Pagina 30 van 32

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 14 jan 2017 16:20
door Robert Delhaye
De namen van de door P&O Ferries gecharterde Olau schepen werden:

"Olau Britannia" (2) : "Pride of Portsmouth"
"Olau Hollandia" (2) : "Pride of Le Havre"

De schepen die TT Line met de Olau schepen wilde ruilen waren de: "Peter Pan" en "Nils Holgersson".

Rond juli 1994 herstartte Mersey Docks & Harbour Company (MD&HC), eigenaars van de Port of Sheerness, de route naar Vlissingen met hun Ferrylink Ferries. Hiervoor werden twee Egyptische ro-ro schepen gecharterd, de "Al Hussein", en de "Nuwayba".
Als de Route z'n populariteit terug wilde winnen was continuïteit belangrijk, en alhoewel beide schepen verre van ideaal waren, leken ze desondanks klanten terug te winnen.
Ferrylink werd vervangen door Eurolink Ferries, en de MD & HC charterde twee schepen van AK Ventouris, de "Euromantique" (ex "Union Hobart") en de "Euromagique" (ex "Attika"), gebouwd als vrachtschepen in 1976 en 1977.
Maart 1995 voer het eerstgenoemde schip onder de naam "Agia Methodia" de eerste reis op de route Vlissingen - Sheerness, een maand later kwam het laatstgenoemde schip erbij.
Ondanks de absurde namen, was er niets 'romantique' of 'magique' aan deze schepen, en behalve het enthousiasme van de bemanning, waren de schepen verre van ideaal, en staken zeer slecht af tegen de schepen van Olau, zeker wat stijl, comfort en kwaliteit van dienstverlening betrof.
De populariteit daalde dan ook snel, en de verliezen stapelden zich op, met als gevolg het onvermijdbare einde van de route in december 1996.

m vr gr

Robert

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 14 jan 2017 21:03
door Roy
Hallo Robert.

Bedankt voor het duidelijke overzicht van de opkomst, glorie en ondergang van de eens zo bekende Olau Line.

m.v.g., Roy

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 04 mar 2017 19:29
door OLAU-ferry-liefhebber
Een Vlissinger website Vlissingendronk.nl met aandacht voor Olau:
Olau Line

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 06 mar 2017 20:16
door OLAU-ferry-liefhebber
De MOBY Zaza (Olau Britnnia-1) is al ruim een half jaar uit de running, na de machinekamerbrand.

De Pielstick hoofdmotoren en de hulpmotoren maken plaats voor Wärtsilä

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 30 apr 2017 13:31
door OLAU-ferry-liefhebber
De Olau Hollandia-2 en Britannia-2 hebben weer een naamswijziging ondergaan.
Ze heten nu resp. GNV ATLAS en GNV CRISTAL.

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 30 apr 2017 17:15
door Van looT
OLAU-ferry-liefhebber schreef: 30 apr 2017 13:31 De Olau Hollandia-2 en Britannia-2 hebben weer een naamswijziging ondergaan.
Ze heten nu resp. GNV ATLAS en GNV CRISTAL.
Eigendom van de schepen is ook volledig overgegaan op GNV (Grandi Navi Veloci) waar Aponte naast SNAV en MSC ook voor 50% eigenaar van is.

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 31 aug 2017 19:48
door OLAU-ferry-liefhebber
Het begrip "vluchtelingen" is niet slechts van deze eeuw. Een artikel uit de Volkskrant uit 1998:

Zelfs de Olaulijn was een bekende vluchtroute

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 12 sep 2017 12:19
door Binnenvaarder
Dit is volgens mij de voorloper van de Olau line op de Hoek. De "Prinses Beatrix"
Bron foto boek: The Port of Rotterdam, Gateway to Europe, Havenfototheek 1984
mvg
Geert

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 27 nov 2017 01:02
door OLAU-ferry-liefhebber
Wordt het voormalige Olau-terrein dan eindelijk na 1994 bestemd?

Windparkbouwer Ørsted strijkt neer in Buitenhaven Vlissingen

Re: OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Geplaatst: 14 feb 2018 23:44
door OLAU-ferry-liefhebber
Op de website www.Justferries.de staat nog een mooi verslag dat in dit topic volgens mij nog geen plaatsje heeft gekregen. Het is gemaakt door een (zoals ik uit eerdere repo's begreep) een voormalig OLAU-medewerker en gaat over "20 jaar na de sluiting".
Het artikel met mooie foto's, vaak vanuit dezelfde camerapositie met en verschil van zo'n 20 jaren:
Wo geht es zur Olau-Line?” 20 Jahre danach – Spurensuche in Vlissingen
Hopelijk volgt er in de toekomst meer van deze bron.