Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Afbeelding

Dit is wat mijn vriend in de VS plaatste vandaag.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Als we weten wanneer de Havendienst 1 (blusboot l/z Tanga) exact in dienst is gesteld kun je mogelijk juni 1954 uitsluiten. Ze is gebouwd in 1954, maar wanneer is ze in de vaart gekomen? Ze is gebouw bij Hendriks Doodewaard.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Theo Horsten »

Note the Dutch flag on the vessel so marked.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat dat een Nederlandse vlag is. Er zijn legio vlaggen met drie banen en deze lijken aardig gelijk van kleur. Het kan ook een Argentijnse vlag zijn, om er maar eens eentje te noemen. Vergelijk die vlag eens met de Nederlandse vlag in de voormast van de Tanga...:?
Gert schreef:twee keer in brand op dezelfde losplek met hetzelfde schip.
In de Merwehaven was die kans niet zo klein, hoor.
Ik heb eens geprobeerd na te gaan hoe vaak er tussen 1950 en 1975 brand was op een schip in de Merwehaven. Bij 25 keer ben ik opgehouden en toen was ik nog niet op een kwart van de zoekresultaten. :shock:
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Nog even voor ik vertrek. Inderdaad, dat schip van de Havendienst, zou wellicht uitsluitsel kunnen geven over het jaar waarin de foto is gemaakt.

Theo, je zou best gelijk kunnen hebben met die vlag. Ik heb hier al eerder geopperd of we niet door die vlag op het verkeerde been worden gezet.
Ik had je al eerder verwacht bij deze discussie, maar beter laat dan nooit. Het is mij als niet (ex-)zeevarende eigenlijk begonnen omdat nummer. Aanvankelijk dacht ik, dat dit te koppelen was aan een Nederlands schip. Naarmate de discussie vordert, zijn mijn twijfels alleen maar toegenomen. Zelfs de "Victory" is niet honderd procent zeker. Maar nu mijn vraag, heb jij ooit wel eens een dergelijk nummer op die plaats bij een schip gezien.

Ik ga er nu vandoor, over een week ben ik weer thuis. Ik ben benieuwd waar we dan staan. Ik ben al dolgelukkig met die foto van dat gebouwtje aan de St-Jobshaven.

Grt.

Mario
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Evert Sikkema »

Je zou je ook af kunen vragen of een nummer op een schip in 1954, maar misschien ook wel in 1957, nog in verband gebracht kan worden met het bouwen van Liberty's of Victory's. Op deze foto is het dan al 9 of 12 jaar na de oorlog, dan lijkt het mij niet meer nodig om een dergelijk numer nog apart wit te schilderen.
Wat ik me ook afvraag is waarom het schip nog zo dicht voor de Tanga ligt. Je zou toch zeggen dat indien er brand uitbreekt op een schip, de kapiteins van de dichtstbijzijnde schepen zich met hun schip "uit de voeten maken". Zomaar enkele opmerkingen bij deze intrigerende foto.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Ik dacht aan dezelfde vraag Evert, maar zolang er geen gevaar bestond voor de andere schepen,
geladen met brandbare olien, munitie, enz. maakte men zich waarschijnlijk niet al te druk.

Zo als Theo al schreef, brand aan boord in de lading was waarschijnlijk scheer en inslag.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Ik ga er van uit dat het wel degelijk een Victory schip is.
Wat Theo over die vlag zegt; kan natuurlijk ook waar zijn. Ik heb mensen gekend die heel goed thuis waren in wie waar lag te lossen inclusief de stuwadoor en agent. Maar, zoals we allemaal weten, bepaalde praktijk kennis sterft letterlijk uit.

Wat de opmerking van Evert betreft, een zeeschip, ( zeker een stoomschip ), kan niet zomaar uit de voeten. Dan moeten er echt sleepboten bij komen. Bovendien, gesteld dat het wel een Hollands schip is, is er maar een beperkt aantal bemanningsleden aan boord.
Wat ook mee kan spelen is dat de wind niet direct op het schip staat welke voor de "Tanga" afgemeerd ligt.

m.v.g., Roy

p.s. Ik zie nu net dat Jan al op Evert gereageerd heeft.............. :wink:
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door shipwis »

en toch, heb ik het idee,
dat de vlag Zuid-Afrikaans is,
want SA heeft ook diverse Vics in de vaart gehad,
pete
it is by growing old,
that one remain young.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Roy »

Klopt helemaal Pete, maar die hadden een grijze huid.
Zo te zien heeft dit schip een zwarte romp.
Fijn trouwens dat je ook meedenkt. Jij als Rotterdammer zijnde hebt natuurlijk wel een naam hoog te houden.......... :idea: :!: :wink:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Een vraag naar aanleiding van de foto van 1954.
Voeren de schepen , Victory's, Liberty's enz. nog met een reddingsvlot op het achter dekhuis.
Ik neem aan, dat toen de schepen onder de Nederlandse wetgeving vielen en het reddings materiaal volgens de Nederlandse wet aan boord was.


Ook werd er na hervlagging veel overttollig materiaal van boord gehaald, zelfs sloepen, omdat de de bemannings sterkte minder was.
Dus ook vlotten.

Dit las ik op de site van MARAD.

Since 1950, NDRF vessels have supported emergency shipping operations during war and national emergencies. During the Korean War, 540 vessels were activated to support military forces.

A worldwide tonnage shortfall from 1951 to 1953 required over 600 ship activations to lift coal to Northern Europe and grain to India. In 1956, 223 cargo ships and 29 tankers were activated in response to another tonnage shortfall caused by the closing of the Suez Canal. From 1955 through 1964, another 698 ships were used to store grain for the U.S. Department of Agriculture.

Dus keuze genoeg.



HG

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie