- alida smits 1978 de groot & v. vliet slikkerveer ©a.duncan.jpg (39.57 KiB) 2162 keer bekeken
Rederij M. Smits & Genchart.
Re: Smits Kamps Genchart.
Oei, daar krijg ik even weer een steek in mijn hart van. Mijn geliefde "Alida'tje".
Op die foto was ik aan boord; met de proefvaart mee.
Een paar maanden later heb ik er een torn van 8 maanden als 1e stuurman met SKa op gemaakt en vijf jaar later nog eens 8 maanden in dezelfde functie met S2.
Had de tussentijd besteed aan rangen halen, delivery werk als stuurman en kapitein, paar maanden Kapitein op de Willy Smits en verder wat van het leven genieten.
Vraag me niet waarom of hoe, maar ik heb altijd een heel zwak plekje voor deze dame gehad en als ze me nu zouden vragen een reis met haar te doen zou ik alles in het werk stellen en uit mijn klauwen laten vallen om 'aan haar roep te voldoen'
Wie weet of ze nog bestaat of waar ze 'begraven ligt' ??
Groeten,
Bert de Boer
Op die foto was ik aan boord; met de proefvaart mee.
Een paar maanden later heb ik er een torn van 8 maanden als 1e stuurman met SKa op gemaakt en vijf jaar later nog eens 8 maanden in dezelfde functie met S2.
Had de tussentijd besteed aan rangen halen, delivery werk als stuurman en kapitein, paar maanden Kapitein op de Willy Smits en verder wat van het leven genieten.
Vraag me niet waarom of hoe, maar ik heb altijd een heel zwak plekje voor deze dame gehad en als ze me nu zouden vragen een reis met haar te doen zou ik alles in het werk stellen en uit mijn klauwen laten vallen om 'aan haar roep te voldoen'
Wie weet of ze nog bestaat of waar ze 'begraven ligt' ??
Groeten,
Bert de Boer
Re: Smits Kamps Genchart.
Moi Bert,
Ik kan me wel voorstellen dat je mooie herinneringen hebt aan de Alida Smits.
Ze vaart nog steeds als Barakah 1. Bij shipspotting staan verscheidene foto's van haar.
Hartelijke Groet,
---Peter.
Ik kan me wel voorstellen dat je mooie herinneringen hebt aan de Alida Smits.
Ze vaart nog steeds als Barakah 1. Bij shipspotting staan verscheidene foto's van haar.
Hartelijke Groet,
---Peter.
Re: Smits Kamps Genchart.
Hallo Ben,
Die grote Moelven kranen zijn van het begin af aan een ramp geweest. Mechanisch en hydraulisch viel het wel mee maar de besturingscomputers van Phillips waren hopeloos. (de kleine kranen op de M-serie waren geweldig )
Eerste reis in de Carieb moest er nog een airco ingebouwd worden omdat ze te warm werden. Later in de koude ook nog een verwarming omdat ze te koud werden.
Theoretisch was het allemaal prachtig. Je kon een bepaalde kraanbeweging 'in programeren' en dan onbemand laten repeteren. Leuk voor bulk lossen maar dan moet de vrachtwagen wel op de goede plek blijven en de boot niet te scheef komen en het tij meewerken en ... en ..... Kortom, leuk bedacht , in de prullenbak en volgend idee graag. Ook het synchroon werken van beide tezamen voor zware lasten ging meestal de mist in. En de 'denktijd' van de computer was te lang. Kraan reageerde pas als het net niet meer kon of hoefde.
Dus toe ik mijn tweede tem maakte was ik dan ook in het geheel niet verbaasd dat de hele elektronica overbrugd was en alles gewoon rechtsreeks hydraulisch bedienbaar.
Einde probleem.
We hebben er overigens wel eens mee gestunt door een spudpaal van 45 ton en 40 meter lang tegen alle berekeningen in (gieklengte 16 meter en dan max 50 ton in tandem) toch te lossen omdat de beloofde drijvende bok een luchtkasteel bleek te zijn.
Overigens weet ik niet of de kraan er al tijdens 'Smits' tijd is afgehaald of pas na de uitvlagging of verkoop.
Zeker is wel dat voor bulkreizen zo'n kraan niet echt nodig is en met een eigen gewicht van ruim 100 ton kun je dat ook aan extra lading meenemen. En als ze dan ook nog een groot deel van die loeizware kraanloopbaan in de gangboorden verwijderd hebben (niet alles want was ook een onderdeel van de langsscheepse constructie) komt er zeker nog eens 50 ton bij.
Groeten,
Bert de Boer
Die grote Moelven kranen zijn van het begin af aan een ramp geweest. Mechanisch en hydraulisch viel het wel mee maar de besturingscomputers van Phillips waren hopeloos. (de kleine kranen op de M-serie waren geweldig )
Eerste reis in de Carieb moest er nog een airco ingebouwd worden omdat ze te warm werden. Later in de koude ook nog een verwarming omdat ze te koud werden.
