Veel Nederlandse kustvaarders zijn dit kanaal met zijn sluizen gepasseerd en daar moeten ongetwijfeld foto's van zijn. Laat staan de vele herinneringen.
Trollhättan Kanaal.
kanaal
hoi ben dit zijn foto's van mijn vader.
als het goed is zijn dit foto's die daar gemaakt zijn.
de man op de foto is mijn vader in zijn jonge jaren.
Het schip is de Lisa gebouwd rond 1902 in Hoogezand, eigenaar Wilhelm Wehlen, Schulau thuishaven ergens aan de Elbe.
Wist hij niet precies meer, al 60 jaar geleden.DWT van het schip 195 T.
groet richard
als het goed is zijn dit foto's die daar gemaakt zijn.
de man op de foto is mijn vader in zijn jonge jaren.
Het schip is de Lisa gebouwd rond 1902 in Hoogezand, eigenaar Wilhelm Wehlen, Schulau thuishaven ergens aan de Elbe.
Wist hij niet precies meer, al 60 jaar geleden.DWT van het schip 195 T.
groet richard
lisa
Richard, hier zijn de data van de Lisa:
Als Nederlandse Geertje gebouwd gebouwd in 1900 bij H. Kroese, Hoogezand. Afm. 25.75 x 5.66 m. Na verkoop in 1910 naar Duitsland kreeg zij de naam Engeline en in 1912 Lisa. In 1927 werd een motor ingebouwd.
1953 voor de sloop verkocht aan Eisen & Metall K.G Lehr & Co. te Hamburg maar van de sloop gered.
Na haar ombouw tot mosselvisser in 1973 werd zij al snel in het register van de Germanischer Lloyd doorgehaald. Haar laatste thuishaven was Bensersiel.
Als Nederlandse Geertje gebouwd gebouwd in 1900 bij H. Kroese, Hoogezand. Afm. 25.75 x 5.66 m. Na verkoop in 1910 naar Duitsland kreeg zij de naam Engeline en in 1912 Lisa. In 1927 werd een motor ingebouwd.
1953 voor de sloop verkocht aan Eisen & Metall K.G Lehr & Co. te Hamburg maar van de sloop gered.
Na haar ombouw tot mosselvisser in 1973 werd zij al snel in het register van de Germanischer Lloyd doorgehaald. Haar laatste thuishaven was Bensersiel.
max diepgang met boegschroef 5,40m , zonder 5,30m.... met de oude w&b schepen kwamen we strak gelijk lastig op 5,3 m naar beneden in gotenburg dan de achterpiek vol om een beetje normaal te liggen op zee. je kon beter niet proberen dieper te liggen want ze hadden geen humor daar en lieten je gerust oplossen of lading shiften. de nieuwe mangen en de unden mochten wel op 5,4m want die hadden boegschroeven... dat waren ook de enigste schepen in de kustvaart die konden ijsbreken en ik denk wel tot op heden het nog steeds alleen kunnen
gr jurrie
gr jurrie
November 1960. ms Rijsbergen. Na lossing vqan een lading Cokes ruimen wassen en papier laden op de meren. Ruimen drogen is hier het motto.
In charter voor het zweedse Transmarine ook wel golden T-Line genoemd, vaarden we:
Ierse Zee kolen naar Noorwegen en dan papier van Zweden naar Preston of Mostyn. In de winter geen fijne reizen.
Huug