De Nederlandse kuster Jean-E ligt eind 1975 bij een Amsterdamse scheepwerf met uitgebrand achterschip.Op 21 februari 1975 brak er een brand uit op de Noordzee en werd zij naar IJmuiden gesleept.
Als Griekse Unity-I kwam zij in 1976 weer in de vaart.
"Even Apeldoorn bellen".
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
- Locatie: Wormer
Re: Even Apeldoorn bellen
Ben,
Het gebouw aan de overzijde is (was) van Langevelt, de Vos de Waal het latere Hudig-Langevelt, welke assuradeuren waren in scheepscasco's, ladingen alsmede scheepshypotheken en was gevestigd op het Bickerseiland.
Dus op zeker dat de Jean E hier in het Westerdok ligt en de fotograaf op de Westerdok (kade) stond.
met groet, Tinus
Het gebouw aan de overzijde is (was) van Langevelt, de Vos de Waal het latere Hudig-Langevelt, welke assuradeuren waren in scheepscasco's, ladingen alsmede scheepshypotheken en was gevestigd op het Bickerseiland.
Dus op zeker dat de Jean E hier in het Westerdok ligt en de fotograaf op de Westerdok (kade) stond.
met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
van alle vergissingen die je hebt begaan.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
- Locatie: Wormer
Re: Even Apeldoorn bellen
Ook dit was geen pretje, de Horizon in Terneuzen 20 september 1970
In de hoek van de buitenhaven dacht me vader zand te hebben maar liep op de keien, kantelde en gleed af.
Met groet, Tinus
In de hoek van de buitenhaven dacht me vader zand te hebben maar liep op de keien, kantelde en gleed af.
Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Re: Even Apeldoorn bellen
MARIA ,ben schreef:Het verschuiven van de lading van de Deense coaster Maria in oktober 1993.
Ben, nav jouw bericht.
Ongetwijfeld onderweg naar Hamburg om een lading Dinamiet voor Nigeria te laden.
Er waren nog 4 zusterschepen.
VINLAND SAGA
MARKLAND SAGA
HORNELAND
HORNESTRAND
Een van de laatste 2 heeft in het Engelskanaal, ook met een lading dinamiet en Detoneters in de brand gestaan.
groeten
Johan
Re: Even Apeldoorn bellen
@Johan, het was de Hornestrand. Ik dacht dat ik er een krantenknipsel van had, maar (nog) niet gevonden. Op Google vond ik wel dit hierover https://news.google.com/newspapers?nid=2 ... 401,573216. Het artikeltje linksboven.
bijzondere gebeurtenissen cq voorvallen
Wisbech midden jaren '60, Oarsman geladen met benzine kwam vast te zitten in de zwaaikom
ik geloof dat hij er 2 tijen vast zat en of deze waterkanonnen nog hebben geholpen weet ik niet meer
Wij lagen met de Johannes hout te lossen, meestal wel een week, pub vlak bij dart en pool niet ver weg
Gr Jans
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34
Re: Even Apeldoorn bellen
@ Arie
Op de site van Bureau Wijsmuller staat het volgende vermeld:
Op 27 november 1968 melde het Panamese vrachtschip "Amalia"(1946 – 2062 Brt.) brand in de machinekamer. Daar de bemanning bang was voor explosies werd het schip nabij Egmond aan Zee op een zandbank gevaren. De "Nestor", "Simson" en later de "Hector" begonnen met het bestrijden van de brand. De "Amalia", een in 1946 gebouwd schip was in alle ruimen en ook aan dek geladen met hout en onderweg van Zweden naar Basrah, Irak. Pas op 29 november 1968 kon men het sein brand meester geven en werd begonnen om het bluswater uit de "Amalia" te pompen onderwijl werd gepoogd om het schip weer vlot te brengen wat weinig resultaat opleverde ondanks dat de "Utrecht" ook te plaatse was gekomen. Uiteindelijk besloot men een deel van de lading te lossen waarbij de "Nestor" diverse ladingen hout naar IJmuiden bracht. In de middag van 5 december 1968 lukte het uiteindelijk om de "Amalia" vlot te brengen en IJmuiden binnen te slepen.
Na inspectie door experts van de verzekering bleek dat er aan de brand een luchtje zat. Volgens de bemanning was de brand ontstaan in de bakboords-bunker. De brandslangen lagen echter aan de stuurboordskant en onderzoek leerde dat de brandhaard buiten de bunker lag. Een duidelijk slecht uitgevoerd staaltje verzekeringsfraude. De "Amalia" was wel C.T.L. (constructive Total Loss) en is uiteindelijk in mei 1970 gesloopt in Hamburg, Duitsland.
mvg
Jaap
Op de site van Bureau Wijsmuller staat het volgende vermeld:
Op 27 november 1968 melde het Panamese vrachtschip "Amalia"(1946 – 2062 Brt.) brand in de machinekamer. Daar de bemanning bang was voor explosies werd het schip nabij Egmond aan Zee op een zandbank gevaren. De "Nestor", "Simson" en later de "Hector" begonnen met het bestrijden van de brand. De "Amalia", een in 1946 gebouwd schip was in alle ruimen en ook aan dek geladen met hout en onderweg van Zweden naar Basrah, Irak. Pas op 29 november 1968 kon men het sein brand meester geven en werd begonnen om het bluswater uit de "Amalia" te pompen onderwijl werd gepoogd om het schip weer vlot te brengen wat weinig resultaat opleverde ondanks dat de "Utrecht" ook te plaatse was gekomen. Uiteindelijk besloot men een deel van de lading te lossen waarbij de "Nestor" diverse ladingen hout naar IJmuiden bracht. In de middag van 5 december 1968 lukte het uiteindelijk om de "Amalia" vlot te brengen en IJmuiden binnen te slepen.
Na inspectie door experts van de verzekering bleek dat er aan de brand een luchtje zat. Volgens de bemanning was de brand ontstaan in de bakboords-bunker. De brandslangen lagen echter aan de stuurboordskant en onderzoek leerde dat de brandhaard buiten de bunker lag. Een duidelijk slecht uitgevoerd staaltje verzekeringsfraude. De "Amalia" was wel C.T.L. (constructive Total Loss) en is uiteindelijk in mei 1970 gesloopt in Hamburg, Duitsland.
mvg
Jaap