Spitsenvaart.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
- Locatie: Giessenburg
Spitsenvaart
De Scampolo 4306840 afvarig bij de Loreley op 5 mei 2007.
De Scampolo afvarig bij km 555 op 5 mei 2007.
Groeten, Jan.
[img][img]https://img456.imageshack.us/img456/7505/1002523bw1.jpg[/img][/img]
Een paar dagen tevoren ben ik met de Scampolo en de Wall Hall een paar sluizen samen geschut, in de opvaart naar Heilbronn.
Omdat er momenteel gepraat wordt om de sluizen op de Neckar te vergroten, vond ik het wel leuk een foto te maken, want zoals je kan zien:
drie schepen in de sluis en nog plaats over. m.a.w. zijn de sluizen te klein of de schepen te groot.
Verder heb ik ook nog even met deze spitsenschippers gesproken en ze waren op weg naar Heilbronn, waar ze stammen gingen laden voor
La Chapelle-Montlinard, op zich niets bijzonders maar wij hebben daar in 1970 hout geladen voor Dordrecht, dus dacht ik zullen er geen bomen meer staan in Frankrijk. Maar het maakt niet uit werk is werk.
groetjes Sjaak Grinwis
Een paar dagen tevoren ben ik met de Scampolo en de Wall Hall een paar sluizen samen geschut, in de opvaart naar Heilbronn.
Omdat er momenteel gepraat wordt om de sluizen op de Neckar te vergroten, vond ik het wel leuk een foto te maken, want zoals je kan zien:
drie schepen in de sluis en nog plaats over. m.a.w. zijn de sluizen te klein of de schepen te groot.
Verder heb ik ook nog even met deze spitsenschippers gesproken en ze waren op weg naar Heilbronn, waar ze stammen gingen laden voor
La Chapelle-Montlinard, op zich niets bijzonders maar wij hebben daar in 1970 hout geladen voor Dordrecht, dus dacht ik zullen er geen bomen meer staan in Frankrijk. Maar het maakt niet uit werk is werk.
groetjes Sjaak Grinwis
in La Chapelle Montlinard heb ik eens 150 ton zonnebloem pitten geladen voor Amsterdam
bevracht in st Mammes
van st Mammes naar binnen en terug op de Seine precies een week bezig
als ik gewacht had was ik de beurs er na aan de reis geweest met 262.500 van de Seine
meer vracht en makkelijker varen, niet afbreken
ik vond het maar laag daar aan die kanten
ik moest afvarig geladen nog afbreken met zo een partijtje
gr
leo
bevracht in st Mammes
van st Mammes naar binnen en terug op de Seine precies een week bezig
als ik gewacht had was ik de beurs er na aan de reis geweest met 262.500 van de Seine
meer vracht en makkelijker varen, niet afbreken
ik vond het maar laag daar aan die kanten
ik moest afvarig geladen nog afbreken met zo een partijtje
gr
leo
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
het gaat om de buitenste ,een mooie spits van Lange brugge
de ex Beati
de Vertrouwen van G.Korterink was er ook zo een en niet te vergeten de Godelieve,die vast in het zand zat naar de Leie
ik heb zelf nog op een ouder model gevaren met een geknepen roef
de Jan Hendrik
maar daar komen we nog op terug in mijn jeugd
gr
leo
Spitsen met stammen
Die spitsen voeren ook langs Terneuzen, en wel om dezelfde reden.
Minder sluizen.
Groet Sjaak
Minder sluizen.
Groet Sjaak
Serie's doen het goed schreef Leo onlangs. Maar zo'n serie kan maar wat vaak heel toevallig ontstaan.
Vandaag tikte ik een ansichtkaart van de Solvayfabriek in Jemeppes sur Sambre op de kop. Daar ben ik dik mee in mijn nopjes en ik zal vertellen waarom...
In 1955 kochten mijn oom en tante de motorspits Geant van K. Deen. Dat schip was in 1928 als Clementine gebouwd door Van Garsse in Moerbeke.
Mijn oom, Henk J. Danser, noemde het schip Magriet, naar zijn vrouw Maike Grietje de Groot. Daarvoor hadden ze de motortjalk Thema gehad terwijl ze zijn begonnen op de tjalk Ouderzorg. Omdat hun kinderen groter werden en naar school moesten zochten ze werk waar het mogelijk was de kleintjes in elk geval regelmatig te zien. In 1957/1958 werd de sodafabriek in Delfzijl gebouwd die veel werk verschafte door de aanvoer van kalksteen en de afvoer van zout. De Twenthe Rijn vloot werd gebouwd. Beginnend met twee spitsen en aangevuld met een serie kempenaars. Later gevolgd door drie Dortmunders en een tanker. Om voldoende vervoerszekerheid te hebben werden ook verschillende particuliere spitsen ingehuurd, waaronder de Magriet van mijn oom en tante. Doordat hun dochters bij ons in groningen in de kost kwamen ging ik meestal met mijn nichtjes mee naar boord in de vakantie periode's.
