Rederij Stanfries.

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond nog wat foto's van de Stanfries X:

Afbeelding
1912

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Naar aanleiding van dit item op het forum werd ik gebeld door mevrouw Schoonebeek-Oegema uit Haren met een vraag. Wie weet raad?
Hier van mij enige informatie over de vragen aangaande mijn vader.
Mijn vader Pieter Oegema,* 22-11-1902 te Dantumawoude is een zoon van een beurtschipper uit Dantumawoude. Nadat zijn ouders waren overleden, zijn vader aan de Spaanse Griep in 1918 kwam mijn vader op eigen benen te staan. Hij was toen 17 jaar. Volgens het getuigschrift wat ik in mijn bezit heb is hij bij maatschappij Holland-Friesland / Stanfries gaan varen als stuurman van 5 juni 1919 tot 18 febr. 1922. Het getuigschrift is ondertekend door De inspecteur dhr. Drenth. Wij als familie weten echter weinig van deze periode van onze vader en daar ik bezig ben met familie onderzoek zou ik graag over deze periode meer willen weten.Mijn vragen zijn het volgende:

Op wat voor schip/schepen heeft hij gevaren?
Wat was de route?
Was hij daar intern en wat waren zijn verdiensten?
Ging hij vanuit Leeuwarden varen en hoe lang duurde zo'n reis.
Wat werd er eigenlijk vervoerd?
Graag zou ik in het bezit willen komen van een foto als het bekend is op wat voor schip hij heeft gevaren.

Het Scheepvaartmuseum in Sneek en Rotterdam waar ik ook heb gevraagd om gegevens hebben niks opgeleverd.
Hij is direct na zijn ontslag datum gaan varen op de Straat Soenda bij Bureau Wijsmuller. Van dit schip hebben we na maanden te hebben gezocht een foto kunnen bemachtigen. Ook van die periode hebben we getuigschriften. Dit even als extra.
Ik hoop dat u met deze informatie iets kunt doen en dat het wat mag opleveren. Ik ben u zeer erkentelijk voor de hulp die u wilt geven aangaande dit vraagstuk. Alvast bedankt en ik hoor graag iets terug. Zijn er nog vragen van uw kant dan kunt u mij altijd mailen. schoma@xs4all.nl
vr.gr. Sietske Schoonebeek-Oegema.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Een Stanfries boot in de Zaan.
Onder zie je de invaart van de Wilhelmina sluis en de Groote sluis, de Beatrixbrug is er uiteraard nog niet.
Naast de Stanfries ligt de ark van het expeditiekantoor van Jan Keezer,later is die ark naar de Voorzaan verhuisd.
Die lange straat boven moet de Gedempte gracht zijn.
Foto ongeveer 1920.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Geschiedenis

Bericht door Gert Schouwstra »

Voor mijn verjaardag kreeg ik het boek "Met beurtschippers en boderijders door Friesland". Maar liefts 450 pagina's vol foto's en verhalen over de beurtdiensten in mijn provincie. Alle beurtboten en -wagens vormden samen een compleet goederenvervoerssyteem tussen de dorpen en steden en ook naar buiten de provincie. De hoofdroutes werden gevaren door zeil- en later stoom- en motorschepen. De dorpen hadden allemaal hun eigen vrachtrijders of -schippers. Dat konden pramen zijn, of paarden en wagens. De laatste boderijder met paard en wagen reed in Drachten voor van Gend & Loos en stopte in 1969! Een echte aanrader. Bijna de helft van het boek gaat over scheepvaart. De meeste Friese transportbedrijven zijn ooit begonnen met een beurtschip.

Natuurlijk staat er ook een tiental bladzijden in over de rederij Stanfries. Hier volgt een samenvatting: De rederij Stanfries is ontstaan uit het Rotterdamse koopmanshuis Saint-Martin. Dat kwam omdat deze firma in het buitenland Fries vlas en lijnzaad verhandelde. Ze hadden kantoren in Leeuwarden en Dokkum. Omdat het transport te veel werd voor de zeilende beurtvaart, schaften ze in 1855 de stoomboten Leeuwarden I en Leeuwarden II aan.

Vanaf 1860 begonnen ze met het meenemen van goederen voor derden. Dit was dus de eerste beurtdienst tussen Leeuwarden en Rotterdam. Ze voeren van Leeuwarden over Sneek en dan via Lemmer of Stavoren. Bij laagwater werd via Harlingen naar Amsterdam gevaren. Vervolgens ging het via Gouda naar Rotterdam.