Theoretisch was het allemaal prachtig. Je kon een bepaalde kraanbeweging 'in programeren' en dan onbemand laten repeteren. Leuk voor bulk lossen maar dan moet de vrachtwagen wel op de goede plek blijven en de boot niet te scheef komen en het tij meewerken en ... en ..... Kortom, leuk bedacht , in de prullenbak en volgend idee graag. Ook het synchroon werken van beide tezamen voor zware lasten ging meestal de mist in. En de 'denktijd' van de computer was te lang. Kraan reageerde pas als het net niet meer kon of hoefde.
Dus toe ik mijn tweede tem maakte was ik dan ook in het geheel niet verbaasd dat de hele elektronica overbrugd was en alles gewoon rechtsreeks hydraulisch bedienbaar.
Einde probleem.
We hebben er overigens wel eens mee gestunt door een spudpaal van 45 ton en 40 meter lang tegen alle berekeningen in (gieklengte 16 meter en dan max 50 ton in tandem) toch te lossen omdat de beloofde drijvende bok een luchtkasteel bleek te zijn.
Overigens weet ik niet of de kraan er al tijdens 'Smits' tijd is afgehaald of pas na de uitvlagging of verkoop.
Zeker is wel dat voor bulkreizen zo'n kraan niet echt nodig is en met een eigen gewicht van ruim 100 ton kun je dat ook aan extra lading meenemen. En als ze dan ook nog een groot deel van die loeizware kraanloopbaan in de gangboorden verwijderd hebben (niet alles want was ook een onderdeel van de langsscheepse constructie) komt er zeker nog eens 50 ton bij.
Groeten,
Bert de Boer
Re: Smits Kamps Genchart.
De foto zal tijdens de proefvaart gemaakt zijn. De 2x30 tons Liebherr kraan is er daarna opgezet.
Ook deze kranen (Kirsten en Marinus) waren geen onverdeeld succes m.b.t. de Electronica.
Overigens zul je wel vaker foto's tegenkomen van Smits schepen mét of zonder kranen.
De Maria en Makiri b.v. hebben een tijd zonder de Moelven kraantjes gevaren toen zij in de offshore-pijpenvaart zaten van Delfzijl naar Schotland.
Deze kraanjes waren zeer eenvoudig te verwijderen c.q. terug te plaatsen al naar behoefte.
Ze waren er in uitvoeringen van 10 of 12 ton ? (weet ik niet zeker meer) met uitschuifbare giek, en van 16 ton met vaste giek.
Ze hadden een heel arsenaal aan bedieningshandles ;
Rijden V/A
Rijden SB/BB
Zwenken L/R
Toppen Op/Af
Hijsen / Vieren
Giek In/Uit (indien aanwezig)
En toch lieten ze zich na enige oefening razendsnel bedienen. 'Boodschappenkraantjes' pleeg ik ze te noemen.
We zagen kans om met eigen bemanning in Jeddah een volle bak Stelconplaten te lossen in 1,5 dag !! Super !!
Groeten,
Bert de Boer
Ook deze kranen (Kirsten en Marinus) waren geen onverdeeld succes m.b.t. de Electronica.
Overigens zul je wel vaker foto's tegenkomen van Smits schepen mét of zonder kranen.
De Maria en Makiri b.v. hebben een tijd zonder de Moelven kraantjes gevaren toen zij in de offshore-pijpenvaart zaten van Delfzijl naar Schotland.
Deze kraanjes waren zeer eenvoudig te verwijderen c.q. terug te plaatsen al naar behoefte.
Ze waren er in uitvoeringen van 10 of 12 ton ? (weet ik niet zeker meer) met uitschuifbare giek, en van 16 ton met vaste giek.
Ze hadden een heel arsenaal aan bedieningshandles ;
Rijden V/A
Rijden SB/BB
Zwenken L/R
Toppen Op/Af
Hijsen / Vieren
Giek In/Uit (indien aanwezig)
En toch lieten ze zich na enige oefening razendsnel bedienen. 'Boodschappenkraantjes' pleeg ik ze te noemen.
We zagen kans om met eigen bemanning in Jeddah een volle bak Stelconplaten te lossen in 1,5 dag !! Super !!
Groeten,
Bert de Boer
Angela Smits schipbreuk
Eind april, samen met de toenmalige marconist van de Angela Smits, na 25
jaar weer 's retour in Douarnenez, om te kijken of we ergens nog iets van
de schipbreuk van de Angela Smits konden vinden.
Helaas: geen vissers op kunnen sporen die ons toendertijd uit het water
hebben gehaald. Wel nog bij htel Bretagne langsgeweest, waar de hele crew
toen overnacht heeft. Was een leuke trip "down memory lane", maar dan toch
vooral in gedachten.
Ach, 25 jaar is ook een hele tijd....
jaar weer 's retour in Douarnenez, om te kijken of we ergens nog iets van
de schipbreuk van de Angela Smits konden vinden.
Helaas: geen vissers op kunnen sporen die ons toendertijd uit het water
hebben gehaald. Wel nog bij htel Bretagne langsgeweest, waar de hele crew
toen overnacht heeft. Was een leuke trip "down memory lane", maar dan toch
vooral in gedachten.
Ach, 25 jaar is ook een hele tijd....