De particuliere spitsen gingen vaak met zout de Samber op omdat die toen nog niet bevaarbaar was voor grote schepen. Zodoende ben ik verschillende keren in Jemeppe geweest.
De Magriet ligt hier bij machinefabriek De Noord in Groningen. Daar werd een roefje voor de stuurhut gebouwd en werden dubbele roeren aangehangen.
Hier gingen we de wal op met een paar frankskes in de zak om kauwgumballen te kopen uit zo'n draaiautomaat. Die moesten we bij de loopplank vervolgens weer uitspuwen want tante Maike wilde geen kauwgum aan boord. Ook leerde ik in Jemeppe mijn eerste Franse woordjes: "Pain coupé" was mij eerder bekend dan "Papa fume une pipe..."
In 1963 kocht mijn oom het m/s Zwerver van Herman Jut. Die had er mee in de passagiersvaart gezeten. De Magriet werd door Harm Snitjer gekocht die er Andante op zette. Hij voer niet zelf met het schip, er kwam een zet-schipper op. De oude roef werd vervangen en in de machinekamer kwam een Daf in plaats van de prachtige 3 cylinder M.W.M. die zo'n schitterend geluid maakte. Het koelwater liep door de stuurhut door een bakje met een venster zo dat je kon zien dat het water liep. Daar tapten wij 's avonds warm water uit om ons mee te wassen...
Weet iemand nog een plaatje van die 100 pk 3 cyl. M.W.M. of het geluid?
Snitjer verkocht de Andante aan H. Runhart in Groningen die hem als Quo Vadis in de vaart had. Uiteindelijk belandde het schip in Leeuwarden waar het momenteel als woonschip te koop ligt. Het schip is in gekort tot 29.50 mtr.
De Orion in Leeuwarden.
Voorwaar, de levensloop van een bijna tachtige jarige spits.
gr. Harry
Vandaag tikte ik een ansichtkaart van de Solvayfabriek in Jemeppes sur Sambre op de kop. Daar ben ik dik mee in mijn nopjes en ik zal vertellen waarom...
In 1955 kochten mijn oom en tante de motorspits Geant van K. Deen. Dat schip was in 1928 als Clementine gebouwd door Van Garsse in Moerbeke.
Mijn oom, Henk J. Danser, noemde het schip Magriet, naar zijn vrouw Maike Grietje de Groot. Daarvoor hadden ze de motortjalk Thema gehad terwijl ze zijn begonnen op de tjalk Ouderzorg. Omdat hun kinderen groter werden en naar school moesten zochten ze werk waar het mogelijk was de kleintjes in elk geval regelmatig te zien. In 1957/1958 werd de sodafabriek in Delfzijl gebouwd die veel werk verschafte door de aanvoer van kalksteen en de afvoer van zout. De Twenthe Rijn vloot werd gebouwd. Beginnend met twee spitsen en aangevuld met een serie kempenaars. Later gevolgd door drie Dortmunders en een tanker. Om voldoende vervoerszekerheid te hebben werden ook verschillende particuliere spitsen ingehuurd, waaronder de Magriet van mijn oom en tante. Doordat hun dochters bij ons in groningen in de kost kwamen ging ik meestal met mijn nichtjes mee naar boord in de vakantie periode's.
De particuliere spitsen gingen vaak met zout de Samber op omdat die toen nog niet bevaarbaar was voor grote schepen. Zodoende ben ik verschillende keren in Jemeppe geweest.
De Magriet ligt hier bij machinefabriek De Noord in Groningen. Daar werd een roefje voor de stuurhut gebouwd en werden dubbele roeren aangehangen.
Hier gingen we de wal op met een paar frankskes in de zak om kauwgumballen te kopen uit zo'n draaiautomaat. Die moesten we bij de loopplank vervolgens weer uitspuwen want tante Maike wilde geen kauwgum aan boord. Ook leerde ik in Jemeppe mijn eerste Franse woordjes: "Pain coupé" was mij eerder bekend dan "Papa fume une pipe..."
In 1963 kocht mijn oom het m/s Zwerver van Herman Jut. Die had er mee in de passagiersvaart gezeten. De Magriet werd door Harm Snitjer gekocht die er Andante op zette. Hij voer niet zelf met het schip, er kwam een zet-schipper op. De oude roef werd vervangen en in de machinekamer kwam een Daf in plaats van de prachtige 3 cylinder M.W.M. die zo'n schitterend geluid maakte. Het koelwater liep door de stuurhut door een bakje met een venster zo dat je kon zien dat het water liep. Daar tapten wij 's avonds warm water uit om ons mee te wassen...
Weet iemand nog een plaatje van die 100 pk 3 cyl. M.W.M. of het geluid?
Snitjer verkocht de Andante aan H. Runhart in Groningen die hem als Quo Vadis in de vaart had. Uiteindelijk belandde het schip in Leeuwarden waar het momenteel als woonschip te koop ligt. Het schip is in gekort tot 29.50 mtr.
De Orion in Leeuwarden.
Voorwaar, de levensloop van een bijna tachtige jarige spits.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."