Rederij M. Smits & Genchart.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Andrea Smits

Bericht door Ben »

andrea smits 1978 de groot & v. vliet slikkerveer - kopie.jpg
andrea smits 1978 de groot & v. vliet slikkerveer - kopie.jpg (83.54 KiB) 4595 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Marinus Smits.

Bericht door Ben »

marinus smits 1976 de groot & van vliet slikkerveer.jpg
marinus smits 1976 de groot & van vliet slikkerveer.jpg (73 KiB) 4514 keer bekeken
georgevan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2011 07:23

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door georgevan »

Op de foto van de Andrea Smits, zie ik geen kranen.
Ik heb op de Andrealon gevaren, en toen waren die er wel, die ondingen.
How come, vraag ik me dan af....
Gr. George
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Ben »

@George, het antwoord op je vraag: viewtopic.php?f=1&t=10&p=146145#p146145
georgevan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2011 07:23

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door georgevan »

@Ben: Ik had dat bericht al gelezen, maar het is niet helemaal duidelijk.
Een verklaring voor mijn vraag is het echter wel, dus dank.
Ik heb nadat ze omgevlagd waren op drie van die bakken gezeten.
Niet direct een succes. Als machinist kon je nooit rustig slapen.
Op zee, als er weer eens uitlaat bout van de homo afgebroken was, een brandstofleing van een humo gebarsten, flinke lekkage van dek, of brandstoftanks, naar ruim of de bak, air condition, die het begaf...
Binnenslands lag je altijd te wachten, dat je beneden de buitendeur hoorde klappen... Dan klofte een matroos de trap op, klopte op je deur : " Chief, something with the crane....!!! "
De schepen waren op veel plaatsen " verpotlood", dus het was moeilijk zelf te lassen. Plastic cement was op gegeven ogenblik op, en dan wordt het echt proviseren...
Als je op het ene schip dan een kapitein hebt, die er met zijn vrouw aan boord, een "gezellig" schip van wil maken, door tot 17.00 u. te zitten borrelen, met de 2e machinist, dan vind ik het niet zo gezellig...
Op het andere vanuit Rotterdam naar zee geschopt wordt met kraanmotor, die 10 minuten voor vertrek aan boord is gehesen.
Dus los, en niet aangesloten. Een Turkse kapitein, die niet kon manoevreren, dus ik moest altijd stand by naast de manoevreer stand in de mk zitten...
Op andere, waar ervaren Nederlandse kapitein het nodig vond met half openstaande luiken op de deining van de oceaan de ruimen te luchten... Toen ze naar beneden donderden, braken er enkele dikke assen af, en kon ik aan dek gaan zitten lassen, met flinke buis, dus regelmatig kreeg ik lekkere schokken... Wonder, dat ik dat overleefd heb....
Het enige mooie aan die schepen waren de hutten.
Voor de reizen hoefde het ook niet... Veel bulk, en altijd te laden met eigen kranen. Of pit cokes op de Mississipi, dat alleen in donker geladen mocht worden, maar op hetzelfde moment moest ik ook bunkeren.... De bunkerboot ging dan lekker uit de wind liggen, maar wij stonden vol in het stof...
Er voer nog bemanning, van de Genchart tijd, maar omdat de zaken slecht gingen, werd alleen het goedkoopste personeel aangenomen.
Anders had ik er nooit gevaren...Via de bureautjes kon je niet kieskeurig zijn....!
Maar HSS was dat ook niet... Want drie dagen, nadat ik bij die " gezellige" kapitein van boord ben gegaan, na 10 dagen aan boord, zat ik al op volgende schip.... Waar de kapitein boos op mij was, omdat mijn daggage hoger lag, dan de zijne... Terwijl ik in feite al onder de prijs werkte....

Ik heb verhalen gehoord over de goeie tijd bij Genchart, maar voor mij zijn die schepen en kranen een nachtmerrie geweest...
Ik zie nog een giek van die kranen door een raam in de kapiteinshut rammen, door verkeerde trim, en niet werkende gantry motoren en remmen...
Het enige positieve, dat ik aan Hss overgehouden heb, is, dat ik me een idee kon vormen over die schepen....
gr. George
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Roy »

Dan heb je het er lang niet voor niets gekregen George !.
Zo'n schip kan je beter "Gebed zonder end" noemen.............
En wat een ramp dat uitwringen van de gages van de opvarenden. Gek he dat je al minder welwillend volk aan boord krijgt.............. :!: :roll:

m.v.g., Roy
a.wiendels
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2015 12:17

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door a.wiendels »

Ik ben als leerling machinist bij Seatrade in Groningen begonnen. Na twee jaar ben ik bij Rederij Smits gekomen en heb daar 11 jaar gevaren.Toen de (groene vloot) green fleet werd ben ik weggegaan en heb een goede baan aan wal gekregen. Mijn eerste schepen waren de koelschepen Dita en Louise Smits( met twee M.W.M motoren van elk 1250 pk in de machinekamer)en toen nog beheerd door Kamps Scheepvaart kantoor in Delfzijl. Daarna kwamen de schepen Marinus ,Makiri(twee keer) ,Maria,Ida, Louise,Alida en Andrea Smits en als laatste de Claudia Smits .Ik lees hier ook over die lekke koppen op de M schepen,met name de Marijke Smits was berucht. Maar ik heb ook een paar jaar op de Ida en Louise Smits(twee keer) gevaren.Deze schepen hadden i.p.v een verstelbare een vaste schroef en een Smit Bolnes zes cilinder aan boord.Maar deze motoren hadden daar veel minder last van, in mijn periode(bijna twee jaar) is dat zelfs nooit voorgekomen .

Arnold Wiendels.
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door George Robinson »

JOLANDA SMITS at Vancouver in March 1968.
Photo:- City of Vancouver Archives.  Photographer:- Walter E. Frost.
Jolanda_Smits_070368.jpg
Jolanda_Smits_070368.jpg (157.65 KiB) 3860 keer bekeken
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Roy »

Voor ik me helemaal gek zoek; hoe zat het ook al weer met die GREEN schepen ?.
Was dit ook nog Genchart of had het er niets meer mee te maken ?. Hoe lang heeft dit gebeuren geduurd ?.
Lijkt me best wel ,interessant om te weten hoe dit gegaan is.

B.v.d., m.v.g., Roy
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Dick »

Roy,

Er is een boek(je) van STEGO over Smits. Daar staat de hele geschiedenis in!

Dick
Plaats reactie