SCHEEPVAART FORUM

Het forum vóór en dóór scheepvaartliefhebbers!
Het is nu di okt 21, 2014 2:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1373 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 92  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 10:43 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Roy, bedankt.
Maar na 24 flesjes bier (halve liters??) had je er misschien niet zo'n erg in of het nou wel of niet fris was in je hut.
groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 5:51 am 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:14 pm
Berichten: 940
Woonplaats: Noord-Griekenland
Roy schreef:
Gewoon een bierdoos uiteen vouwen, na 24 groene rakkers genuttigd te hebben, en dan uit je poort hangen.
De wetenschappelijke naam voor dit beproefde systeem is Panamanian airconditioning. :roll:

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 11:05 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Ik weet nu, dat die windzakken windhappers zijn, dat er op tankschepen ook tanks mee gelucht werden, dat je ook kartonnen dozen kon gebruiken en dat die zelfs een naam hebben dat ontleend is aan Panama.

Maar nu heb ik weer een oldie en meteen dan maar een vraag erbij.
Wat stellen die 3 kleine zeiltjes voor op de Van Hoorn uit 1908?
Voor de zekerheid heb ik maar even de CD van Stegro doorgeworsteld (daar staat trouwens ook deze foto op, heb ik gezien) maar bij geen enkel ander KPM schip die daar op staat heb ik zulke zeiltjes kunnen ontdekken.
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 12:10 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 9:55 pm
Berichten: 1835
Woonplaats: IJlst
Ik denk dat ze de tuigage e.d. van de sloepen aan het controleren zijn.
Je ziet bij de sloepen achterop ook de masten omhoog staan zowel aan B.B. als S.B. en dat zie je normaal ook nooit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 7:17 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Jan Stolp schreef:
Ik denk dat ze de tuigage e.d. van de sloepen aan het controleren zijn.
Je ziet bij de sloepen achterop ook de masten omhoog staan zowel aan B.B. als S.B. en dat zie je normaal ook nooit.


Ja, Jan, nu je het zegt. Stom van me dat ik daar niet aan gedacht heb.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 9:46 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Afbeelding
Afbeelding
Kennemerland KHL
1953 of 1957? Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de Kennemerland in 1953 gebouwd is, maar op de website van de kroonvaarders staat 1957. En die zullen het wel het beste weten, denk ik.

Op de website http://www.kroonvaarders.com staat dit:

NAAM m/s Kennemerland
ROEPNAAM PFIW IMO NR 5185207
BOUWJAAR 1957 BOUWNUMMER 99
BOUWWERF Amsterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
BOUW 03.09.1956 kiellegging, 12.01.1957 tewaterlating en 23.05.1957 opgeleverd.
BRT 5.001 NRT 2.813 DWT 7.950 LxBxH 131,67 x 17,75 x 10,37 DG 6,52
TYPE SCHIP
Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, open shelterdek, 2 dekken.
accomodatie voor 8 passagiers, 46 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 7 cyl., 2 tew. PK 5.000 apk MIJL 14,5
Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.
HISTORIE 23.05.1957-1970 KENNEMERLAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
01.07.1970-1981 KENNEMERLAND, K.N.S.M., Amsterdam-Nederland.
(Het schip bleef varen onder de KHL kleuren op dezelfde route)
01.01.1981-1981 KENNEMERLAND, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
30.04.1981-1982 SAUDI VENTURE, Saudi Venture Corp. Ltd., Jeddah-Saudi Arabie.
Eind 1983 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 14 december dat jaar in Port Alang-India.

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 4:46 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 4:46 pm
Berichten: 10183
Woonplaats: Goutum
Afbeelding

Year: 1915 Name: LEONORA Tons: 1155 LPP: 70.2 Beam: 10.4 Builder: Wilton's Rotterdam Owner as Completed: N.V.Stmvt Maats Leonora (de Poorter), Rotterdam
Subsequent History:17 POLLEON Disposal Data: 3nm ENE Tyne entrance 22.3.18


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 6:41 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:14 pm
Berichten: 940
Woonplaats: Noord-Griekenland
Firma Jos de Poorter, Reederij & Cargadoors
Daar was iets mee, maar wat, dat weet ik niet meer.
Ik herinner me dat mijn vader daar wel eens over sprak. In niet zo gunstige zin.
Iemand die de geschiedenis van dat bedrijf kent?

