Trollhättan Kanaal.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Trollhättan Kanaal.

Bericht door Ben »

Veel Nederlandse kustvaarders zijn dit kanaal met zijn sluizen gepasseerd en daar moeten ongetwijfeld foto's van zijn. Laat staan de vele herinneringen.

Afbeelding

Afbeelding
richard

kanaal

Bericht door richard »

hoi ben dit zijn foto's van mijn vader.
als het goed is zijn dit foto's die daar gemaakt zijn.
de man op de foto is mijn vader in zijn jonge jaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het schip is de Lisa gebouwd rond 1902 in Hoogezand, eigenaar Wilhelm Wehlen, Schulau thuishaven ergens aan de Elbe.
Wist hij niet precies meer, al 60 jaar geleden.DWT van het schip 195 T.

groet richard
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

lisa

Bericht door Ben »

Richard, hier zijn de data van de Lisa:
Als Nederlandse Geertje gebouwd gebouwd in 1900 bij H. Kroese, Hoogezand. Afm. 25.75 x 5.66 m. Na verkoop in 1910 naar Duitsland kreeg zij de naam Engeline en in 1912 Lisa. In 1927 werd een motor ingebouwd.
1953 voor de sloop verkocht aan Eisen & Metall K.G Lehr & Co. te Hamburg maar van de sloop gered.
Na haar ombouw tot mosselvisser in 1973 werd zij al snel in het register van de Germanischer Lloyd doorgehaald. Haar laatste thuishaven was Bensersiel.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Zweedse Miramar vaart één van de vier sluizen in bij Trolhättan. De sluizen overbruggen een niveauverschil van 32 meter. De Miramar vracht hier richting het Vänern Meer:

Afbeelding

Groter kunnen de schepen bijna niet zijn:
Afbeelding

De volgende komt er al weer aan:
Afbeelding
Foto's: ©Baukje Gernaat.
jurrie

Bericht door jurrie »

max diepgang met boegschroef 5,40m , zonder 5,30m.... met de oude w&b schepen kwamen we strak gelijk lastig op 5,3 m naar beneden in gotenburg dan de achterpiek vol om een beetje normaal te liggen op zee. je kon beter niet proberen dieper te liggen want ze hadden geen humor daar en lieten je gerust oplossen of lading shiften. de nieuwe mangen en de unden mochten wel op 5,4m want die hadden boegschroeven... dat waren ook de enigste schepen in de kustvaart die konden ijsbreken en ik denk wel tot op heden het nog steeds alleen kunnen

gr jurrie
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Afbeelding

November 1960. ms Rijsbergen. Na lossing vqan een lading Cokes ruimen wassen en papier laden op de meren. Ruimen drogen is hier het motto.
In charter voor het zweedse Transmarine ook wel golden T-Line genoemd, vaarden we:
Ierse Zee kolen naar Noorwegen en dan papier van Zweden naar Preston of Mostyn. In de winter geen fijne reizen.

Huug
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Het Zweedse passagiersschip Queen Ada, 1961 Frederikshavn gebouwd, gaat van Trolhättan richting Göteborg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: ©Baukje Gernaat.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Nog wat beelden van de Queen Ada en het kanaal richting Göteborg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Deze foto, al eerder geplaatst door Binnenvaarder, hier ook geplaatst. Dit kan nog wel eens in de oude Trolhättan sluizen zijn.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Afbeelding
Plaats reactie