Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rijnvaartnostalgie

Bericht door johnnyneij »

Kees Keijzer schreef:Hier een foto van het Zwitserse motortankschip "Jura" van de firma Plouvier aan de Loreley. Op dat schip heeft een oom van mij; M.W. Keijzer, in de vijftiger jaren als schipper op gevaren;
Afbeelding
Dat was nog in de tijd dat alleen sluis Kembs er nog maar was. Mijn Oom vertelde wel eens dat in de Boven Rijn een vrouw met een kinderwagen op de oever harder liep dan het schip voortgang maakte.
Gr, Kees.
Hier een vraagje waar de foto's zijn van de eerste 4 bladzijdens . Ik heb geprobeerd om ze op te roepen met de rexhtermuisknop op het rode sterretje aan te klikken maar krijg ook dan geen reactie. Of zijn deze foto's jammer genoeg al weggenomen uit deze rubriek RIJNVAARTNOSTALGIE
Ik ben op zoek naar foto's van de rederij Plouvier tussen 1875 rn 1975
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Afbeelding

De Rhenania VII


Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Rheania

Bericht door maarpol »

verwyderd.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Dampf

Bericht door maarpol »

verwyderd.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Afbeelding

De Koningin Wilhelmina.

Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Mooi s

Bericht door maarpol »

verwyderd.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Drechtstad

Bericht door Gert Schouwstra »

Hier een foto van mijn ouderlijk schip, winter/voorjaar 1962.
Ik ben als 1 jarige peuter aan boord.
De Drechtstad is bij Wesel in de opvaart met kolen voor Basel.

Afbeelding

Het schip was gebouwd in juli 1961 en dus bijna nagelnieuw. We waren toen verhuurd bij de Beijer en hadden er vaak een sleepschip achter hangen. Met een strangenlier, sleephaak en 375 pk Deutz in een kempenaar kon dat ook wel. In dit geval hangt er niets achter.

De blauwe vlag is in de voormast gehesen als teken dat een ander schip wordt opgelopen. Ook het blauwe bord achterop bij de stuurhut bestond toen nog niet, we hadden inplaats daarvan een blauwe vlag. Je ziet achterop de vlaggestok uitsteken, die volgens mij in latere jaren vanzelf wel wat korter is geworden.

We hadden hier nog geen echte deklaststutten. Er werden merkels rechtop in de lading gezet, waarna de luiken er tegenaan werden gelegd. Een jaar later zijn die stutten in Puttershoek op de werf gemaakt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Prachtige foto gert,

Een blauwe oploopvlag is voor mijn tijd. Hoe werkte dit dan? Moest je steeds naar voren als je iemand opliep of was er een mechanisme.

gr. marco
recht zo die gaat
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

oploopvlag

Bericht door Gert Schouwstra »

hydra schreef:Prachtige foto gert,

Een blauwe oploopvlag is voor mijn tijd. Hoe werkte dit dan? Moest je steeds naar voren als je iemand opliep of was er een mechanisme.

gr. marco
Ja, een heel eenvoudig mechanisme. Als je het weet, kun je het op de foto zien. Onder aan de vlag hangt een flnke harpsluiting die over de stag loopt. De vlag zelf zit aan een lijn van 50 meter die door een blokje in een grote boog naar het stuurhutraam loopt. Binnen in de stuurhut zat een kikker. Even het raam opendoen en de lijn doorhalen en de vlag wordt gehesen.

Bij donker had je geen oploopvlag maar het oplooplicht, dat leek op een toplicht, maar het stond laag op de kop.
Er hing ook nog een tweede toplicht in de mast voor bij het slepen.

De draad van zo'n oploopvlag sleet natuurlijk flink. In het stuurhutraam zat vensterglas met een vrij scherpe rand. Ik ben als jongen vaak naar voren geweest om een gebroken lijn te repareren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: oploopvlag

Bericht door Jan Kroes »

Gert Schouwstra schreef: De draad van zo'n oploopvlag sleet natuurlijk flink. In het stuurhutraam zat vensterglas met een vrij scherpe rand. Ik ben als jongen vaak naar voren geweest om een gebroken lijn te repareren.
Kijk, daar hadden wij nou geen last van..... met 80 pk in een 47 m spits.
Plaats reactie