De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
D.E.M.S. is Defensivily Equipped Merchant Ship
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 okt 2016 11:35
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
@Alma, bedankt voor je reactie, ik zal de tekst aanpassen.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
In de samenvatting van de gemaakte reizen staat o.a. tot drie keer het schip bijna gekanteld, het is letterlijk overgenomen uit het journaal.
In zeven simpele woorden werd samengevat wat de bemanning 's middags op 28 augustus 1941 overkwam.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Met een grootzeil en fok door NW-stormweer. En de mast stond bijna midscheeps. Van Padstow naar Barry, dus de wind kwam precies dwars in. Ik heb geen lijnenplan of zeilplan van de Pascholl, maar daar zal hij zeker niet voor ontworpen zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Het zal wel geen vol tuig zijn geweest Gert. Er staat niet bij hoever ze waren dichtgereefd - misschien meer als steunzeil.
MVG,
---Peter.
MVG,
---Peter.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Er stond hoe dan ook niet veel zeil op dergelijke schepen,het was alleen nog lang een vereiste van de verzekering om een hulptuig te kunnen zetten.
Maar het is in de gegeven omstandigheden een welkome hulp geweest ,half wind heb je ook niet veel nodig om drift te beperken en de motor stond ook bij en als je met leeg schip in degelijke omstandigheden een zwaard zou kunnen steken dan breekt het spul direct af in de golven ,waarbij het zwaard af en toe los komt van de klamp en daarna het hele schip weer er op klapt.
Groeten
Jan
Maar het is in de gegeven omstandigheden een welkome hulp geweest ,half wind heb je ook niet veel nodig om drift te beperken en de motor stond ook bij en als je met leeg schip in degelijke omstandigheden een zwaard zou kunnen steken dan breekt het spul direct af in de golven ,waarbij het zwaard af en toe los komt van de klamp en daarna het hele schip weer er op klapt.
Groeten
Jan
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Het getypte overzicht van de reizen eindigt in Barry op 6 mei 1943, scan nr. 21 staat in een bericht hierboven en nu de nrs. 22 t/m 28.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Dit zijn de laatste door mij gemaakte scans van de scheepsdagboeken van de Pascholl die mij door de familie van kapitein/eigenaar K. Schipper
ter beschikking werden gesteld. De laatste bladzijde eindigt in november 1944.
Dit is echter niet het einde van dit onderwerp want de kleindochter heeft de dagboeken na november 1944 laten scannen en ook deze mogen
met toestemming van de familie geplaatst worden.
ter beschikking werden gesteld. De laatste bladzijde eindigt in november 1944.
Dit is echter niet het einde van dit onderwerp want de kleindochter heeft de dagboeken na november 1944 laten scannen en ook deze mogen
met toestemming van de familie geplaatst worden.
Re: De coaster Pascholl rond de Tweede Wereldoorlog.
Op 4 October 1944 kreeg Kapitein K. Schipper de voorlopige machtiging tot het dragen van het oorlogs-herinneringskruis.