SCHEEPVAART FORUM

Het forum vóór en dóór scheepvaartliefhebbers!
Het is nu di sep 16, 2014 12:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1378 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 92  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 10:45 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Afbeelding
ss Van der Hagen uit 1909 (KPM)
In 1909 en 1910 werden 4 nieuwe (grote) schepen aan de KPM vloot toegevoegd; dat waren de Van Linschoten, de Van Waerwijck, de Van der Hagen en de Van Heemskerk, allemaal ruim 3000 ton.
In 1911 kwamen daar nog bij de Van Cloon en de Van Overstraten van 4519 en 4482 ton.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 8:45 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Afbeelding
Alcor van Nievelt Goudriaan & Co.
Jammer dat zulke schepen niet meer bestaan.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 7:45 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Ik heb nog een vraag over de foto van de Van Hagen (hiervoor op maandag 12 janauari).
Achter de pijp hangt iets dat wel op een windzak lijkt, zoals je ze op sommige plaatsen ziet hangen waar je verrast kunt worden door harde windvlagen, of op vliegvelden.
Wie weet wat dit is, of is het soms een stortkoker om bijvoorbeeld slakken van de verbrande steenkool over boord te zetten?

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 7:54 pm 
Hallo Evert,

Die windhapper hangt er om wat extra ventilatie in de m.k. of alleen op de stookplaat te krijgen.
In die tijd had men nog geen luchtkokers met geforceerde koeling naar de m.k. Daarom noemt men het ook een windhapper.
Dit kon je ook voor je hut doen. Gewoon een bierdoos uiteen vouwen, na 24 groene rakkers genuttigd te hebben, en dan uit je poort hangen.
Na het genuttigde koelwater gaf dit dan weer extra luchtkoeling.
Over recycling gesproken................!!!.

m.v.g. Roy


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 8:50 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:02 pm
Berichten: 6500
Woonplaats: Fergus, ON
Op de oude tankvaart werden die windhappers gebruikt om tanks te luchten.

(Wat innertgas)

_________________
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 10:43 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Roy, bedankt.
Maar na 24 flesjes bier (halve liters??) had je er misschien niet zo'n erg in of het nou wel of niet fris was in je hut.
groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 5:51 am 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:14 pm
Berichten: 942
Woonplaats: Noord-Griekenland
Roy schreef:
Gewoon een bierdoos uiteen vouwen, na 24 groene rakkers genuttigd te hebben, en dan uit je poort hangen.
De wetenschappelijke naam voor dit beproefde systeem is Panamanian airconditioning. :roll:

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 11:05 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Ik weet nu, dat die windzakken windhappers zijn, dat er op tankschepen ook tanks mee gelucht werden, dat je ook kartonnen dozen kon gebruiken en dat die zelfs een naam hebben dat ontleend is aan Panama.

Maar nu heb ik weer een oldie en meteen dan maar een vraag erbij.
Wat stellen die 3 kleine zeiltjes voor op de Van Hoorn uit 1908?
Voor de zekerheid heb ik maar even de CD van Stegro doorgeworsteld (daar staat trouwens ook deze foto op, heb ik gezien) maar bij geen enkel ander KPM schip die daar op staat heb ik zulke zeiltjes kunnen ontdekken.
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 12:10 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 9:55 pm
Berichten: 1825
Woonplaats: IJlst
Ik denk dat ze de tuigage e.d. van de sloepen aan het controleren zijn.
Je ziet bij de sloepen achterop ook de masten omhoog staan zowel aan B.B. als S.B. en dat zie je normaal ook nooit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2009 7:17 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Jan Stolp schreef:
Ik denk dat ze de tuigage e.d. van de sloepen aan het controleren zijn.
Je ziet bij de sloepen achterop ook de masten omhoog staan zowel aan B.B. als S.B. en dat zie je normaal ook nooit.


Ja, Jan, nu je het zegt. Stom van me dat ik daar niet aan gedacht heb.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 9:46 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Afbeelding
Afbeelding
Kennemerland KHL
1953 of 1957? Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de Kennemerland in 1953 gebouwd is, maar op de website van de kroonvaarders staat 1957. En die zullen het wel het beste weten, denk ik.

Op de website http://www.kroonvaarders.com staat dit:

NAAM m/s Kennemerland
ROEPNAAM PFIW IMO NR 5185207
BOUWJAAR 1957 BOUWNUMMER 99
BOUWWERF Amsterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
BOUW 03.09.1956 kiellegging, 12.01.1957 tewaterlating en 23.05.1957 opgeleverd.
BRT 5.001 NRT 2.813 DWT 7.950 LxBxH 131,67 x 17,75 x 10,37 DG 6,52
TYPE SCHIP
Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, open shelterdek, 2 dekken.
accomodatie voor 8 passagiers, 46 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 7 cyl., 2 tew. PK 5.000 apk MIJL 14,5
Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.
HISTORIE 23.05.1957-1970 KENNEMERLAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
01.07.1970-1981 KENNEMERLAND, K.N.S.M., Amsterdam-Nederland.
(Het schip bleef varen onder de KHL kleuren op dezelfde route)
01.01.1981-1981 KENNEMERLAND, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
30.04.1981-1982 SAUDI VENTURE, Saudi Venture Corp. Ltd., Jeddah-Saudi Arabie.
Eind 1983 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 14 december dat jaar in Port Alang-India.

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 4:46 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 4:46 pm
Berichten: 10170
Woonplaats: Goutum
Afbeelding

Year: 1915 Name: LEONORA Tons: 1155 LPP: 70.2 Beam: 10.4 Builder: Wilton's Rotterdam Owner as Completed: N.V.Stmvt Maats Leonora (de Poorter), Rotterdam
Subsequent History:17 POLLEON Disposal Data: 3nm ENE Tyne entrance 22.3.18


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 6:41 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:14 pm
Berichten: 942
Woonplaats: Noord-Griekenland
Firma Jos de Poorter, Reederij & Cargadoors
Daar was iets mee, maar wat, dat weet ik niet meer.
Ik herinner me dat mijn vader daar wel eens over sprak. In niet zo gunstige zin.
Iemand die de geschiedenis van dat bedrijf kent?

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 9:23 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 4:02 pm
Berichten: 6500
Woonplaats: Fergus, ON
Theo,

Precies weet ik het ook niet, maar ik meen, dat kaptein Marten Toonder door ook over schrijft in zijn boek "Klei en zout water"

_________________
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 9:43 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 8:19 am
Berichten: 4932
Woonplaats: Noord Holland
Ik vond ook nog een aantal foto's uit 1946/1947, het eerste jaar van de Willem Barendsz. De foto's zijn van Hannes de Boer.
Ik plaats ze hier, omdat ik geen apart onderwerp over de walvisvaart kan vinden op het forum.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Welke jager het is kan ik niet ontdekken. Je had er 8, nl AM 1 t/m AM 8.

groeten
Evert Sikkema

_________________
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1378 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 92  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by Kustvaartforum © 2014