Wie weet?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Recherchevaartuig Oostmahorn in 1919/1920
Dank voor de snelle reactie, je zit denk ik in de goede richting, het is volgens mij de "Laman de Vries", tenminste, die zat er rond 1928, maar ik weet niet 100% zeker of dat het schip was wat er in 1919/1920 gestationeerd was.
Re: Wie weet?
viewtopic.php?f=4&t=7402&p=466518&hilit ... es#p466518
Het moet toch een ander schip geweest zijn dan de Laman de Vries.
Groeten
Jan
Het moet toch een ander schip geweest zijn dan de Laman de Vries.
Groeten
Jan
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Wie weet?
Dank Jan, inderdaad, als de "Laman de Vries" pas in 1928 in dienst kwam, zoek ik dus de voorganger van dit schip.
Re: Wie weet?
Het is waarschijnlijk de Petronella Snooy deze lag omstreeks deze tijd op station te Oostmahorn
De Petronella Snooy was een zeilvaartuig met motor-hulpvermogen.
Veel succes met het boek. Hendrik Steen Oostmahorn
De Petronella Snooy was een zeilvaartuig met motor-hulpvermogen.
Veel succes met het boek. Hendrik Steen Oostmahorn
Re: Wie weet?
Helaas geen naam. (PETRONELLA SNOOY?????)
Zoek op Google naar:
Start - Douanefoto's en Douanevaartuigen
douane.atspace.eu › historische-douanevaartuigen
Krijg de link niet gekopieerd en hier geplaatst.
Als men de link geopend heeft:
Scroll naar beneden naar het kopje "Overige historische vaartuigen"
Onderstaande afbeelding staat onder de letter L
Het bijschrift bij bovenstaande afbeelding.
Uit het Jaarboek Belastingdienst 1917. (pagina 150 & 151)
Knipsel
Zoek op Google naar:
Start - Douanefoto's en Douanevaartuigen
douane.atspace.eu › historische-douanevaartuigen
Krijg de link niet gekopieerd en hier geplaatst.
Als men de link geopend heeft:
Scroll naar beneden naar het kopje "Overige historische vaartuigen"
Onderstaande afbeelding staat onder de letter L
Het bijschrift bij bovenstaande afbeelding.
Uit het Jaarboek Belastingdienst 1917. (pagina 150 & 151)
Knipsel
Grtn @Allen
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Wie weet?
Beste mensen,
Ik ben erg blij met deze informatie! Hartelijk dank hiervoor!
Ik ben erg blij met deze informatie! Hartelijk dank hiervoor!
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
In Delpher vind je nog meer over dit schip. In 1938 kwam er zelfs een feuilleton over de Petronella Snooy uit.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Wie weet?
Bedankt voor de tip Gert; ik ga eens kijken op Delpher; nu heb ik tenminste een naam om mee te zoeken (en gelukkig een naam waarmee je niet veel nutteloze 'bijvangst' hebt)!
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
vertaling Engelse termen
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een goede vertaling van enkele Engelse scheepvaarttermen uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gaat om de volgende passage (ik geef hem maar helemaal om ook de context erbij te hebben):
"The ships were 410 feet long overall, 390 feet long between perpendiculars, 46 feet in beam and 27.5 feet in depth. Under normal conditions, when fully loaded, there was about 10 feet of freeboard. Average draft was about 24 feet. There were three types of vessels, most with a 40 foot forecastle, 121 foot long bridge deck and 47 foot long poop. Their hulls had 2 decks and 8 watertight bulkheads. In their engine rooms they each had one double reduction steam turbine engine producing up to 2,500 shaft horsepower. Steam was fed to the turbines from 3 oil firing watertube boilers."
Ik ben op zoek naar een goede vertaling van enkele Engelse scheepvaarttermen uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gaat om de volgende passage (ik geef hem maar helemaal om ook de context erbij te hebben):
"The ships were 410 feet long overall, 390 feet long between perpendiculars, 46 feet in beam and 27.5 feet in depth. Under normal conditions, when fully loaded, there was about 10 feet of freeboard. Average draft was about 24 feet. There were three types of vessels, most with a 40 foot forecastle, 121 foot long bridge deck and 47 foot long poop. Their hulls had 2 decks and 8 watertight bulkheads. In their engine rooms they each had one double reduction steam turbine engine producing up to 2,500 shaft horsepower. Steam was fed to the turbines from 3 oil firing watertube boilers."
Re: Wie weet?
Laat ik eens een poging wagen. De schepen waren 410 voet lang (lengte over alles), 390 voet lang tussen de loodlijnen, 46 voet breed met 27,5 voet holte. Onder normale omstandigheden was er ongeveer 10 voet vrijboord. Gemiddelde diepte was ongeveer 24 voet. Er waren 3 soorten schepen, de meeste met een 40 voet lang voorschip, 121 voet lang brugdek en 47 voet lang achterschip. Hun romp had 2 dekken en 8 waterdichte schotten. In hun machinekamer had elk schip een stoomturbine met dubbele vertraging die 2.500 as-PK's af kon geven. Stoom voor de turbines kwam van 3 oliegestookte waterpijpketels. Een ding is me niet duidelijk. Depth=holte=afstand tussen kiel en bovenste doorlopende dek. Draft=diepgang=afstand tussen kiel en geladen waterlijn. Trek je die twee van elkaar af dan blijft er freeboard=vrijboord=afstand tussen waterlijn en bovenkant van het vrijboorddek over. Maar 27,5-24=3,5 en geen 10 zoals vermeld in de tekst. Meer kan ik er niet van maken grashapper. Gr. Klaas.