Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
M.Osinga
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 okt 2015 20:59

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door M.Osinga »

Dag Forum leden,

Vandaag proefvaart gehouden met de Willem Barendsz, op het Lauwersmeer.
Zie hier enige foto's.
Ging prima , geen lekkage.
Bijlagen
Willem_Barendsz_5.jpg
Willem_Barendsz_5.jpg (108.3 KiB) 2080 keer bekeken
Willem_Barendsz_1.jpg
Willem_Barendsz_1.jpg (100.15 KiB) 2080 keer bekeken
Willem_Barendsz_2.jpg
Willem_Barendsz_2.jpg (122.8 KiB) 2080 keer bekeken
Willem_Barendsz_3.jpg
Willem_Barendsz_3.jpg (122.67 KiB) 2080 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Gefeliciteerd Menne! Mooi schip geworden. Zo te zien gaat ze de lange reis op met de bunkers vol. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ze ligt een beetje in de kop naar mijn gevoel. Is ons ook een kijkje in de MK gegund? Ben altijd belangstellend hoe collega-bouwers de aandrijving samen stellen. En al plannen voor een volgend schip? Groeten, Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Roy »

Prachtig model Menne !.
Als je naar de 1e foto kijk zou je denken dat het de "echte" is. :!: :idea:
Ik kom met Klaas mee dat het lijkt dat ze wat in de kop ligt. Echter dit mag. Een losse sleepboot, supplier of kotter loopt beter als de handel wat voorover gepompt wordt. :idea: :wink:
Veel vaar en sleep plezier met dit schitterende model.

m.v.g., Roy
M.Osinga
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 okt 2015 20:59

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door M.Osinga »

Hallo Klaas en Roy,

Mijn Willem Barendsz vaart normaal met even keel, maar duikt wat in de kop met snelheid maken.
Zie ook bijgaande foto van SB zijde.
Bijgaand ook enkele foto's van de machine kamer.
Deze is propvol , ook omdat het model schaal 1:75 is dus maar kleine 70 cm lang en 15 cm breed.
Van de electrische installatie maak ik ook altijd een schema, weet ik later ook nog hoe het bedacht is. Dit is een Autocad bestand , dus kan ik niet toevoegen.
Er kan wel een pdf van gemaakt worden , maar deze toevoegen lukt me ook niet.
Mijn volgend model wordt de Antar, voorheen Edgar Bonnet.
Ook 1:75 , en moet ook varend model worden.


Gr. Menne
Bijlagen
W_B_MK_aft.jpg
W_B_MK_aft.jpg (294.11 KiB) 1986 keer bekeken
W_B_MK_fore.jpg
W_B_MK_fore.jpg (297.83 KiB) 1986 keer bekeken
W_B_SB_side.jpg
W_B_SB_side.jpg (103.72 KiB) 1986 keer bekeken
ANTAR.jpg
ANTAR.jpg (100.26 KiB) 1986 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info en de plaatjes Menne. Is inderdaad woekeren met de ruimte op die schaal. Mijn laatste model heeft ook ongeveer die afmetingen, maar is schaal1:50. Weegt ongeveer 3 kg. Bij de Antar is de uitdaging nog groter. Is een dubbelschroever zo te zien. Wel eens overwogen om brushless motoren te gaan gebruiken? Ben bezig met een test in mijn oudste modelletje. De bandrecordermotor wordt vervangen door een klein buitenlopertje. Als het naar mijn zin werkt zal ik er iets over plaatsen. Succes verder met de afbouw van de Antar. Je bent al een heel eind. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Inmiddels wat ervaring met buitenlopers. Het eerste motortje 1200 KV laten lopen op 9,6 V 2500 mA NiMH accu. Het oude tankertje ging veel te snel.
Volgende poging met 7,2 V 4000 mA NiMH accu. Ging het gekke ding nog harder. Maar na een paar runs gaf de goedkope Chinese regelaar de geest. Denk je eens goedkoop (6 Euro) te zijn. Hobbyking regelaartje besteld en nieuwe poging. Nu ging het nog veel te hard, maar de regelaar bleef heel. Maar een stuk riet in de schroef gooide roet in het eten. De motor wilde wel en trok de rubber koppeling van de schroefas. Intussen een 750 KV motor binnen, maar die stond op dezelfde motorsteun niet mooi in lijn met de schroefas. Nu schoot de koppeling van de motoras. Nieuw steuntje gemaakt en gisteren proef gevaren. Nu een mooi vaarbeeld, maar langzaam lopend maakt de motor een vervelend geluid. Komt niet van de lagers. Misschien aansturing van de velden in het anker. Kijken of er met programmeren van de regelaar wat winst te behalen is. Nog niet optimaal dus, maar ben ook niet helemaal ontevreden. Zodra er meer te melden is laat ik het weten. KV getal is toeren per Volt bij onbelaste motor. Geeft veel meer kracht dan een borstelmotor. Wel oppassen met warmteontwikkeling. In principe zijn het vliegtuigmotortjes. Gr. Klaas.
20170531_211213 Outrunner.jpg
20170531_211213 Outrunner.jpg (196.13 KiB) 1868 keer bekeken
1200 KV motor
20170707_210024.jpg
20170707_210024.jpg (246.67 KiB) 1868 keer bekeken
750 KV motor
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Inmiddels is de programmeerkaart gearriveerd en de motorregelaar "naar rechts" gericht. Motor loopt nu beter aan, met minder geluid in het laagtoerige gebied. Tijd voor een proefvaart. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

De proefvaart verliep goed, maar het was winderig met wat golfslag. Niet gemekt dat er overkomend water in het schip was geraakt en zo weggezet. Zondag nog eens gevaren en zag dat het dek rond stond. In 1975 had ik met contactlijm 2 lagen formica op elkaar geplakt met Bison kit. De kit liet nu los. Leidingen en masten van dek geschroefd en beide lagen van elkaar gehaald en kaal geschrapt. Te drogen gelegd en vanochtend met epoxy-lijm weer op elkaar geezet. Nu de boel toch open lag gelijk de schroefaskoker vervangen. Morgen de boel maar weer opbouwen en bij de volgende proefvaart een filmpje maken. Motor loopt goed in laag toerengebied, maar maakt dan wel een beetje rauw geluid. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Na een wat langere werfbeurt dan gepland het scheepje weer vaarklaar. Net als op elke werf is er met oudere schepen het bekende meerwerk. Maandag in Maasdam een paar uren lekker gevaren en een filmpje gemaakt. Full speed vaart het scheepje veel te hard, maar in het laagtoerengebied goed te regelen. Nu een probleem(pje) met de zender. Bereik hooguit 15 meter, maar denk dat het zenderkristal ontregeld is. Gelukkig is er wel een alternatief door tijdelijk een 2,4 Ghz zender te "delen" met een ander schip uit de vloot. Gr. Klaas.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CLS6EHe ... og&index=1[/youtube]
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

Hi Klaas,
she looks great! Think she got a lot of power :wink: .

Last weekend, I've been at a RC Meeting near Flensburg. A good friend has invited 20 RC colleagues to this little and fine event. Highlight of it is a night trip, which started at 22:30. My Esbjerg cutter LORBAS was a member of this happening. It was the first time, my vessel take part at a night ride.

SM18 LORBAS at work:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Video: https://www.youtube.com/watch?v=4vIpdUFrOss&t=1s


Krgds
Arne
Plaats reactie