Zeker veel vermogen Jan.
Ik heb het eens vergeleken met een zelfde soort schepen die rond dezelfde tijd gebouwd zijn, maar het vermogen overtrof de tonnenmaat echt niet. Wel apart dus wat je geconstateerd hebt.
Die schepen van de N.N.S.L. kwamen ook hier in Holland. Ergo, ze dokten nogal eens bij Boele-Bolnes...….
m.v.g., Roy
GHV schepen "Oldies"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies"
RACISCE
Geb.
Brt. 9.500 ton.
Afm. 151,00x21,60x10,57(14,40)mtr.
Verm. M.A.N. 11.225 PK.
Sn. 22 Kn. Geb. voor Mediteranska Plovidba te Korcula/Yugoslavia.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies"
KAMPERDYK at Vancouver 30/04/1969, City of Vancouver Archives - Walter Frost
Groeten
George in Hull
George in Hull
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies"
SIMALOER (1921-1941) Nederland Line at Vancouver, City of Vancouver Archives - Walter Frost
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: GHV schepen "Oldies"
De "Kamperdyk" was het 4e schip uit een serie van 6 zusterschepen.
De eerste 5 schepen kregen een Werkspoor-Lugt motor en de laatste een Stork-HOTLo.
De 4e en 5e A-dyk werden gehermotoriseerd en kregen een Schelde-Sulzer. De Werkspoor-Lugt motor bleek erg veel problemen te geven met het voeren van H.F.O. De eerste 3 schepen werden en-block naar Yoegoslavie verkocht en gingen op West Afrika varen. Het 4e en 5e schip gingen in hun nadagen ook op West Afrika varen. En raad eens, de 6e en laatse eenheid van deze serie ging na verkoop voor de Sudan Line varen en wel op Oost Afrika.
Even de serie op een rijtje.
1e."Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouw bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
2e."Kloosterdyk", 1957 - 1970, gebouwd bij Jan Smit Czn., Alblasserdam.
3e."Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
4e."Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
5e."Korendyk", 1959 - 1972, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
6e."Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij N.V. Werf Gusto v/h. Fa. A.Smulders, Schiedam.
De "Kinderdyk" en "Kloosterdyk" hadden een iets forsere midscheeps. Dat kwam omdat ze accomodatie voor 12 passagiers hadden. De volgende 4 schepen konden geen passagiers meenemen.
Oorspronkelijk waren deze schepen bedoelt om naar de Great Lakes te varen, maar dat is, ( bij mij weten ), nooit gebeurd. Ze werden ingelegd in lijndiensten naar de Amerikaanse Oostkust en Westkust, mogelijk ook naar Mexico.
Persoonlijk vond ik dit zeer fraaie lijnvaart vrachtschepen, zeker de eerste twee schepen.
m.v.g., Roy
De eerste 5 schepen kregen een Werkspoor-Lugt motor en de laatste een Stork-HOTLo.
De 4e en 5e A-dyk werden gehermotoriseerd en kregen een Schelde-Sulzer. De Werkspoor-Lugt motor bleek erg veel problemen te geven met het voeren van H.F.O. De eerste 3 schepen werden en-block naar Yoegoslavie verkocht en gingen op West Afrika varen. Het 4e en 5e schip gingen in hun nadagen ook op West Afrika varen. En raad eens, de 6e en laatse eenheid van deze serie ging na verkoop voor de Sudan Line varen en wel op Oost Afrika.
Even de serie op een rijtje.
1e."Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouw bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
2e."Kloosterdyk", 1957 - 1970, gebouwd bij Jan Smit Czn., Alblasserdam.
3e."Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
4e."Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
5e."Korendyk", 1959 - 1972, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
6e."Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij N.V. Werf Gusto v/h. Fa. A.Smulders, Schiedam.
De "Kinderdyk" en "Kloosterdyk" hadden een iets forsere midscheeps. Dat kwam omdat ze accomodatie voor 12 passagiers hadden. De volgende 4 schepen konden geen passagiers meenemen.