Het ging goed met Saint-Martin en vanaf 1880 schaften ze meer boten aan voor de diensten op Dokkum en Sneek. Deze kregen de namen van de Friese steden: Leeuwarden, Harlingen, Sneek, Dokkum, Heerenveen, Drachten, Franeker en Bolsward, gevolgd door een nummer. Door deze vlootuitbreiding verdwenen de zeilende beurtschippers tussen Friesland en Rotterdam. Ze konden de concurrentie niet langer aan.

Op het traject Leeuwarden-Amsterdam ging het wat anders. Acht Amsterdamse en Friese beurtschippers onderhielden deze dienst met zeilschepen. In 1876 werd als concurrent de Friesch-Noord-Hollandsche Stoombootmaatschappij opgericht, die met vier stoomboten ging varen. Deze heetten allemaal Friesland, gevolgd door een nummer.
Toch konden de 8 zeilschepen op dit traject nog goed blijven concurreren, omdat ze op het ruime water goed uit de voeten konden. Sterker nog, in 1898 richtten ze, samen met nog enkele anderen, de "Leeuwarder Stoomboot Maatschappij" op. deze bracht de stoomboten Stanfries I en Stanfries II in de vaart. De oude beurtschippers werden kapitein op deze nieuwe boten.

Na een felle concurrentiestrijd tussen de twee rederijen, die allebei op Amsterdam voeren, kwam het tot een fusie. De " Nieuwe Leeuwarder Stoomboot Maatschappij" had daarna zeven boten die dagelijks op Amsterdam voeren.

In 1912 ging het nog verder: De "Nieuwe Leeuwarder" en de rederij "Saint-Martin" fuseerden tot de scheepvaartmaatschappij "Holland-Friesland". Deze nieuwe rederij had 25 schepen en voer tussen Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Friesland. Vanaf 1924 werd Verschure & Co's "Algemene Binnenlandsche Stoomvaart Maatschappij" met de algemene leiding van het bedrijf belast.

Er ontstond nogal wat spraakverwarring over de naam omdat er ook een Holland-Friesland-Groningen lijn bestond. Daarom werd de naam in 1933 gewijzigd in "N.V. Reederij Stanfries". De rederij had nu 19 stoomboten, 7 motorboten, en 7 lichters. Het grootste deel had de namen Friesland-Holland of Stanfries met daarbij een nummer.

Vanaf dat moment ging Stanfries samen met enkele andere ondernemingen ook spoorweggroupage aanbieden en in 1935 kwamen ook de eerste Stanfries-vrachtauto's. Het wagenpark groeide algauw uit tot 50 vrachtauto's.

Kort na de bevrijding werd Stanfries opgenomen in de SBS (van der Schuijt, Van der Boom en Stanfries) in Rotterdam. Vanaf de jaren '60 gebeurde alle vervoer allen nog maar per vrachtauto. Het kantoor in Harlingen werd in 1973 opgeheven en later ook dat in Leeuwarden.

In het boek staan ook de verhalen van het zinken van de Stanfries IV in 1932 en de Stanfries III in 1940, allebei op het IJsselmeer. En verder komen vrijwel alle andere beurtdiensten aan bod.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Een aanwinst voor je boekenverzameling Gert. Voor je volgende verjaardag zou je : "Met de boderijders naar Groningen" op je verlanglijstje kunnen zetten. Dezelfde uitgever. Natuurlijk wat minder beurtvaart maar toch ....
Moi,
Anne
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Stanfries II en Stanfries X

Bericht door Gert Schouwstra »

Nu de Leeuwarder Courant zijn archief digitaal op het internet heeft gezet, is er een schat van informatie opgedoken. Dat betekent dat we dit onderwerp weer eens naar boven kunnen halen.
We beginnen in 1913:
Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

19 Jaar later gebeurde er opnieuw een ramp met een Stanfriesboot. De Zuiderzee was inmiddels wel Ijsselmeer geworden, maar daardoor niet minder gevaarlijk.
7 januari 1932:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

We gaan even verder met het verhaal:
13 januari 1932:
Afbeelding
Afbeelding

15 januari 1932:
Afbeelding
wordt vervolgd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Ramp met de Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ga weer even verder.

16 januari 1932:
Afbeelding
18 januari:
Afbeelding
Afbeelding
19 januari:
Afbeelding
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Het bergen van de Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

Heel Friesland leefde mee met de ramp. Dagelijks werd er over in de krant bericht.
20 januari 1932:
Afbeelding
21 januari:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
22 januari:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie