Rederij Stanfries.

wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Bericht door wim »

Deze foto van de Stanfries X is van half augustus dit jaar.
Hij is wat onscherp dat heb je met een digitale camera als je iets beweegt .
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Willemskade Leeuwarden

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ga maar even verder met het verhaal. De gloriejaren van de beurtvaart: Stoomboten en hier en daar een motorschip.

Afbeelding
1920

Afbeelding
Willemskade in 1925 Achter het tweede schip over bakboord staat een goederentreintje.

Afbeelding
Willemskade Zuidzijde in 1925 aan het einde van de winter. Het goederentreintje prominent in beeld. Dit was dus echt het havengebied van Leeuwarden. Het begint al flink te dooien.

Afbeelding
Gezien vanaf de Prins Hendrikbrug op 16 juli 1926. Er was net een estafetteloop aan de gang.

Afbeelding
1929 Een haven vol met afgeladen beurtboten. Goederen van en naar de Friese steden en dorpen werden hier verzameld en overgeslagen. Datzelfde gold natuurlijk voor de boeten die "overzee" moesten, naar onder andere Amsterdam, wat in dit jaar nog net aan de andere kant van de Zuiderzee was.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Willemskade Leeuwarden

Bericht door Gert Schouwstra »

Hier is nog een serie niet gedateerde ansichtkaarten:

Afbeelding
De Dokkum II onderhield dus een vaste lijndienst op Dokkum. Ik vermoed dat het één van de rederijen is geweest die opgegaan zijn in de Stânfries. Over stuurboord ligt vrijwel zeker een Stânfriesboot.

Afbeelding
De kunt de stoom op deze foto haast horen sissen. Even verderop ligt een emmerbaggermolen, voor die tijd een grote.
Het Friese vaarwegenstelsel zag er toen ook nog heel anders uit. Het Prinses margrietkanaal bestond nog niet en je ging via Wergea dwars door Grou heen via het Rak van Ongemak naar Irnsumerzijl. Dan door naar Akkrum en als je verder wilde naar de Lemmer voer je via Terhorne en het Sneekermeer en dan via de Scharsterrijn en de Lemsterrijn.

Afbeelding
Ook hier vrijwel zeker een Stanfriesboot.

Afbeelding
Dezelfde foto als hierboven, maar dan in kleur. Voor het maken van ansichtkaarten werden foto's wel met de hand ingekleurd. Dat ging meestal ten koste van scherpte, maar het levert wel een leuk sfeerplaatje op.

Afbeelding
Ook hier weer een bekend silhouet.

Afbeelding
In alle rust een dekschuit met een last turf - of is het iets anders? - lossen.

Afbeelding
Het beurtscheepje heeft een behoorlijke opbouw gekregen. Mogelijk was dit in gebruik als woon- of overslagschip.

Afbeelding
Dit is duidelijk later in de tijd. Een dagpassagiersschip zoals je in Friesland nog wel ziet, in combinatie met stoombootjes uit voorbije dagen. Het beurtscheepje met de hoge opbouw ligt andersom. Het zou me niet verbazen als het al een eind in de jaren '50 zou zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat schip van het eerste plaatje is de Dokkum II en niet Akkrum, ik denk zelfs dat ze toentertijd zo groot daar niet eens konden komen. Aan de overkant ligt de Stânfries IV.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

wrijfhout schreef:Dat schip van het eerste plaatje is de Dokkum II en niet Akkrum, ik denk zelfs dat ze toentertijd zo groot daar niet eens konden komen. Aan de overkant ligt de Stânfries IV.

gr. Harry
Voor wat betreft de Dokkum II, heb je het weer eens helemaal bij het rechte eind, Harry. Ik zal het hierboven even aanpassen. Stom dat ik de krullen niet heb herkend.

In Akkrum kwamen toch wel aardige stoombootjes hoor. Misschien niet van het formaat als de Dokkum II. Je zou het niet zeggen als je die oude Boorne door het dorp ziet kronkelen, maar hij was vroeger nog wel een metertje breder. Ik heb nog wat foto's kunnen vinden:

Afbeelding
Irnsumerzijl. Een heel smal beurtvaartbootje passeert de brug.
Vanaf ongeveer 1400 was dit een waterkering tegen het Middelseegebied. Er lag toen een keersluis, die met hoog water gesloten werd. Bij normaal waterwerd de sluis geopned voor scheepvaartverkeer en bij laag water werd er gespuid. De stad Leeuwarden vond deze route zo belangrijk voor de scheepvaart dat zij al na 100 jaar de rechten en plichten voor beheer en onderhoud overnam.

