GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3516
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 26 mar 2009 17.20 22:55

Afbeelding
Tjiliwong 1959 KJCPL
gebouwd 1959
In of na 1988 gesloopt

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.



Evert Sikkema
Berichten: 3516
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 27 mar 2009 17.20 23:01

Afbeelding
10 jaar ouder dan de Tjiliwong van gisteren, deze Waibalong uit 1949.
Een mooi gezicht vind ik dat bij die Pakketschepen, die op de rede liggen te lossen, met al dat touwwerk langszij de boorden.
Heel iets anders dan het lossen van containers.
Bij het lossen of laden van zo'n "Van Gendt en Loos-boot" van de KPM, de beurtvaarders (neem me het woord niet kwalijk) van de Indische archipel wist je wat er van boord ging of aan boord kwam.
Bij containerschepen gaan er "dozen" van of aan boord en wellicht is bekend wat er in die containers zit, maar je kunt het niet meer zien of ruiken en de laad- en lostijden zijn verandert van dagen (soms weken) in uren.
Met zo'n schip als deze Waibalong lag je ergens voor de kant waar alles nog overzichtelijk was, containerschepen liggen ergens in een haven ver ten westen van Rotterdam of Amsterdam waar containers afgevoerd worden op wagens zonder bestuurder en waar alles geregeld wordt vanuit een computerruimte ver bij het schip vandaan.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Ben
Berichten: 10270
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Tjipanas - K.J.C.P.L.

Bericht door Ben » 28 mar 2009 17.20 12:32

Afbeelding

IDNo: 5362544 Name: MORMACDOVE Date of completion: 9.39 Flag: USA
DWT: 8656 Length overall: 139.9 Ship Design: C2 LPP: 132.6 Country of build: USA Beam: 19.3 Builder: Sun, Chester, Pa Speed(kn): 1D-15.5 Owner as Completed: Moore-McCormack Lines Inc, New York
Subsequent History:41 ALCHIBA - 48 TJIPANAS - 67 TONG JIT Disposal Data: BU Whampoa 3.73

Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- » 28 mar 2009 17.20 14:19

De "Tjipanas" ook zo'n mooi gebakkie.
Een op-en-top Yankenboot, van het C2-Cargo(M) type, maar wel uitgerust met een door de werf in licensie gebouwde Engelse Doxford motor.
Enne, over licensie bouw gesproken; de R.I.L. had ook nog zoiets als de "Tjimenteng", een gebroken midscheepstype, ( Empire "X" ). Dit was een Engelse warbaby, maar ook met een motor uitgerust. Haar bouwers, Harland & Wolff in Belfast, waren n.l. ook licensie bouwers voor het Deense B.& W. Zodoende kwam er een B.& W. in te staan die qua type erg veel op een Doxford leek.
Dat is nog een heel juridisch geharrewar betreffende patenten tussen Doxford en B.& W. geweest, maar dat is in een grijs verleden al eens beschreven bij collega Kombuispraat.
O ja, de R.I.L. had nog zo'n afwijkend gebakkie. Dat was de "Karsik", een Duits prijsschip waar een Lenz kleppenmachine instond.
Ja, d'r is wat afgebuffeld in de Oost !.

m.v.g. Roy

Ben
Berichten: 10270
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Ben » 31 mar 2009 17.20 19:14

Afbeelding
Amstelstad 1942.

Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- » 31 mar 2009 17.20 21:11

Is het ook opgevallen dat op de 1e foto van de "Amstelstad" de sloep die op het brug complex thuishoort, aan dek bij Ruim II staat ?. Nu was het schip aan het verhalen in de haven, maar toch..........
Ook haar zussie de "Amstelveen" heeft met de V.N.S. kleuren in de schoorsteen rondgevaren.
Het lijkt wel of de reders in die tijd een duivels genoegen hadden om langzaam lopende schepen zonder airco in een V.N.S. charter naar de P.G. of India-Pakistan dienst te proppen..........

Voor de fijnproevers ons ons; dit zijn schepen van dit Ocean type hebben er 3 onder de Hollandse vlag gevaren. Zover mij bekend, ligt het allerlaatste schip van dit type thans voor de sloop in Gent. Jammer dat het zoveel kost om een G.H.V. schip te conserveren en terug te bouwen tot wat het eens was of hoe het eruit gezien kon hebben.

Dit ook nog even: De Rederij Amsterdam was opgezet als bulk dochter van de S.M.N. en had aanvankelijk andere schoorsteen kleuren. Zwart met een rode-witte-rode band en zwart de lettwer A erin. Maar dit is al snel losgelaten ten faveure van een vignet die meer aansloot bij de rederijvlag van de S.M.N.

m.v.g. Roy

Evert Sikkema
Berichten: 3516
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 17 apr 2009 17.20 18:03

Afbeelding
Loppersum
van Vinke & Co
Gebouwd in 1957 bij de Howaldtswerke te Hamburg onder bouwnummer 610.
10505 ton
Brt 6494 ton
Nrt 3488 ton
Afmetingen 149,35 m x 18,93 m x 11,61 m
Snelheid 16 knopen
motor: Howaldt-MAN 6650 S.H.P.
Accomodatie voor 12 passagiers
gesloopt in 1982
Dit schip voer in de Independent Gulf Line
met op de heenweg als aanloophavens: Amsterdam, Bremen, Hamburg, Antwerpen, Bermuda eilanden, Houston, Brownsville en New Orleans.
De terugreis ging via New Orleans, Mobile, Jacksonville/Savannah, Le Havre en Amsterdam

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

arendnet

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door arendnet » 20 apr 2009 17.20 13:11

Hier nog een stukje Hollandse scheepsbouw.
ms Pozarica Gebr Pot Bolnes.
Afbeelding

Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- » 20 apr 2009 17.20 21:02

Ondanks anders afgebouwd, zijn nog duidelijk de Duitse Hansa type trekjes terug te vinden.
Maar ja, dat is kort na de oorlog wel vaker vertoond.
Wel een mooi harmonieus scheepje, dat dan weer wel...........

m.v.g. Roy

Evert Sikkema
Berichten: 3516
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 21 apr 2009 17.20 18:53

3 zusjes van de 4 in 1954 gebouwde VNS schepen. De Ommenkerk ontbreekt.

Afbeelding
Ouwerkerk

Afbeelding
Oldekerk

Afbeelding
Oostkerk

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Plaats reactie