Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Pierre, Harry,

Het kan gek klinken, maar hoe langer ik er naar kijk, hoe overtuigder ik word dat die stuurhut eigenlijk op een spits met salonroef hoorde en hier gewoon achterstevoren is geplaatst. Zo'n werfplaatje hing toch ook meestal aan de voorkant van een stuurhut? Ze hadden dit misschien nog liggen op de werf en hebben het zo geplaatst om de prijs te drukken, of misschien een latere verbouwing......?? Die ronde kap boven de roefingang wijst er volgens mij ook op dat het schip ooit nog rondvoer zonder, of met een losstaande stuurhut, anders ga je dat ding toch niet "boenk" in je zicht zetten. Pierre, je zal nog eens terug op onderzoek moeten :? :? . In ieder geval wel een mooi en redelijk goed onderhouden exemplaar.
Ik moet Harry ook bijtreden als het gaat over roef aan de den. persoonlijk vind ik dat ook net iets meer "spits's" hebben.

Groeten, Kurt
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

ik begrijp uit de teksten van wrijfhout en KvM dat ze allebei nog nooit als bij schepper hebben gewerkt bij een vee voeder bedrijf
een spits met een roef aan de den daar zitten ze niet op te wachten
het was altijd de eerste vraag nog voor dat de pijp of de knijper er in zakte : hoever zit het onder de roef?
gr
leo
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Nog even ter illustratie van wat ik bedoel.....
Zo'n roefingang associeer ik toch eerder met dit.
Alleen is de roef op de Mu dan wel weer erg groot.
Misschien een op luxe gestelde sleepspitsenschipper???

Afbeelding

Groeten, Kurt
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik weet niet hoe het zit met die stuurhut maar origineel lijkt het mij niet. Ik kan ook niet goed zien of het een originele motorspits is of een omgebouwd sleepschip. Pierre moet er nog maar eens op af voor een uitgebreidere reportage...

Afbeelding
Namen, augustus 1983.

Afbeelding
De Yvonne bij de olieboer in Conflans. Rechts het kombuisje waarop buiten het eten kon worden gekookt, links de machinekamer ingang en in het midden...?

Afbeelding
Voor een spits met de roef aan de den reed ik vijfentwinti jaar geleden ook al een stukje om. De Wica gefotografeerd vanaf de onlangs afgebroken brug bij IJbersburen (Gaarkeuken).

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

In de midden vermoedt ik het toilett

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

wrijfhout schreef:Luik, augustus 1983.
Zeker weten???

Dacht eerder Namur, een paar honderd meter boven de Samber.
Aan de overkant Jambes, op de achtergrond de Pont des Ardennes met daar onder door de pijlers en een stukje van de spoorbrug.
Jij zou dan links op onderstaande foto gestaan hebben.

Afbeelding

Foto: Thierry Harchies
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Nog zo twee sptisen met de roef aan de den. Hier aan de mouterij in Herent, Leuvense vaart
Sunny europa n° 6001989 en Ste Rita 6000786
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Pierre
PS; Ik ga proberen de eigenaar van de MU te ontmoeten en dan iets meer te weten. Of naar Anderlecht sluis gaan waar de Mu zijn ligplaats heeft. Word vervolgd
absolute beginner
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jan Kroes schreef:
wrijfhout schreef:Luik, augustus 1983.
Zeker weten???

Dacht eerder Namur, een paar honderd meter boven de Samber.
Aan de overkant Jambes, op de achtergrond de Pont des Ardennes met daar onder door de pijlers en een stukje van de spoorbrug.
Jij zou dan links op onderstaande foto gestaan hebben.

Foto: Thierry Harchies
Je hebt gelijk Jan, ik wist het zo gauw niet meer, wist ik veel in 1983 dat ik die foto in 2007 nog eens nodig had voor een Forum. Ik had toen nog nooit een computer aangeraakt. Ik zie het nu ook wel aan die bossen op de achtergrond, die herinner ik me niet van Luik, een en al gebouwen daar. We veranderen het even,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Spitsenvaart

Bericht door Kees Keijzer »

Even voor Harry, Ik ga helemaal met Jan mee, Het is Namur. oftewel Namen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Guy.Matignon
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 jun 2005 19:45
Locatie: paris

Bericht door Guy.Matignon »

sI don't exactly understand your discussion ,

what I say :


PETITE REINE now ABYSS ex ISOTOPE


on the left :


Afbeelding

a MICHOT of THUIN 1957


Guy
Plaats reactie