Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Dank je Evert, ik heb in het verleden meerdere soorten papier gebruikt. de namen weet ik niet meer maar wel altijd 300 grams. en niet al te grof (koud geperst). De laatste tijd gebruikte ik (en er ligt nog een blok) Cotman koud geperst 300 gram/m2. Verf is trouwens ook Cotman.
De beide betonningsvaartuigen ken ik nog heel goed van de jaren 80. Ik heb er verscheidene jaren op gevaren, tot ze door de nieuwe Terschelling en Schuitengat werden vervangen en dat de tijd snel gaat kun je afleiden dat er plannen zijn voor de vervanging van de Schuitengat.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Dank je wel Evert om het schilderen van een aquarel eens duidelijk uit de doeken te doen.
Er komt toch nog heel wat meer voor kijken als dat ik dacht.

Ik begin er maar niet aan maar je werk wordt wel gewaardeerd en bestudeerd, want wij zijn uiteindelijk toch stuurlui aan de wal, nu.

HG

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Batavia 1883 in Emmahaven - Sumatra 20170529_02.jpg
Batavia 1883 in Emmahaven - Sumatra 20170529_02.jpg (216.05 KiB) 2002 keer bekeken
Dit is de Batavia, die in 1883 door Maatschappij De Schelde in Vlissingen opgeleverd werd aan de Rotterdamsche Lloyd.
Het schip had een draagvermogen van 2.223 ton.
Het was een schip van ruim 94 meter en er stond een stoommachine in van 1.200 ipk.
Het schip was besteld door de RL omdat men een veertiendaagse dienst in wilde stellen van Rotterdam naar Batavia.
De eerste jaren kreeg het schip (en bemanning en passagiers) het zwaar te verduren. Langdurige stormen (14 dagen achter elkaar), deuren die kapot sloegen, meer dan 3 voet water in de salon, reddingsboten die los sloegen, koeien (voor vlees onderweg) overboord enz. enz.
Op een andere reis kwam het schip, door een plotseling hevige windvlaag, dwars in het Suezkanaal te liggen en liep het vervolgens in de buurt van Maassluis ook nog uit het roer, waarna het vast kwam te zitten en sleepboothulp nodig was. Op een andere reis waren er dagelijks veel zieken, waar de scheepsarts zijn handen vol aan had. Een stoker en een olieman overleden en kregen een zeemansgraf. Tijdens zwaar weer, in 1886, scheurde de krukas als gevolg van een zware storm in de Indische Oceaan.
In 1893 is het schip gerenoveerd. In het midden werd er ongeveer 7 meter tussen gevoegd en om de snelheid te verhogen werd ook de machine vervangen door een krachtiger 4 cilinder KMS quadruple expansiestoommachine. Tevens werden de ra's en masten verwijderd en werd de naam gewijzigd in Soembing. In 1902 werd het schip in Rotterdam opgelegd en in 1903 werd het verkocht aan een Franse rederij die met het schip op Zuid Amerika ging varen. In 1907 strandde het schip op de kust van Uruguay, waarbij 20 opvarenden het leven lieten en het schip als verloren werd beschouwd.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Allen »

@Evert, ik neem aan dat je geen bezwaar hebt tegen een paar knipsels.

POITOU voorheen BATAVIA en SOEMBING


Poitou001.JPG
Poitou001.JPG (153.29 KiB) 1983 keer bekeken

Poitou002.JPG
Poitou002.JPG (203.55 KiB) 1983 keer bekeken

Poitou003.JPG
Poitou003.JPG (162.18 KiB) 1983 keer bekeken
Grtn @Allen
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Evert,
Sinds 2005 heb jij 53 aquarels geplaatst bij GK. klopt dat?
Dat is het aantal wat ik hier in mijn file heb.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Het is, zoals gewoonlijk, weer eens sfeervol getroffen Evert !.
een pracht hoor.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt Allen, voor de aanvullingen met de krantenartikelen uit 1907. Geweldig dat we 110 jaar later zulke berichten nog terug kunnen vinden.
Jan, ik neem direct aan dat je gelijk hebt, maar hoe kun je nou zien dat het er 53 zijn geweest? je hebt toch alle 76 pagina's niet één voor één nagekeken en iedere keer een streepje gezet als je weer een aquarel van mij tegenkwam? Er zal wel een foefje zijn om dat te achterhalen, maar ik zou niet weten hoe.
Roy, ja sfeervol is het wel daar in Emmahaven, het huidige Teluk Bayur, de haven van Padang op west Sumatra
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Jawel Evert,
Ik ben bij bladz.1 begonnen en heb alle 76 pagina's nagekeken.
Als bij zoeken ik je naam had ingevuld hadden ze waarschijnlijk allemaal op eer rijtje tevoorschijn gekomen,
maar dan moet je toch het weer aanklikken enz.

Ik denk daar altijd naderhand aan.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Batoela 20170706-02.jpg
Batoela 20170706-02.jpg (198.23 KiB) 2189 keer bekeken
De Batoela, één van de 10 schepen van het Batavia type naar een ontwerp uit 1939. De eerste schepen uit deze serie (Batoela, Bagan, Batavia, Banggaai en Balanipa) werden gebouwd in 1947. In 1948 volgden de Bakongan, Batoebahra en de Banjoewangi, waarna de serie beëindigd werd met de bouw van de Barumun en Barito in 1950.
Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
De motor van de Batoela was een Zweedse Polar/Atlas motor.
Er was in eerste instantie plaats voor 12 hut passagiers (later 24) en 353 (tussen)dekpassagiers. De bemanning bestond uit 53 'koppen'.
De schepen waren gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven aan de KPM.
In verband met de regeling vlootreconstructie kreeg de KPM in 1952 de volle eigendom van de schepen.
Veel van deze schepen hebben het (bij diverse eigenaars) 30 jaar of langer uitgehouden.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Frans de Lijster »

Het is weer prachtig Evert.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Plaats reactie