Deze draaibrug werd in 1951 vervangen door de huidige vaste brug met een doorvaarthoogte van 1,80 meter. Er ligt nu weer een ontwerp klaar voor een nieuwe brug met een doorvaarthoogte van 3,00 meter, dit zou voor 2010 moeten zijn uitgevoerd.

Afbeelding
Stoombeurtbootje in Akkrum.

Afbeelding
Idem, voor de spoorbrug in Akkrum.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat witte passagiersscheepje is de oude Princenhof. Je komt hem op veel Friese ansichtkaarten tegen. Maar welk binnenschip zou het oorspronkelijk zijn geweest?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Stânfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

Van het Fries Scheepvaartmuseum kreeg ik het volgende bericht:
Geachte heer Schouwstra,

Van Meindert Seffinga heb ik begrepen dat u op zoek bent naar materiaal (met name beeldnateriaal) betreffende de Stânfries IV. Over het schip bewaren we een documentatiemap met krantenartikelen, knipsels etc., maar u zult wellicht zelf al het één en ander aan artikelen hebben verzamelt. Mocht u de documentatiemap toch nog willen inzien, dan bent u uiteraard van harte welkom. In onze fotocollectie hebben we zelf geen beeldmateriaal meer beschikbaar.

In het archief te Schiedam zijn nog historische filmopnamen van scheepsrampen beschikbaar, die in de periode 1923-1940 gebeurden op de Noordzeekust en elders. Daar zit ook een filmopname van de "Stanfries IV" in Amsterdam tussen. Het is een opname uit 1931.
Bezoekadres:
Stadserf 1
3112 DZ Schiedam
E-mail: archief@schiedam.nl

In het Gemeentearchief van Amsterdam zijn ook nog drie foto’s van de Stânfries IV beschikbaar. Op twee van de drie foto’s staat het schip er zelf overigens niet op. Het gaat in deze gevallen om het ophalen van lading (matten) van de gezonken Stanfries IV. Op de derde foto ligt de Stanfries IV bij werf Verschure & Co Scheepswerf en Machinefabriek. Slechts een deel van het schip is te zien.
Bezoekadres:
Amsteldijk 67, 1074 HZ Amsterdam
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
swierstra

stanfries

Bericht door swierstra »

Door Schouwstra wordt melding gemaakt van een boek aanwezig in het Fries scheepvaartmuseum te Sneek met de titel NV Reederij Stanfries - Een der oudste en meest vertakte ondernemingen. Dit is echter geen boek maar een artikel uit 1946. Van de Stanfries IV is mij een foto bekend, en ook nog 3 opnamen van het bergen van het wrak. Ook is er een videoband uit gegeven onder de titel 1923-1940 Scheepsrampen op de noordzeekust met beelden van de berging van de Stanfries IV. Wat betreft de historie van deze rederij heb ik, met veel pijn en moeite, wat informatie gevonden in totaal 3 A4 velletjes. Het archief van de maatschappij is in mei 1940 bij het bombardement op Rotterdam verloren gegaan. Ook heb ik een vlootlijst gemaakt. Doordat het archief niet meer bestaat is het een schetsmatige lijst geworden vol met vragen. Tenslotte nog een publiek geheim de huidige Stanfries X is de ex Dokkum I van 1911.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Swierstra,
Bedankt voor je waardevolle aanvullingen. Het is wel leuk om al die puzzelstukjes zo bij elkaar te leggen en het plaatje compleet te krijgen. Dus als je nog informatie hebt die niet op dit forum staat, wil ik je van harte uitnodigen. Dat van de Dokkum I wist ik niet, of moet je daar Leeuwarder voor zijn? Ik weet alleen dat Stanfries een fusierederij is van verschillende beurtdiensten, maar ik weet niet welke rederijen en schepen zijn ingebracht. De eerste keer dat ik van de Stanfries hoorde was in 1979 toen ik 18 was en in Friesland stamboomonderzoek deed. Enkele voorouders bleken als kapitein bij Stanfries te hebben gevaren. En de rederij was opgegaan in SBS, in mijn toenmalige woonplaats Rotterdam. Helaas konden ze me daar op kantoor ook niet helpen, ik weet dus nu waarom. In 1980 ben ik naar Sneek verhuisd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
swierstra

stanfries

Bericht door swierstra »

Dat de Dokkum I de Stanfries X is geworden heeft natuurlijk een oorzaak. Het is namelijk zo dat de Gemeente Leeuwarden bij het maken van de zogenaamde museumhaven de eis stelt dat er alleen schepen mogen ligen die een binding handden met Leeuwarden. En aangezien de Dokkum I dat niet echt had, maar de Stanfries X ieder jaar Sinterklaas in Leeuwarden afleverde werd het schip dus stilletjes omgedoopt.
Plaats reactie