SCHEEPVAART FORUM

Het forum vóór en dóór scheepvaartliefhebbers!
Het is nu di maart 31, 2015 3:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 980 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gebr,van Diepen
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 9:52 am 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 5:14 pm
Berichten: 962
Woonplaats: Noord-Griekenland
Hallo Henkie,

Nergens een foto van de Troup Head. Overigens heb je in 1971 een goed stuk ijzerwerk geleverd, want ze heeft het bijna veertig jaar volgehouden.
Hier is haar levensloop:

    December 1971 opgeleverd door Van Diepen als TROUP HEAD
    1981 MOHANNAD
    1983 HIND 1
    1986 FARAH SEA
    1988 MAYSSAA I
    2002 MAYASSAA-1
    2003 MAYASSAA I (Nieuwe eigenaar, zelfde naam)
    2003 HAJEH HESEN
    2009 SHUKRI-B.

    April 2010 gesloopt Gadani Beach, Pakistan

Ze had wel een avontuurlijk leven, want ze werd vanaf 1999 om de haverklap gearresteerd:
Citaat:
Detained in 1999 in Novorossiysk (Russia), 2000 in Ploce (Croatia), 2002 in Pescara
(Italy) and Rijeka (Croatia), 2003 in Grado (Italy), 2004 in Constanta (Romania), and 2005 in Varna
(Bulgaria)
:shock:
Misschien kan iemand anders een foto vinden; mij lukt het niet.
Die twee Jumbo-schepen zonder namen is ook moeilijk.

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gebr,van Diepen
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 10:46 am 
Offline

Geregistreerd: zo feb 06, 2011 8:22 am
Berichten: 2
Heel veel dank Theo,voor deze informatie,tja aan alles komt eind.
Groeten.henkie schip


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gebr,van Diepen
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 12:42 pm 
Offline

Geregistreerd: za jan 01, 2005 3:13 pm
Berichten: 299
Woonplaats: Hoogezand
Hier twee artikelen uit de plaatselijke krant, waarin de tewaterlating en de botsing met de Gideonbrug van het ms Gabriela van Jumboship.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 7:04 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 30, 2004 5:14 pm
Berichten: 962
Woonplaats: Noord-Griekenland
Afbeelding

Toch nog een foto van de TROUP HEAD.
Die kreeg ik per mail van iemand die hier wel dagelijks met belangstelling leest, maar niet geregistreerd is en ook zijn naam liever niet vermeldt ziet. Toch een leuke bijdrage.

Afbeelding

Het zusterschip TOD HEAD, in 1971 gebouwd bij Scheepswerf "Vooruitgang", Foxhol.

_________________
Afbeelding

SCHEPEN & BOEKEN


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 9:28 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Nogmaals de GABRIELLA.
Van Diepen bouwnummer 1003, 2680 ton, opgeleverd op 26 januari 1974.
Voor: Jumbo Scheepvaart Maatschappij, Curacau.
Technische proefvaart op 10 januari 1974.
Machine: MAK 2300 pk.

Afbeelding

Foto: uit een particuliere collectie.

MvrGr.,

_________________
Stef Wijma


Laatst bijgewerkt door Stef op ma feb 07, 2011 10:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:02 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Nog een foto van de TROUP HEAD,
Van Diepen bouwnummer 999, 2850 ton, opgeleverd op 27 december 1971.
Voor: Christian Salveson ltd, Edinburgh.
Tewater op 22 oktober 1971.
Machine: MAK 2000 pk.

Afbeelding

Foto: uit een particuliere collectie.

MvrGr,

_________________
Stef Wijma


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:49 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Op de helling en tewaterlating van het zusterschip van de GABRIELLA, de FAIRLOAD.
Opgeleverd op 17 juli 1974, Van Diepen bouwnummer 1004.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's: uit een particuliere collectie.

MvrGr, vooral aan Henkie!,

_________________
Stef Wijma


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 11:05 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10414
Woonplaats: Goutum
@Stef, veel dank voor deze prachtige foto's :!: .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 2:14 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10414
Woonplaats: Goutum
Onderstaande 2 foto's ontving ik van GDD van het binnenvaartforum en in zijn mail schreef hij o.a.:

Hier in Rotterdam ligt een scheepje wat in de wad en sont vaart heeft gezeten, gebouwd in Hoogezand 1909 voor duitse rekening., namen o.a. Ella / Henry, nu de naam Anja nr 00170197.
Laatste jaren gevaren op de Elbe tot eind jaren 50 in de jaren 66, vermoedelijk naar Ned. is ook bedoeld geweest als clubhuis in Schiedam.De motor was een Deutz Werke 100 pk 4 cil.250 toeren, nu een Franse motor.


Afbeelding

Foto's: ©G.D. Doornbos.

Afbeelding

Met hulp van een Duitse shiplover is de geschiedenis boven water gekomen en een produkt van een Groninger werf ligt dus nu in Rotterdam.

