur van de Decca's betaalden ,dus Radio Holland wou ze alleen maar verkopen en dan wel boter bij de vis.Voor ons was eentje genoeg ,erg lelijk ja ,maar ook erg bewerkelijk . Maar Piet en Theo zagen er wel brood in en kochten in combinatie met anderen de andere vier.


Boekanier / Don /La Paz . Boekanier verkocht ik als makalaar als '''Rottneros'' aan Leen de Koster die haar omdoopte in Boekanier.
In ca 1980 ging hij echter door een ander schip failliet en via de bank ging ze als ''Don'' naar Gouwens . Toen die failliet ging werd za aan Harry van Asselt verkocht . Harry noemde al zijn schepen naar een sigarenmerk ,vandaar de ''La Paz'' ,de Albert S 1 werd ''Olinda''. Ook die ging failliet en wij kochten de ''La Paz'' op de veiling en zonder haar in de vaart te brengen werd ze doorverkocht naar het buitenland.

Zadeko ,was inderdaad een combinatie van van Zandvoort en de Koster ,toen de zaak werd opgericht krgen ze al ruzie en heeft Leen de Koster 100 procent overgenomen . van Zandvoort ging verder als van Zandvoort Shipping.

Piet Gouwens had na zijn scheepvaart avontuur in Krimpen een werkplaats en deed staalwerk en andere reparaties . Theo had zijn werkplaats aan de Sliksloot en deed vooral motoren ,inbouw,ombouw en spudpalen . Altijd heel leuk met ze gewerkt en heel veel gelachen .

Ebel Slobben
ebeleslobben
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2023 11:22

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door ebeleslobben »

Sorry ik zie ''typo'' aankoop ''Komet'' was niet 1976 maar 1974
Plaats reactie