Naar aanleiding van dit item op het forum werd ik gebeld door mevrouw Schoonebeek-Oegema uit Haren met een vraag. Wie weet raad?
Hier van mij enige informatie over de vragen aangaande mijn vader.
Mijn vader Pieter Oegema,* 22-11-1902 te Dantumawoude is een zoon van een beurtschipper uit Dantumawoude. Nadat zijn ouders waren overleden, zijn vader aan de Spaanse Griep in 1918 kwam mijn vader op eigen benen te staan. Hij was toen 17 jaar. Volgens het getuigschrift wat ik in mijn bezit heb is hij bij maatschappij Holland-Friesland / Stanfries gaan varen als stuurman van 5 juni 1919 tot 18 febr. 1922. Het getuigschrift is ondertekend door De inspecteur dhr. Drenth. Wij als familie weten echter weinig van deze periode van onze vader en daar ik bezig ben met familie onderzoek zou ik graag over deze periode meer willen weten.Mijn vragen zijn het volgende:
Op wat voor schip/schepen heeft hij gevaren?
Wat was de route?
Was hij daar intern en wat waren zijn verdiensten?
Ging hij vanuit Leeuwarden varen en hoe lang duurde zo'n reis.
Wat werd er eigenlijk vervoerd?
Graag zou ik in het bezit willen komen van een foto als het bekend is op wat voor schip hij heeft gevaren.
Het Scheepvaartmuseum in Sneek en Rotterdam waar ik ook heb gevraagd om gegevens hebben niks opgeleverd.
Hij is direct na zijn ontslag datum gaan varen op de Straat Soenda bij Bureau Wijsmuller. Van dit schip hebben we na maanden te hebben gezocht een foto kunnen bemachtigen. Ook van die periode hebben we getuigschriften. Dit even als extra.
Ik hoop dat u met deze informatie iets kunt doen en dat het wat mag opleveren. Ik ben u zeer erkentelijk voor de hulp die u wilt geven aangaande dit vraagstuk. Alvast bedankt en ik hoor graag iets terug. Zijn er nog vragen van uw kant dan kunt u mij altijd mailen.
schoma@xs4all.nlvr.gr. Sietske Schoonebeek-Oegema.