Lelijk waren die VIC's, maar in hun tijd uiterst effectief.
Anno nu, spreken ze me toch wel aan. Al is het maar gezien hun respectabele leeftijd.
Overigens, de laatste keer dat ik bij die VIC in Schagen heb staan te kijken kon ik nu niet zeggen dat ze er zo florissant bij lag. Ook vraag ik me af of de m.k. installatie nog wel aanwezig is.
m.v.g., Roy
Puffers en VIC's.
Re: Puffers en VIC's.
Dat laatste weet ik ook niet natuurlijk, en verder eensch.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Re: Puffers en VIC's.
Is het niet prachtig dat één foto van een onbekende VIC leidt tot een nieuw onderwerp dat al weer 5 bladzijden telt en niet alleen mij
maar ook anderen activeert tot zoeken op internet en zoeken in zijn eigen archief. Dit vond ik nog:
maar ook anderen activeert tot zoeken op internet en zoeken in zijn eigen archief. Dit vond ik nog:
Re: Puffers en VIC's.
In de 80 er jaren heeft hier in Ijlst ook een Vic gelegen ,dat moet wel haast de Victual zijn geweest.
Hij lag hier korte tijd om een motor in te bouwen.Het zou een oude Brons worden.
Voor de goede orde, hij lag niet bij de Gebr.Bakker maar destijds stond hier vlakbij de brug een vaste kraan die werd gebruikt door Woudstra om jachten die zij gebouwd hadden te water te zetten.
De kraan is vrijwel direct daarna gesloopt.
Dat Eduard de Boer ,inmiddels kasteel heer te Frankrijk,er ook mee bezig is geweest klopt ook in dit verhaal gezien de connectie tussen de inbouwer en Eduard.
Groeten
Jan
Wij lagen eens in Ayr ,Schotland ,waarbij enkele dames in de pub opmerkten;
Ay,yer just a big puffer...
En dat terwijl wij zowat 700 ton waren.Maar daar heb ik dus ook nog puffers gezien die nog voeren.
Groeten
Jan
Hij lag hier korte tijd om een motor in te bouwen.Het zou een oude Brons worden.
Voor de goede orde, hij lag niet bij de Gebr.Bakker maar destijds stond hier vlakbij de brug een vaste kraan die werd gebruikt door Woudstra om jachten die zij gebouwd hadden te water te zetten.
De kraan is vrijwel direct daarna gesloopt.
Dat Eduard de Boer ,inmiddels kasteel heer te Frankrijk,er ook mee bezig is geweest klopt ook in dit verhaal gezien de connectie tussen de inbouwer en Eduard.
Groeten
Jan
Wij lagen eens in Ayr ,Schotland ,waarbij enkele dames in de pub opmerkten;
Ay,yer just a big puffer...
En dat terwijl wij zowat 700 ton waren.Maar daar heb ik dus ook nog puffers gezien die nog voeren.
Groeten
Jan
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Puffers en VIC's.
Bart
De "C 711" is omgebouwd tot bergings vaartuig maar dat is niet door gegaan en is naar Ierland gegaan voor de mosselvangst.
Later dienst gedaan voor de vistransport.
HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Puffers en VIC's.
Volgens dit artikel is de serie VIC's die in de oorlog is besteld door de Britse admiraliteit, voorafgegaan door twee prototype's die gebouwd werden door de Schotse Hay's scheepswerf. Dit waren de ANZAC en de LASCAR. Er waren daarvoor al wel veel meet puffers gebouwd en Hay was daarvoor een belangrijke werf. Hay had ook een eigen vloot van deze schepen. Het type gaat terug tot de 19e eeuw, maar Hay begon dus in 1939 met een sobere uitvoering die seriematig gebouwd kon worden. Ideaal in een tijd dat er soms meer verliezen waren, dan er bijgebouwd kon worden.
Uiteindelijk bouwde Hay maar twee schepen voor de admiraliteit en nog 1 schip voor eigen gebruik. De VIC 18 werd na de oorlog teruggekocht van de admiraliteit en door Hay SPARTAN genoemd. Verder waren er de KAFFIR (een geannuleerd schip uit de admiraliteitsorder) en de BOER. (direct voor eigen gebruik gebouwd)
Uiteindelijk bouwde Hay maar twee schepen voor de admiraliteit en nog 1 schip voor eigen gebruik. De VIC 18 werd na de oorlog teruggekocht van de admiraliteit en door Hay SPARTAN genoemd. Verder waren er de KAFFIR (een geannuleerd schip uit de admiraliteitsorder) en de BOER. (direct voor eigen gebruik gebouwd)
- Bijlagen
-
- Tekst VIC.png (604.81 KiB) 2143 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Puffers en VIC's.
Mooie aanvulling Gert !.
Dit zijn nu net de krenten in de VIC pap...................
m.v.g, Roy
Dit zijn nu net de krenten in de VIC pap...................
m.v.g, Roy
Re: Puffers en VIC's.
De site van scheepswerf J.J. Hay & Sons Ltd: https://puffers.clydemaritime.co.uk/J%20Hay.htmGert Schouwstra schreef: ↑18 dec 2017 09:21 Volgens dit artikel is de serie VIC's die in de oorlog is besteld door de Britse admiraliteit, voorafgegaan door twee prototype's
die gebouwd werden door de Schotse Hay's scheepswerf.