Oorspronkelijk waren deze schepen bedoelt om naar de Great Lakes te varen, maar dat is, ( bij mij weten ), nooit gebeurd. Ze werden ingelegd in lijndiensten naar de Amerikaanse Oostkust en Westkust, mogelijk ook naar Mexico.
Persoonlijk vond ik dit zeer fraaie lijnvaart vrachtschepen, zeker de eerste twee schepen.
m.v.g., Roy
Re: GHV schepen "Oldies"
Toen had men nog folders en ansichten. Zal ze geregeld eens plaatsen. Er zijn al veel foto`s van het forum verdwenen.
Misschien zit er wel eens een tussen die er al opstaat. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies"
Voeren deze schepen niet in de New York-Bermuda dienst voor Vinke, (Amsterdam).
Groet,
Jan.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: GHV schepen "Oldies"
Klopt!
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: GHV schepen "Oldies"
Vinke had wel meer van die mooie lijndienstjes !.
Denk maar eens aan de Independent Gulf Line. Die liep van N.W. Europa via Bermuda, de Bahama's en Florida naar de Amerikaanse Gulf ports.
Ik heb er in 1972 / 1973 met veel plezier op de "Ittersum" gevaren. Er werd wat gefeest op die schepen. Dat was de reden om er maar weg te gaan. Anders was ik aan het drankgebruik ten onder gegaan. En dat was nu ook weer niet de bedoeling...………..
m.v.g., Roy
Denk maar eens aan de Independent Gulf Line. Die liep van N.W. Europa via Bermuda, de Bahama's en Florida naar de Amerikaanse Gulf ports.
Ik heb er in 1972 / 1973 met veel plezier op de "Ittersum" gevaren. Er werd wat gefeest op die schepen. Dat was de reden om er maar weg te gaan. Anders was ik aan het drankgebruik ten onder gegaan. En dat was nu ook weer niet de bedoeling...………..
m.v.g., Roy
Re: GHV schepen "Oldies"
George plaatste op 18 oktober een foto van de "Simaloer" te Vancouver.
Dit schip was de 5e uit een serie van 6 schepen. Even op een rijtje gezet.
"Salawati", 1920 - 1956.
"Salabanka",1920 - 1943.
"Saleier", 1920 - 1941.
"Saparoea", 1920 - 1955.
"Simaloer", 1921 - 1941.
"Sembilan", 1922 - 1943.
Van de 6 schepen gingen er dus 4 gedurende de W.O.II verloren.
Ze waren allen als stoomschip gebouwd. De "Salawati" en "Saparoea" zijn in 1931 gemotoriseerd en hebben bovendien het langs gevaren.
Ze zijn ook door de bulkdochter van de S.M.N. t.w. de Reederij Amsterdam van 1956 tot 1957 in de wilde vaart ingelegd.
Uiteindelijk werden ze beide in 1957 terug aan de S.M.N. gegeven en aansluitend voor de sloop verkocht. De ene naar Hong Kong de andere naar Gent.
m.v.g., Roy
Dit schip was de 5e uit een serie van 6 schepen. Even op een rijtje gezet.
"Salawati", 1920 - 1956.
"Salabanka",1920 - 1943.
"Saleier", 1920 - 1941.
"Saparoea", 1920 - 1955.
"Simaloer", 1921 - 1941.
"Sembilan", 1922 - 1943.
Van de 6 schepen gingen er dus 4 gedurende de W.O.II verloren.
Ze waren allen als stoomschip gebouwd. De "Salawati" en "Saparoea" zijn in 1931 gemotoriseerd en hebben bovendien het langs gevaren.
Ze zijn ook door de bulkdochter van de S.M.N. t.w. de Reederij Amsterdam van 1956 tot 1957 in de wilde vaart ingelegd.
Uiteindelijk werden ze beide in 1957 terug aan de S.M.N. gegeven en aansluitend voor de sloop verkocht. De ene naar Hong Kong de andere naar Gent.
m.v.g., Roy