GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door maarpol »

Serie met heel mooie foto s.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Ik denk toch dat het wel wrede schepen waren. Stabilisatievinnen waren er in die tijd echt niet bij.
Bovendien, het waren maar relatief kleine passagiersschepen. Weliswaar met een behoorlijke lading capaciteit, maar als zo'n schip weinig lading in had ben ik bang dat dit onvoldoende met ballastwater gecompenseerd kon worden.
Misschien een vraagje voor Evert aan de oud R.I.L./ K.P.M. zeevarenden op hun jaarlijkse bijeenkomst. Het kan nu nog gevraagd worden, hoop ik........... :!: :idea: :?: :roll:

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

Zouden het met die hoge opbouw "slingerbakken" zijn geweest Roy?
Vanwaar de gedachte dat een hoge opbouw oorzaak zou zijn van zwaar slingeren? Of dat het daardoor wrede schepen zouden zijn? Waarom zou dit met meer ballast te verbeteren zijn?
Ik denk toch dat het wel wrede schepen waren.
Een wreed schip krijg je alleen door een zeer laag zwaartepunt. Een hoge opbouw betekent automatisch een hoger zwaartepunt. Vandaar dat op de tegenwoordige cruiseschepen die enorm hoge opbouw zo licht mogelijk moet zijn, om dat zwaartepunt zo laag mogelijk - dat wil zeggen binnen de stabiliteitscriteria - te houden.
--------------
Gert
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:08
Locatie: Purmerend

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Gert »

[
Bijlagen
ms PATERSON - MAK Toplaterne nr. 56 1985 -.jpg
ms PATERSON - MAK Toplaterne nr. 56 1985 -.jpg (220.41 KiB) 3147 keer bekeken
Great Laker ms Peterson - MAK Toplaterne nr. 56 1985 -.jpg
Great Laker ms Peterson - MAK Toplaterne nr. 56 1985 -.jpg (158.88 KiB) 3147 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Evert Sikkema »

Ik kom nog even terug op de foto's van de Camphuys en de idee dat het 'wrede' schepen zouden zijn.
Het leek mij hte beste om Antoon Blijlevens te vragen, die mij de foto's had gestuurd en die zelf gevaren heeft op dit soort schepen (o.a. de Van Riebeeck).
Zijn antwoord was als volgt:
Ik kan niet zeggen dat het een wreed schip was. We hadden meestal vrij veel vee aan dek staan. Ook veel pilgrims voor Mekka en terug naar Mombasa .
En ook eens een grote buldozer die in Basra van boord moest. Onze zware spier was echter te licht voor dit karwij. Foutje van kantoor in Durban denk ik.
Maar onze ouwe, Loeki Westrate , wist dit mooi op te lossen. Er lag nl een flink Frans schip met een Stulken ,ik denk, 100 ton zware spier. Daar zijn we langszij gegaan en met wat passen en meten lukte het de buldozer bij hun aanboord te krijgen en dus ook aan de wal.

Kapt. Weststarte was ook een goeie modelbouwer.
Van het hele voorval heeft hij een model gemaakt met mooie blokken etc. Leek net echt.
Ook het Franse schip had hij gedeeltelijk nagemaakt wat hijs installatie en luik betrof.
Ik denk dat zijn zoon hiervan wel foto,s heeft.
Ik heb ook nog ’n dia van dit overnemen van de dozer. Als ik hem vind zie je hem verschijnen.
Het Franse schip was dacht ik de Circea of eentje die er veel op lijkt.

https://www.shipsnostalgia.com/gallery/s ... ea/cat/510

Hier heb ik rond 1984 ook nog als Hwtk op gevaren bij Sofrana. Jammer dat de wijntanks voor de bemanning niet meer gevuld werden.
Mooi accomodatie en hutten. En een nog degelijke machinekamer zoals ook bij de ouwe KJCPL schepen.
Mooie tijd maar wel bloed heet in de PG.


groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Goeie actie Evert !.
Mooie story trouwens ook. Het is een bekend gegeven dat de Franse Cognac Lijn haar min of meer jonge lijnvaart vrachtschepen hebben laten verlengen en van een Stülcken mast hebben voorzien. Het heeft deze destijds zeer bekende rederij ook niet kunnen redden en is in een ander verband opgegaan.

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

Waren mijn vragen over waar de gedachte vandaan kwam dat schepen met een hoge opbouw zwaar zouden slingeren en wreed zijn zo dom dat ze geen reactie waard waren? :roll:
Geeft verder niet, hoor. :?
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door joop 1 »

een schip met hoge opbouw is niet wreed slingert langzaam vroeger ging bij de binnenschippers met slcht weer de mast overeind tegen het slingeren ik heb 15 jaar op een vrij smal booje gevaren met een zware hoge ijzeren stuurhut was een meeuwtje op zee. ook op de nieuwere boten gevaren breed en al het gewicht onderin waren slingerbakken als je nog nooit zeeziek was geweest werd je het daar op
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Evert Sikkema »

Ja, Theo, wat moet ik daar nou op zeggen? Je hebt gelijk, jou antwoord was duidelijk.
Of het woord WREED van toepassing is op een schip met een hoge opbouw blijkt dus niet zo te zijn, maar ik heb een keer mee gevaren op een containerschip waarbij de stuurhut zich op zo'n 22 meter boven de waterspiegel bevond. De kapitein zei toen dat je daardoor lange slingeringen maakte van stuurboord naar bakbord vv.
Als je op dek staat, dus dichter bij het wateroppervlak, zal voor je gevoel het schip minder slingeren, dan daar boven in de stuurhut. Hoe noem je zoiets dan?
Een vraag van een leek zul je begrijpen, een stuurman aan de wal.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Dat er geen reactie op je plaatsing kwam zou ook aan de duidelijke uiteenzetting kunnen liggen Theo.
Blijf ik me wel afvragen waarom een sleepboot(je) als de "Anthonie Junior" en de 40-klasse bij Smit Lloyd zo verschrikkelijk tekeer konden gaan ten opzichte van andere vergelijkbare sleepboten en suppliers waar ik op gevaren heb. Voorgenoemde schepen hadden deze reputatie dan ook, dus sta ik daar niet alleen in.

m.v.g., Roy
Plaats reactie