Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Knap stuk werk Mario.

Ik heb inmiddels wat e.mails gerstuurd naar mensen in de VS die ook dit soort hobby hebben.
Alhoewel die er soms een andere kijk hebben als in Nederland.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Jan, jij ook alvast bedankt. Ik ben benieuwd. De gegevens komen uit een MS Access bestand. Het knippen en plakken is niet helemaal gelukt. Alles is een beetje verschoven, maar dat heeft met de conversie te maken. Ik heb hier jaren niet naar gekeken, maar vanwege dit onderwerp de database weer geraadpleegd.

Goed weekend.

Mario
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Een vraag naar aanleiding van de foto van 1954.
Voeren de schepen , Victory's, Liberty's enz. nog met een reddingsvlot op het achter dekhuis.
Ik neem aan, dat toen de schepen onder de Nederlandse wetgeving vielen en het reddings materiaal volgens de Nederlandse wet aan boord was.


Ook werd er na hervlagging veel overttollig materiaal van boord gehaald, zelfs sloepen, omdat de de bemannings sterkte minder was.
Dus ook vlotten.

Dit las ik op de site van MARAD.

Since 1950, NDRF vessels have supported emergency shipping operations during war and national emergencies. During the Korean War, 540 vessels were activated to support military forces.

A worldwide tonnage shortfall from 1951 to 1953 required over 600 ship activations to lift coal to Northern Europe and grain to India. In 1956, 223 cargo ships and 29 tankers were activated in response to another tonnage shortfall caused by the closing of the Suez Canal. From 1955 through 1964, another 698 ships were used to store grain for the U.S. Department of Agriculture.

Dus keuze genoeg.



HG

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Jan, dat is een goede vraag. Ik heb niet direct een passende verklaring voor. Ik probeer dat uit te zoeken. Op de foto's van de schepen in de "regerings periode" zie ik ook die vlotten. Ik ga straks eens de rest van het bestand raadplegen. Het is voor mij een hobby en nostalgie. Ik heb zelf nooit gevaren, maar in het begin van mijn carrière bij Wilton in de reparatie gewerkt. Toen het slechter ging in die secto,r heb ik in da avonduren mijn HTS diploma behaald en ben toen overstapt naar de luchtvaart. Ik ben dus niet echt een expert, in de zin dat zelf gevaren heb. Maar het heeft wel mijn grote belangstelling nog steeds. (ondanks de leeftijd).
Ik kom hier nog op terug.Hopelijk hebben we het niet mis met de vlag ??

Grt.

Mario
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door peelander »

Jan van der Doe schreef: 28 okt 2017 17:07 Jan,
Heb jij al ens eerder een zeeschip gezien met de BRT zichtbaar op de huid.
Het was 1954 of 1957
HG
Jan.
Nog FF Jan:
In 1954 was ik ACHT jaar en nog niet echt met dat soort zaken bezig :D en ook drie jaar later ook nog niet. Alleen vond ik toen schepen en bootjes al stik interessant.
groeten
Jan van der Pluijm
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Dat nummer op het schip 3793, als je daar nu ens 37.93 van maakt in voeten en omzet in meters, kom je aan 11,56.

Een Liberty schip had een diepte van 37.4 voet en een Victory een diepte van 38.0 voeten.

Misschien gaf dat nummer wel aan, om de stuurman, die verantwoordelijk is voor de diepgang aftelezen, te herinneren hoever hij nog gaan kon met het aftoppen van de lading. Vooral granen, want die hebben elk een eigen soort S.G. oftewel stowage factor.

Met die gegevens kon hij uitrekenen hoeveel ruimte hij nog nodig had in de hatchcomings en wat er beschikbaar was.
Er waren wel graanschotten, maar als het ruim gevuld kon worden was het toch beter voor de stabiliteit.

Het is maar een idee, voor de betekenis van het nummer.

Een Victory had een glad dek wat gelijk liep het kielvlak, dus de dieptes van de ruimen waren gelijk

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Jan, ik heb alle foto's en boeken bekeken, maar niet één Victory of Liberty met een vlot op deze wijze op die plek gemonteerd. Ik weet niet welk jaar de foto's die ik heb zijn gemaakt. Het zou kunnen zijn, dat die allemaal van later datum zijn. Maar ik heb foto's van vlak na de overdracht en daar ook geen vlotten. Zeker na jou opmerking, worden de twijfels bij mij groter. Ik wou dat ik mijn over dat nummer gehouden had. Ook hier twijfels komen na de zonde.
P.S. Ik heb af en toe wat problemen met mijn internet. Als het flink regent zoals nu hebben we problemen met die Belgische aansluitkastjes n de straatzijde die niet waterdicht zijn. Lang leve Belgie, verder is het hartstikke leuk. Hopelijk leest mijn vrouw dit niet, want die is hier geboren en getogen. Dus als ik een poosje offline ben, dan weet je het. Straf !!

Grt.

Mario.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

We zijn een paar dagen zoet geweest Mario, en zo als Geert opmerkte uit de kroeg gebleven.
Prettige zondag

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door p.arendz »

Hebben ze daar geen wifi in de kroeg, Jan?
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Misschien is de suggestie van Jan zo gek nog niet, maar dan zit er toch een addertje onder het gras. :!:
Het is een gegeven dat een Victory vlak was en geen zeeg had. Maar direct achter de midscheeps liep het casco wel schuin omhoog. Hoe je zoiets moet noemen weet ik niet. Dekschuinte kan niet want die uitdrukking bestaat voor een dwarsscheepse aanduiding i.p.v. dekrondte. Dit kwam nogal eens voor bij bulkcarriers. Waarschijnlijk ingegeven dat met dekrondte bouwen duurder was dan met Dekschuinte.
Maar goed, het achterdek liep dus wel degelijk in een schuine lijn omhoog. M.a.w. het achterdek liep niet evenwijdig aan het kielvlak of tanktop. Dit houdt dan ook direct in dat er wel een hoogte / diepte verschil in de ruimen IV & V zat t.o.v. Ruim I, II & III.

Hoe nu verder. :!: :?: :shock:

m.v.g., Roy
Plaats reactie