Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Evert Sikkema »

Queensland.jpg
Queensland.jpg (69.91 KiB) 2289 keer bekeken
Gevonden in de bibliotheek van Queensland.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door peelander »

Te laat terug van een wandeling door Maassluis om de naam van deze sleper te kunnen lezen
18 07 2017 maassluis (122).JPG
18 07 2017 maassluis (122).JPG (263.42 KiB) 2052 keer bekeken
Maar hierkomt vast een andtwoord op :)
groeten
Jan van der Pluijm
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door joop 1 »

buizerd
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door peelander »

Bedankt Joop
groeten
Jan van der Pluijm
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

Van Dop Huisman van het Mechanisch Erfgoed centrum kreeg ik de volgende vraag:
MECmuseum schreef: 04 aug 2017 12:10 Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten (MEC Dronten) is een centrum waar oude technieken worden behouden en getoond.
Waaronder een polderpijlvlet uit 1888, een voormalig stoomscheepje. (een foto plaatsen we zodra we weten hoe dat moet) :?: :-D
Deze stoomsleepvlet is volgens de oude eigenaar gebruikt bij de inpoldering van de Noord Oost Polder (NOP) en Oostelijk Flevoland. Vanaf circa 1940 door de voormalige Rijksdienst ingezet bij landmetingen ( dieptes, hoogtes) om van tevoren te beslissen waar dorpen,steden, bossen en water zou komen na de definitieve drooglegging van de provincie Flevoland. Dit werd gedaan door middel van een vlastouw met knopen om de 25 centimeter en een lood aan de onderkant, het lood was waarschijnlijk een oude kanonskogel met een gat erin, er werd in rasters gevaren in het droog te leggen gebied ( het lood is nog aan boord)

Na de inpoldering is deze sleepvlet verkocht om later in de omgeving van Amsterdam weer op te duiken, hij heeft bij de MDSM werf boten het dok in geduwd.
In de wintermaanden werd hij gebruikt om de grachten ijsvrij te houden, de boot is weer verkocht aan een Amsterdammer en heeft als priveboot en rondvaartboot in de grachten gevaren. Er is in die 40er jaren een bombestendige Lister JP 4 motor ingebouwd met een riem aangedreven Stork waterpomp voor de beunkoeling, een imitatie nagebouwde italiaanse Brevo open keerkoppeling, dikke schroefas 55 mm, 2 dieselolie vaten van elk 200 liter en een handslinger gevoede dagtank van ca. 40 liter met een pijlglas om verbruik te kunnen monitoren en af te rekenen met de klant. Het geheel heeft een kruissnelheid van 10 km per uur met een maximum van ca. 15 km per uur (de hekgolf is dan bijna een meter), hij heeft gigantisch veel koppel. De lengte van deze sleepboot is 9 meter en 63,5 cm, de breedte is 2 meter en 68,2 cm met een geklonken rondspant. In 2008 is deze vlet (inmiddels met opbouw) verkocht door Simon Moos uit Amsterdam en verkocht aan Karel en Annie Drijvende aan het woonhavenpad te Lelystad. Deze hebben het scheepje later aan ons (MEC Dronten) geschonken.

Van Lelystad naar Dronten was een mooi avontuur, varende op 3 cilinders, een olie zwetende motor, een gonzende lekkende schroefas en lekkage van dunne delen (oude reparaties en water van boven de waterlijn) de aanlegsteiger van teak moest ook maar mee als sleep! :-D, daar hebben we later een mooie tafel van gemaakt voor in het musem.
In het najaar van 2016 door MEC terug in originele staat als diesel sleepvlet gebracht, opgeknapt, technisch weer in orde gemaakt en in het voorjaar van 2017 weer vaarklaar gemaakt.

We hopen door middel van dit artikel de verdere historie van dit scheepje terug te vinden en originele foto's zou helemaal geweldig zijn!

Uiteraard hopen wij op deze manier ook kennis te maken met andere eigenaren van klassieke scheepjes om kennis en eventueel onderdelen uit te wisselen.
Info: www.mecmuseum.nl of Dop Huisman 0610056112
Vervolgens heb ik even contact met Dop gehad. Het bouwjaar is niet zeker en komt uit overlevering. Alle brand- en ijkmerken zijn onvindbaar, maar het is een ijzeren casco en talloze malen verdubbeld met stalen plaatjes, zoals ook te zien op de 2e foto. De overgang van ijzer naar staal voor kleine scheepjes was rond 1900, dus 1888 zou best kunnen.
Vraag is dus wie deze vlet herkent?
Bijlagen
Vlet na renovatie.JPG
Vlet na renovatie.JPG (161.57 KiB) 1925 keer bekeken
Vlet renovatie.JPG
Vlet renovatie.JPG (106.64 KiB) 1925 keer bekeken
Vlet schoonspuiten.JPG
Vlet schoonspuiten.JPG (153.28 KiB) 1925 keer bekeken
Vlet op de wal na aankoop.JPG
Vlet op de wal na aankoop.JPG (106.57 KiB) 1925 keer bekeken
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG (118.09 KiB) 1924 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

Een foto van de motorsleepboot 'Upesi' (I) van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij varend in de wateren van Oost-Afrika
Het schip was gestationeerd te Mombasa.
Ik zoek haar bouwjaar, werf, etc.

upesi coll. h. hartman.jpg
upesi coll. h. hartman.jpg (34.81 KiB) 1828 keer bekeken
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan van der Doe »

IMO number 5373787
Name of the ship UPESI
Type of ship TUG
Gross tonnage 242 tons
Year of build 1954
Builder SCHEEPSWERF WESTERBROEK - HOOGEZAND, NETHERLANDS
Last known flag IRAQ

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door k-k »

Jan, Heb het idee dat jouw gegevens bij de Upesi II horen een boot met 2 dieselmotoren. De boot waar de gegevens van worden gevraagd is een stoomboot. Gegevens heb ik helaas ook niet. Hieronder een link naar de Upesi II. De eerste Upesi is in 1937 op eigen kracht naar West Afrika (Mombassa) gevaren.
zie krant in 2e link. Gr. Klaas.

https://www.vns-voe.nl/M012GSvanKUST/upesi_2.html

https://nha.courant.nu/issue/IJC/1937-05 ... n/0/page/6
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door k-k »

Ben schreef: 21 aug 2017 15:42 Een foto van de motorsleepboot 'Upesi' (I) van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij varend in de wateren van Oost-Afrika
Het schip was gestationeerd te Mombasa.
Ik zoek haar bouwjaar, werf, etc.


upesi coll. h. hartman.jpg
Beetje nadruppelende verstuivers zeker, Ben. Is een stoombootje hoor! Gr. Klaas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan van der Doe »

Klaas, Ben,
De eerste "UPESI" is gebouwd in 1937 door Boele's Scheepswerven & Machinefabriek N.V. in Bolnes.
Er stond een 400 IPK 2 Cy.stoom machine in en die kwam uit de voormalige sleepboot"MOHESI".
Deze Was gebouwd als "OELSCHINDDLER VI". voor Oelwerke Julius Schindler. Deze was van 1927.
In 1936 is de boot moedwillig gezonken en de machine er uit gehaald en naar de ""UPESI" (1) gegaan.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie