SCHEEPVAART FORUM

Het forum vóór en dóór scheepvaartliefhebbers!
Het is nu di jun 30, 2015 11:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 997 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 9:28 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Nogmaals de GABRIELLA.
Van Diepen bouwnummer 1003, 2680 ton, opgeleverd op 26 januari 1974.
Voor: Jumbo Scheepvaart Maatschappij, Curacau.
Technische proefvaart op 10 januari 1974.
Machine: MAK 2300 pk.

Afbeelding

Foto: uit een particuliere collectie.

MvrGr.,

_________________
Stef Wijma


Laatst bijgewerkt door Stef op ma feb 07, 2011 10:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:02 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Nog een foto van de TROUP HEAD,
Van Diepen bouwnummer 999, 2850 ton, opgeleverd op 27 december 1971.
Voor: Christian Salveson ltd, Edinburgh.
Tewater op 22 oktober 1971.
Machine: MAK 2000 pk.

Afbeelding

Foto: uit een particuliere collectie.

MvrGr,

_________________
Stef Wijma


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:49 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Op de helling en tewaterlating van het zusterschip van de GABRIELLA, de FAIRLOAD.
Opgeleverd op 17 juli 1974, Van Diepen bouwnummer 1004.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's: uit een particuliere collectie.

MvrGr, vooral aan Henkie!,

_________________
Stef Wijma


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 11:05 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10516
Woonplaats: Goutum
@Stef, veel dank voor deze prachtige foto's :!: .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 2:14 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10516
Woonplaats: Goutum
Onderstaande 2 foto's ontving ik van GDD van het binnenvaartforum en in zijn mail schreef hij o.a.:

Hier in Rotterdam ligt een scheepje wat in de wad en sont vaart heeft gezeten, gebouwd in Hoogezand 1909 voor duitse rekening., namen o.a. Ella / Henry, nu de naam Anja nr 00170197.
Laatste jaren gevaren op de Elbe tot eind jaren 50 in de jaren 66, vermoedelijk naar Ned. is ook bedoeld geweest als clubhuis in Schiedam.De motor was een Deutz Werke 100 pk 4 cil.250 toeren, nu een Franse motor.


Afbeelding

Foto's: ©G.D. Doornbos.

Afbeelding

Met hulp van een Duitse shiplover is de geschiedenis boven water gekomen en een produkt van een Groninger werf ligt dus nu in Rotterdam.

Sie wurde in 1909 gebaut als Henry für J. Keller aus Neuenfelde beim Schiffswerft E. & M. Coops in Hoogezand, Nl. Abm. 20,99m x 5,24m x 2,15m 73 BRT/ 39 NRT, später ab 1927 umgebaut und 36 PS Deutsche Werke Motor.
1938 an Christoph von Holt aus Bützfleth und umgenannt in Ella.
1942 70 PS Deutz Motor
1953 verlängert nun 26,30m 103 BRT und 150 tdw.
1955 100 PS Deutsche Werke Motor, Baujahr 1934, das Schiff erhielt nun auch ein neues Achterschiff.
1962 an Peter Jark Bützfleth,später zog er nach Burg in Dithmarschen, kein Namenswechsel.
1971 an B.T. Petersen Pellworm und ANJA.
1972 an B. Petersen Pellworm.
1974 an E. Petersen Pellworm.
1985 nach NL verkauft.

Afbeelding

Als Ella voor en na de ombouw in 1955.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 6:21 pm 
zoals ze er nu uitziet:
Afbeelding

Afbeelding
Anja bij de aankoop.
Afbeelding

Hallo Ben,
Weet je zeker dat de foto voor de kant de ELLA is??
Ik weet dat HENRY (daarna ELLA resp ANJA) gebouwd is als EWER, maar ik herken geen ewer in de foto van ELLA.
Nou moet ik zeggen dat ik geen EWER kenner ben, maar Frits Loomeijer dacht ook wel dat de huidige ANJA, gebouwd was als Ewer.
Hoewel dat meer een educated guess was dan kennis.
Als je meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben inmiddels ook lid van dee Duitse tegenhanger van dit forum.
gr Thony Katz, sinds 3 jaar eigenaar van de ANJA.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:39 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 03, 2009 6:07 pm
Berichten: 128
Woonplaats: Bremen, Duitsland
Ik denk dat het schip van oorsprong een segelschute is. Dat is een ewer-achtig vaartuig. Het is ook bekend dat Gebr. Coops diverse exemplaren van dit soort gebouwd had.
Het schip staaat ook onder segelschute in de duitse register van "verlorenen und verschollenen Schiffe".
zie hier: http://www.schiffshistorisches-archiv.de/50.html?&tx_wfqbe_pi1[id]=1956

Gr. ole


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:27 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10516
Woonplaats: Goutum
Het schip op de bovenste foto wordt omschreven als een Segelschute en de onderste als Ewer.
Zou het verschil dan o.a. de vorm van het voorschip zijn?

Afbeelding
Elise - 1905 - scheepswerf Coops.
Bron: Deutsche Segelschiffe - Register über den Restbestand 1980-1986.

Afbeelding
Walter - 1911 - scheepswerf van Diepen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 1:05 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 03, 2009 6:07 pm
Berichten: 128
Woonplaats: Bremen, Duitsland
Afbeelding

Ben, daar was ik ook met bezig :wink: . Had ik juist ingescand uit het boek 'Segler in der Zeitenwende', J.Kaiser.
Ich schreibe weiter in deutsch (mein Niederländisch ist nicht gut genug für längere Artikel).
Kaiser kategorisiert die Segelschute in ihrer Entstehung als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.
Die Schiffe waren auch von ihrer Ausstattung mehr für Binnen- und Flussschifffahrt gebaut, weniger für Küstenfahrt.
Die Schiffstypen waren ähnlich. Allerdings wurde des S-förmige Bug des Ewers hier gerade gebaut. Auch der schräge Achtersteven des Ewers ist bei der Segelschute gerade. Insgesamt hatte die Schute etwas weniger Sprung im Vorschiff. Dies wurde ausgelichen durch eine Reling/ erhöhte Schanz (siehe foto). Auch liegt die Ankerklüse über der Wallschiene. Dies ist bei vielen Ewern nicht so. Im ganzen wirkten die Schiffe damit deutlich plumper als der klassische Ewer.
Kaiser schreibt auch, dass die Elbschiffer die segelschute in die Register fast immer als "Ewer" eintragen ließen, um ihr Schiff "aufzuwerten".

Gr. Ole


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:51 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10516
Woonplaats: Goutum
Ole schreef:
......als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.........

@Ole, de eigenaar van onderstaand jacht had geen last van "finanzschwache".

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 9:24 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Ben, ook de opdrachtgever van dit jacht had geen last van "finanzschwache" maar de werf Kerstholt na de brand op dit schip later wel!
Afbeelding
Foto: amateurfoto van de tewaterlating van de ALBECARO II op 1 augustus 1963.

Groet,

_________________
Stef Wijma


Laatst bijgewerkt door Stef op ma feb 21, 2011 10:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 9:54 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Nog een ewe of ewer? (zoals ik ook wel eens zie).
De Seemöve bij scheepswerf van Diepen, bouwnummer 366, 1912, 58 BRT:
Opdrachtgever: Jürgen Schröder, Borstel in Duitsland (Sleeswijk-Holstein).
Afbeelding

Foto: particuliere collectie.

Groet,

_________________
Stef Wijma


Laatst bijgewerkt door Stef op di feb 22, 2011 10:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 22, 2011 6:17 pm 
Offline

Geregistreerd: za jan 01, 2005 3:13 pm
Berichten: 337
Woonplaats: Hoogezand
Vanmiddag gefotografeerd bij scheepswerf Wolthuis in Sappemeer het motordirectievaartuig dat eigendom is geworden van het Noordelijk Scheepvaart Museum. Het werd in 1922 bij scheepswerf "De Gideon" in Groningen gebouwd.

Afbeelding

Groeten,

Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 22, 2011 7:29 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 6:24 pm
Berichten: 10395
Afbeelding
'Olle Teus' was zo'n vijfentwintig jaar geleden nog volop in actieve dienst,

gr. Harry

_________________
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 22, 2011 8:55 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10516
Woonplaats: Goutum
Stef schreef:
De Seemöwe bij scheepswerf van Diepen.......foto.....

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
En zij is nog steeds in de "vaart" als theaterschip.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 997 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by Kustvaartforum © 2015