De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

van: www.kustvaartforum.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door k-k »

Interessant om zo'n verslag te volgen en in gedachten mee te varen. Vond Pascholl zo'n aparte naam. Wat gezocht en blijkt het Vooruit! te betekenen. Stamt uit het Russisch. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Ben »

Heren, bedankt voor jullie fijne, stimulerende reacties. Ik kreeg even het gevoel "heb ik hier nu al die tijd voor niets ingestoken"?

Foto's 07 en 08 van de Mudo zijn helaas ook zonder datum en locatie, kapitein K. Schipper links met dochter en vrouw.
correctie dd. 25 nov. 2017: links op de foto kapitein K. Schipper en de andere personen zijn onbekend.

Waarom hij als kapitein op de Mudo voer en niet op de Pascholl is nog niet boven water.

07 mudo 1930 scheepswerf muller & bröerken foxhol.jpg
07 mudo 1930 scheepswerf muller & bröerken foxhol.jpg (83.04 KiB) 2553 keer bekeken
08 mudo bemanning.jpg
08 mudo bemanning.jpg (143.34 KiB) 2553 keer bekeken
09 corona 1934 muller & bröerken foxhol.jpg
09 corona 1934 muller & bröerken foxhol.jpg (96.11 KiB) 2553 keer bekeken
Foto's 09 en 10 zijn gemaakt voor de 2e. W.O., de Corona ligt op de Seine ten anker en de Henderika op de Thames (?)

10 henderika 1930 koster groningen j.kunst.jpg
10 henderika 1930 koster groningen j.kunst.jpg (171.82 KiB) 2553 keer bekeken
11 remark 1937 e.j. smit westerbroek.jpg
11 remark 1937 e.j. smit westerbroek.jpg (64.95 KiB) 2553 keer bekeken
Foto's 11 en 12 zijn weer zonder datum en lokatie, zou de Prinses Beatrix stenen laden in België?

12 prinses beatrix 1938 noord nederlandsche sw. groningen.jpg
12 prinses beatrix 1938 noord nederlandsche sw. groningen.jpg (111.08 KiB) 2553 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ben schreef: 12 nov 2017 22:08Foto's 07 en 08 van de Mudo zijn helaas ook zonder datum en locatie, kapitein K. Schipper links met dochter en vrouw. Waarom hij als kapitein op de Mudo voer en niet op de Pascholl is nog niet boven water.
Ben, Klaas Schipper werd pas in december 1937 kapitein-eigenaar van de Pascholl. We weten niet of hij in de periode daarvoor ook al aan boord was. De Mudo is van 1930. Zou de oplossing niet kunnen zijn dat de foto's dan ergens tussen 1930 en 1937 gemaakt moeten zijn?

Foto 11 van de REMARK is gemaakt voor maart 1940, want daarna kwam er een andere naam: NIEUWAAL op te staan. Gezien de opgeschilderde neutraliteitskenmerken moet het 1939 of 1940 geweest zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door p.arendz »

Mooie bijdrage Ben!
Ben schreef: 10 nov 2017 20:29 [...]
Het laatste havenjournaal nr. 013 wordt afgetekend op 16 december 1940; sinds haar aankomst in Goole op 19 mei 1940 en aankomst in Southampton heeft de Pascholl nog geen ton lading vervoerd [...]
Ze ging naar Poole, daar werd ze gevorderd door de Admiraliteit. Ze zou meedoen aan de ontsnapping bij Duinkerken, dwz alleen het schip. Voor zover ik kan nagaan werden de Nederlandse schepen daar - in Britse stukken wel aangeduid als Dutch skoots - bemand door Engelsen. Waar die zo gauw allemaal wegkwamen weet ik niet, ook niet waarom ze niet met de eigen Nederlandse bemanning voeren. Na Duinkerken is ze ook nog ingezet bij Saint-Valery-en-Caux bij de evacuatie van Le Havre.
Zou ze dan pas in augustus 1940 weer vrijgegeven zijn?
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Jan Stolp »

The Royal Navy captain of one of these later vessels,Pascholl, reported that it was his first command,that his ship,armed only with a Lewis gun ,carried food,water,and 250 lifebelts for the troops and that his crew of nine relied upon a young engine room artificer who knew nothing about diesel engines and was unable to understand the handbook.
Nevertheless,Pascholl was one of the vessels which had assembled in more than sufficient numbers off the coast near St.Valery.

uit ; B.E.F.ships ,before and after Dunkirk

en dan uit The nine days of Dunkirk.

To the West Mole came Pascholl with her flotilla of skoots.Horst ran aground in the shallows here and was abandoned.Ther others lifted full loads and got clear.Pascholl herself was wedged against the quay by a destroyer which was loading.Lieutenant J.N.Wise,R.N.V.R.,her commanding officer,described the scene as chaotic,but eventually she sailed with 300 men.

Dat moet toch ook heel wat geweest zijn om zo je schip af te staan, al is het dan ook voor een goede zaak...
Groeten
Jan

De scan is uit Coasters at war.
Bijlagen
Caw b.jpg
Caw b.jpg (70.17 KiB) 2467 keer bekeken
Caw a.jpg
Caw a.jpg (29.7 KiB) 2467 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Gert Schouwstra »

Kijk zo brengt Jan ons weer een stukje verder. In het boek "The evacuation of Dunkirk' staat de bemanningslijst van de Pascholl op 22 mei 1940 (ligplaats Poole). Ze werd direct in beslag genomen en vertrok op 28 mei om 13:00 uur van Dover. Een andere bron geeft aan dat ze de 28e al om 4:15 uur aankwam op het strand bij La Panne met een lading voedingsmiddelen. Verder lees ik dat de Pascholl op 12 juni om 6:32 uur een van de vier laatste schepen was die onder hevig vuur het strand van St Valery verlieten.
Bijlagen
Pascholl 22 mei 1940 Poole.png
Pascholl 22 mei 1940 Poole.png (75.12 KiB) 2474 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Gert Schouwstra »

Bijgaand de militaire loopbaan van kapitein George Victor Legassick (1904-1964) van de Royal Naval Reserve (bron: unithistories.com). In oktober 1940 nam hij het commando van de HMS Pascholl over en op 16 december 1940 gaat hij weer naar zijn volgende schip. We kunnen dus denk ik rustig stellen dat de Pascholl van 19 mei tot 15 december als oorlogsschip met een militaire bemanning heeft gevaren en pas daarna weer is overgedragen aan Klaas Schipper.
Bijlagen
George Victor Legassick.png
George Victor Legassick.png (153.69 KiB) 2459 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door p.arendz »

Wat me opvalt aan dat journaal is dat de periode augustus-december in één keer is uitgeschreven. Oftewel achteraf?
Wat ik aan George Legassick niet begrijp zijn de sterretjes. Bij een volgende naam staat dan * indexed, but not listed as such ?
Romola is de marine basis in Lowestoft, San Antonio is wsch die van 1909 ( vaart nog rond als Grossherzogin Elisabeth )
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door Gert Schouwstra »

Als Commanding Officer (CO) ten tijde van Duinkerken wordt ook nog capt. John Wells genoemd (bron: Navy News, maart 1997).
Bijlagen
John Wells ovl 1997.png
John Wells ovl 1997.png (618.07 KiB) 2366 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.

Bericht door p.arendz »

Dat lijkt me een overlijdensbericht?
Hij komt ook voor in unithistories.com
---Peter.
(even openen, dan wordt het beter leesbaar)
(even openen, dan wordt het beter leesbaar)
JGWells.png (112.38 KiB) 2330 keer bekeken
Plaats reactie