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 9:23 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:02 pm
Berichten: 6525
Woonplaats: Fergus, ON
Theo,

Precies weet ik het ook niet, maar ik meen, dat kaptein Marten Toonder door ook over schrijft in zijn boek "Klei en zout water"

_________________
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 9:43 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Ik vond ook nog een aantal foto's uit 1946/1947, het eerste jaar van de Willem Barendsz. De foto's zijn van Hannes de Boer.
Ik plaats ze hier, omdat ik geen apart onderwerp over de walvisvaart kan vinden op het forum.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Welke jager het is kan ik niet ontdekken. Je had er 8, nl AM 1 t/m AM 8.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 5:29 pm 
Hallo Evert,

Zo te zien is die jager er een uit de eerste serie jagers die Vinke aankocht. Dit was een serie van 7 jagers, t.w. "AM.1" t./m. "AM.6" & de "AM.8". Ze waren allen bij Smith's Dock Co. gebouwd en wel tussen 1925 en 1936.
Hierna zijn ook weer jagers gekomen die hetzelfde nummer kregen als hun voorgangers. Alles bij elkaar opgeteld hebben ze door de jaren heen 26 jagers gehad.
Maar welke het nu exact is die jij laat zien, dat weet ik lekker niet :oops:

In het hart van De Blauwe Wimpel van januari staat een zeer fraai schilderij door Fred Boom geproduceerd. Het steld de 1e "Willem Barendsz" voor in Arctische wateren met op de voorgrond de "AM.9" / "Hetty.W.Vinke" die met twee walvissen in de zij aan komt.
Deze jager is lang in de vloot van Vinke geweest, t.w. van 1945 tot 1965. Ze was in 1940 bij Harland & Wolff gebouwd als een z.g. Flower Class corvette, ( ex HMS "Camellia" ).
Vinke heeft een hele ris van deze ex corvetten gehad en om laten bouwen tot jager.

m.v.g. Roy


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 7:23 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 9:55 pm
Berichten: 1835
Woonplaats: IJlst
In de Morris club is ook een René W Vinke actief en toen ik hem eens vroeg naar de overeenkomst in naam met de walvisjager zei hij ,Ja dat klopt die is naar mij vernoemd.Zijn vader was een van de directeuren van Vinke.Hij had zelf ook gevaren bij Vinke en had later aan de wal een technische functie in de rederij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 8:59 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Afbeelding
Sibigo 1928 - 1945
1594 brt (netto 941, dwt 2130), vanaf 1937 1300 brt (netto 654, dwt 990)
In 1926 gebouwd bij Wilton in Schiedam.
Voer van 1926 - 1928 als Kian Gwan.
In maart 1945 tijdens een cycloon in de Koraalzee vergaan.
Hierbij kwamen 70 mensen om het leven, 13 konden worden gered.

In 1870 waren steenkolenlagen ontdekt bij Sawahloento (midden Sumatra), die gemakkelijk winbaar waren. Maar pas toen het vervoerprobleem naar de kust was opgelost was het rendabel deze kolen op grote schaal te winnen..
Er werden allerlei mogelijkheden van vervoer onderzocht, maar uiteindelijk werd gekozen voor een spoorweg die aansloot op de lijn van Padang via Padang Pandjang naar Emmahaven aan de westkust van Sumatra, het huidige Teluak Bayua (zie foto).
Daar waren uitgebreide voorzieningen om kolen te verschepen.
De KPM gebruikte daarvoor speciaal ingerichte schepen, zoals de Ombilin, Sawahloento, Lematang, Stagen, Rantau Pandjang en de schepen van de Si-klasse o.a. de Sipora, Sinabang en de op de foto getoonde Sibigo.
Grote hoeveelheden kolen gingen naar Java waar het grootste deel gebruikt werd door de Staatsspoorwegen.
Im Emmahaven was een kolensteiger met een zogenaamde tip waarmee per uur 500 ton geladen kon worden. Het laden was dan ook niet het probleem, maar het stuwen van de lading des te meer. En in feite bepaalde dit laatste de maximum snelheid waarmee een schip geladen kon worden.
Afbeelding
Haven van Teluk Bayur (Taluak Bayu), het vroegere Emmahaven aan de westkust van Sumatra.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2009 11:13 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4948
Woonplaats: Noord Holland
Ik kom nog even terug op de foto van de SIBIGO.
Dit schip had accomodatie voor 4 hutpassagiers (eerst 2).
Op dit vrachtschip is er een groot dekhuis geplaatst.
Waar ik benieuwd naar ben is of de gehele ruimte onder het dekhuis in beslag werd genomen door de machinekamer of waren er op schepen (niet alleen deze, maar alle vrachtschepen) ook nog ruimen die doorliepen onder het dekhuis?

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Lading onder opbouw.
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 2:56 am 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 10:48 pm
Berichten: 482
Woonplaats: Zwolle
Afbeelding
Evert op deze doorsnede kun je zien dat er op de Van Noort -onder de opbouw- voor het voorste machinekamerschot ruimte is voor in dit geval koel- en vrieslading. Achter het achterste MK-schot is ook ruimte voor de lading, daar kan wat minder efficient gestuwd worden i.v.m. de schroefastunnel. Ik zie nu dat de Van Noort wat koplastig is.
Anne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1373 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 92  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by Kustvaartforum © 2014