Sie wurde in 1909 gebaut als Henry für J. Keller aus Neuenfelde beim Schiffswerft E. & M. Coops in Hoogezand, Nl. Abm. 20,99m x 5,24m x 2,15m 73 BRT/ 39 NRT, später ab 1927 umgebaut und 36 PS Deutsche Werke Motor.
1938 an Christoph von Holt aus Bützfleth und umgenannt in Ella.
1942 70 PS Deutz Motor
1953 verlängert nun 26,30m 103 BRT und 150 tdw.
1955 100 PS Deutsche Werke Motor, Baujahr 1934, das Schiff erhielt nun auch ein neues Achterschiff.
1962 an Peter Jark Bützfleth,später zog er nach Burg in Dithmarschen, kein Namenswechsel.
1971 an B.T. Petersen Pellworm und ANJA.
1972 an B. Petersen Pellworm.
1974 an E. Petersen Pellworm.
1985 nach NL verkauft.

Afbeelding

Als Ella voor en na de ombouw in 1955.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 6:21 pm 
zoals ze er nu uitziet:
Afbeelding

Afbeelding
Anja bij de aankoop.
Afbeelding

Hallo Ben,
Weet je zeker dat de foto voor de kant de ELLA is??
Ik weet dat HENRY (daarna ELLA resp ANJA) gebouwd is als EWER, maar ik herken geen ewer in de foto van ELLA.
Nou moet ik zeggen dat ik geen EWER kenner ben, maar Frits Loomeijer dacht ook wel dat de huidige ANJA, gebouwd was als Ewer.
Hoewel dat meer een educated guess was dan kennis.
Als je meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben inmiddels ook lid van dee Duitse tegenhanger van dit forum.
gr Thony Katz, sinds 3 jaar eigenaar van de ANJA.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:39 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 03, 2009 6:07 pm
Berichten: 126
Woonplaats: Bremen, Duitsland
Ik denk dat het schip van oorsprong een segelschute is. Dat is een ewer-achtig vaartuig. Het is ook bekend dat Gebr. Coops diverse exemplaren van dit soort gebouwd had.
Het schip staaat ook onder segelschute in de duitse register van "verlorenen und verschollenen Schiffe".
zie hier: http://www.schiffshistorisches-archiv.de/50.html?&tx_wfqbe_pi1[id]=1956

Gr. ole


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:27 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10414
Woonplaats: Goutum
Het schip op de bovenste foto wordt omschreven als een Segelschute en de onderste als Ewer.
Zou het verschil dan o.a. de vorm van het voorschip zijn?

Afbeelding
Elise - 1905 - scheepswerf Coops.
Bron: Deutsche Segelschiffe - Register über den Restbestand 1980-1986.

Afbeelding
Walter - 1911 - scheepswerf van Diepen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 1:05 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 03, 2009 6:07 pm
Berichten: 126
Woonplaats: Bremen, Duitsland
Afbeelding

Ben, daar was ik ook met bezig :wink: . Had ik juist ingescand uit het boek 'Segler in der Zeitenwende', J.Kaiser.
Ich schreibe weiter in deutsch (mein Niederländisch ist nicht gut genug für längere Artikel).
Kaiser kategorisiert die Segelschute in ihrer Entstehung als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.
Die Schiffe waren auch von ihrer Ausstattung mehr für Binnen- und Flussschifffahrt gebaut, weniger für Küstenfahrt.
Die Schiffstypen waren ähnlich. Allerdings wurde des S-förmige Bug des Ewers hier gerade gebaut. Auch der schräge Achtersteven des Ewers ist bei der Segelschute gerade. Insgesamt hatte die Schute etwas weniger Sprung im Vorschiff. Dies wurde ausgelichen durch eine Reling/ erhöhte Schanz (siehe foto). Auch liegt die Ankerklüse über der Wallschiene. Dies ist bei vielen Ewern nicht so. Im ganzen wirkten die Schiffe damit deutlich plumper als der klassische Ewer.
Kaiser schreibt auch, dass die Elbschiffer die segelschute in die Register fast immer als "Ewer" eintragen ließen, um ihr Schiff "aufzuwerten".

Gr. Ole


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:51 am 
Offline

Geregistreerd: vr dec 31, 2004 5:46 pm
Berichten: 10414
Woonplaats: Goutum
Ole schreef:
......als Billigausgabe des Ewers für finanzschwache Elbschipper.........

@Ole, de eigenaar van onderstaand jacht had geen last van "finanzschwache".

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 9:24 pm 
Offline

Geregistreerd: do jun 16, 2005 1:41 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Bedum
Ben, ook de opdrachtgever van dit jacht had geen last van "finanzschwache" maar de werf Kerstholt na de brand op dit schip later wel!
Afbeelding
Foto: amateurfoto van de tewaterlating van de ALBECARO II op 1 augustus 1963.

Groet,

_________________
Stef Wijma


Laatst bijgewerkt door Stef op ma feb 21, 2011 10:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 980 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by Kustvaartforum © 2015