Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Roy- »

De "Almdijk" was met haar zuster "Alblasserdijk" een schip van het C-3 type.
Het waren z.g. baby-flattoppers. D.w.z. dat ze gedurende de W.O.II als vliegdekschip gefunctioneerd hebben. Dit type schip heeft een grote bijdrage geleverd aan het winnen van de duikbootoorlog op de Noord Atlantic.
De Nederlandse koopvaardij heeft 10 van deze schepen verbouwd tot vrachtschip gekend.
Ze hadden ook nog 10 zusterschepen onder de Nederlandse vlag. Dat waren z.g. custom build C-3ers. Dit hield in dat ze in opdracht gebouwd waren. In dit geval in opdracht van de Nederlandse regering. Ze zouden allen namen van provincies krijgen. Alleen de 4 die aan de Kon.Rott. Lloyd opgeleverd werden hielden hun provincie naam.
De H.A.L. had ook één schip van dit type in de vaart, t.w. de "Andijk".
Dit type schip heeft een grote bijdrage geleverd aan de wederopbouw van de koopvaardij van ons land na de W.O.II.
Het waren bijzonder fijne schepen om op te varen.

m.v.g. Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Evert Sikkema »

Roy en Jos, bedankt voor jullie aanvulling m.b.t. de Almdijk van de HAL.
Ze heeft dus toch tot 1965 gevaren en niet tot 1963.

Afbeelding
Dan ook nog maar een foto van het zusterschip van de Almdijk, de Alblasserdijk, die van 1948 tot 1966 voor de HAL gevaren heeft.

groeten Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jos Linders

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Jos Linders »

Het verhaal van de Alblasserdyk.

De Alblasserdyk had in 1943 onder de naam USS Bastian dienst gedaan bij de US Navy en van 1943 tot 1946 als HMS Lucifer bij de Royal Navy. In 1946 werd het schip weer overgedragen aan de US Navy en herdoopt als USS Trumpeter, BCVE 37, om dienst te doen als escort carier. Van 1947 tot 1948 werd het verbouwd tot vrachtschip met passagiersaccommodatie en werd op 19 mei 1948 overgedragen aan de HAL. Het schip heeft dienst gedaan tot 1966 en werd daarna verkocht aan Lemos & Pateras te Piraeus in Griekenland. Hier deed het dienst onder de naam Irene Valmas. Op 10 april 1971 werd het schip verkocht voor de sloop te Castellon, Spanje alwaar ze op 1 mei aankwam.
(Rob Holdermans, HALlo 3-2003)

Groetjes, Jos Linders.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Evert Sikkema »

Jos, met de ombouw van vliegkampschip tot vrachtvaarder met passagiersaccomodatie zal heel veel geld gemoeid geweest zijn. Maar vlak na de oorlog zal het de moeite wel waard geweest zijn. Waarschijnlijk was toen het staal duurder dan de arbeidskosten.
Weet je ook of er bij de bouw in de 2e wereldoorlog al rekening werd gehouden om die schepen na de oorlog voor andere doeleinden te gebruiken?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jos Linders

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Jos Linders »

Sorry Evert, ik heb daar geen flauw idee van, misschien dat Roy hier wat over kan vertellen.

Groetjes, Jos Linders.
Roy-

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Roy- »

Hallo Jos & Evert,

Even een beknopt overzicht wat betreft de Baby Flattoppers.
Van vrachtschepen van het C-3 type zijn in totaal 248 exemplaren tussen 1940 en 1952 gebouwd. Hier zaten zelfs 4 stuks diesel aangedreven schepen bij, ( 4 motoren op een as ).
In totaal zijn 23 varianten,( waarvan een totaal als dusdanig onherkenbaar ), gebouwd.

In 1941 werd op verzoek van de Britse Admiralty, op het C-3 consept een escort aircraft carrier ontworpen. Er zouden aanvankelijk 6 schepen als dusdanig afgebouwd worden. Uiteindelijk, het bleek een doorslaand succes te zijn, werden er 52 stuks opgeleverd.
Ze waren wel wat verschillend in uitvoering en vliegtuig capaciteit.
( De standaard bouw van schepen was in praktijk toch erg vaak "off standard"...........).
Na de W.O.II kocht de Nederlandse overheid 10 van deze schepen die toen reeds lagen te verbouwen tot vrachtschip.
Het overheids order voor de 10 custom build C-3ers was vlak voor de bevrijding al geplaatst.
Een beknopt lijstje van deze 2 x 10 schepen is bij Willem Arendnet te vinden. Dat heb ik in een grijs verleden al eens bij Nautiek geplaatst.
Ach ja, War Babies, je kan er urenlang over O.H.en. Althans, ik wel. :roll: :roll: :roll:

By the way, er ligt thans een schip uit de serie Ocean-Forth & Park voor de sloop in Gent. Misschien de laatste wel...................... :cry: :cry: :cry:
Zie hiervoor op Tugspotters bij een inzending van Willem.

m.v.g. Roy
wivonet

Re: Passagiersschepen "OLDIES".

Bericht door wivonet »

Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Evert Sikkema »

Ab, ik heb vroeger bij het aanvragen van foto's ook ooit zo'n kaart van de Rotterdam ontvangen, maar ik heb ook een keer deze gekregen. Hoe ik daar aan kom weet in niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jos Linders

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Jos Linders »

De Westerdam had een beroerde bouwfase tijdens de oorlog.

kiellegging 1 september 1939. tewaterlating (uitgedokt) 27 juli 1940. Opgeleverd 24 juni 1946 als WESTERDAM aan
Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
22 mei 1940 door brand beschadigd.
8 maart 1941 werden de werkzaamheden gestaakt en 21 maart naar de Wilhelminakade gesleept.
1 juni 1942 door Duitsers gevorderd en weer naar de bouwwerf gesleept. 28 augustus tijdens een Britse luchtaanval bij de werf gezonken. 14 november gelicht en hersteld waarna het schip naar de Wilhelminakade gesleept - en opgelegd werd.
13 september 1944 door de Kriegsmarine in beslag genomen om als blokschip in de Nieuwe Waterweg tot zinken gebracht te worden, echter de Binnenlandse Strijdkrachten brachten het schip zelf tot zinken, later gelicht en naar de Merwehaven gesleept.
16 januari 1945 voor de tweede keer door het verzet tot zinken gebracht ter voorkoming dat het schip als blokschip gebruikt zou worden. Op 1 augustus gelicht en 12 september voor herstel en afbouw naar de bouwwerf gesleept
Van 5 tot 7 juni 1946 werden technische proefvaarten gemaakt.
Eerste reis voor de HAL ( van Rotterdam naar New York) 28 juni 1946.


Groetjes, Jos Linders.
wivonet

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door wivonet »

Hallo Mannen hier dan nog drie foto's voor bij het verhaal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grt willem van Arendnet
Plaats reactie