Kijk ook maar eens op de laatste foto in het item van Ommeren.
Naast de mast zie een (gedeeltelijk) koker welke aan de mast vast zat en daar werd de blauwe vlag INgetrokken als je hem niet hoefde te voeren.
Dat gebeurde uiteraard ook van uit de stuurhut met een lange lijn.
Dit had als voordeel dat de vlag niet over het voordek lag te zwieberen en dweilen.
Groete Bertus
Rijnvaartnostalgie.
Rijnvaartnostalgie
Op de Corn .v. Eck hadden we de koker boven in de mast , en bij het oplopen liet je het touw vieren dus er lag er nooit zoveel touw op de grond in de stuurhut ,het glas van het toplicht en oplooplicht waren anders geslepen zodat ze niet het zelfde waren ik meen dat het toplicht een rechtelichtbundel gaf en het oploop licht een bredelichtbundel.
Groeten Henk
Groeten Henk
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Artikel uit de Blauwe Wimpel van november 1948
Een paar jaar geleden kocht ik een ingebonden jaargang 1948 van de Blauwe Wimpel op een rommelmarkt. Het staat vol met wetenswaardigheden uit de wederopbouwperiode. In het novembernummer staat het volgende artikel van Jan Biezenaar. Ik denk dat Wrijfhout de oorspronkelijke foto's nog wel in zijn archief heeft. De naam van de afgebeelde sleepboot is volgens mij de Gonda:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
De Salland, de eerste Peters' spits, tegenover de beroemde Lorelei. En zo heb ik er nog wel meer foto's in 't archief van spitsen die hier zijn geportretteerd. Maar ook tjalken en andere kleine vaartuigen. Onder anderen die van mij oom en tante, 120 ton met 44 pk Kromhout, de wandelaars gingen harder dan wij vertelde mijn oom wel eens... Hij is geen man van 'sterke' verhalen!
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Ook met het schip van mijn vader zijn we wel eens blijven staan in het Binger Loch. Het water was zo laag dat we maar met 1.40 diepgang konden varen. En als je dan met het middenschip gepasseerd was, lichtte de schroef boven water en bleef je staan. Gelukkig kregen we een touwtje van een buurman die hem even achteruit liet zakken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.