Eigenlijk weet ik niet of het een samenwerking was tussen die "Atlantic- en "Arcadia Forest" aan de ene kant en de Combi Line aan de andere kant. De eerste twee hadden geen Combi Line in de zij geschilderde staan.
Er was trouwens nog een ander gedrocht dat in een soort feeder dienst voer. Ik meen dat dat ding "Brush" of "Spuce" o.i.d. heette.
Die twee Forest schepen hadden aanvankelijk Kristiansand als thuishaven, maar het was, ( wederom als ik het goed heb ), een Amerikaans charter. Waren ze niet in Japan gebouwd ?.
Hoe dan ook, het is niets geworden. Net als het Seebee systeem van Lykes Lines die met drie schepen op zo goed als dezelfde route voeren. Dit waren de "Doctor Lykes", "Tilly Lykes" en "Almeria Lykes".
Ook allemaal verleden tijd en alles ten faveure van de container.
m.v.g., Roy
Holland - Amerika Lijn.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Het gedrocht waar Roy op doelt was de Barge-Carrier 'Spruce' (bj 1975/7270gt - IMO 7734167), hier uitgaand gefotografeerd op de Nwe. Waterweg in 1993.Roy schreef: Er was trouwens nog een ander gedrocht dat in een soort feeder dienst voer. Ik meen dat dat ding "Brush" of "Spuce" o.i.d. heette.
foto © Leo Johannes
mvg Leo
Re: Holland - Amerika Lijn.
Bedankt Leo, dat was precies het vehicle wat ik bedoelde............!
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: Holland - Amerika Lijn.
Foto's: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
Volendam 1922 - gebouwd bij Harland & Wolff in Glasgow - 15.434 brt - l x b x h 175,6 x 20,51 x 13,72 meter - 8.000 pk en een snelheid van 16 knoop - opgelegd in 1951 en in 1952 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht
Volendam 1922 - gebouwd bij Harland & Wolff in Glasgow - 15.434 brt - l x b x h 175,6 x 20,51 x 13,72 meter - 8.000 pk en een snelheid van 16 knoop - opgelegd in 1951 en in 1952 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht
Re: Holland - Amerika Lijn.
Mijn vader heeft in de begin jaren 50 een paar jaar voor de Holland America line gevaren, hij vertelde mij gisteren op 4 verschillende passagiersschepen gewerkt heeft. Ik vond op een site dat men ook passagiers lijsten kan opvragen maar dat kost dan weer een lidmaatschap van 20 euro per maand https://person.ancestry.com/tree/2265209 ... 9902/hints Weet iemand of er ook via een andere manier hier aan te komen is?
Sloterdijk Holland-Americal line by dickjan thuis, on Flickr
Sloterdijk Holland-Americal line by dickjan thuis, on Flickr
Re: Holland - Amerika Lijn.
Hallo Dirk Jan,
Als je wat over je vader z'n verleden bij De Lijn wilt weten, heb je meer aan bemanningslijsten.
Gesteld, dat hij er in professie bij gevaren heeft en niet als passagier.
Ideetje ?.
m.v.g., Roy
Als je wat over je vader z'n verleden bij De Lijn wilt weten, heb je meer aan bemanningslijsten.
Gesteld, dat hij er in professie bij gevaren heeft en niet als passagier.
Ideetje ?.
m.v.g., Roy
Re: Holland - Amerika Lijn.
Waar vind ik een Bemanningslijst Roy ?
Mijn vader was in dienst van de Holland-America line
Mijn vader was in dienst van de Holland-America line
Re: Holland - Amerika Lijn.
Er is een club die De Lijn heet. Dit is een club van en voor ex medewerkers van de Holland Amerika Lijn.
Dat lijkt mij de meest logische vereniging om eens te informeren.
Aan de andere kant, ik weet niet hoeveel van de oude H.A.L. archieven bewaard gebleven zijn, maar informeren kan altijd.
m.v.g., Roy
Dat lijkt mij de meest logische vereniging om eens te informeren.
Aan de andere kant, ik weet niet hoeveel van de oude H.A.L. archieven bewaard gebleven zijn, maar informeren kan altijd.
m.v.g., Roy
Re: Holland - Amerika Lijn.
Wellicht wetenswaardig.
Eind vijftiger jaren, begin zestiger jaren werd in Dordrecht de wijk Wielwijk gerealiseerd.
Het Admiraalsplein was in 1960 als sluitstuk opgezet door particulieren, terwijl de rest van de wijk in handen van corporaties was.
De Holland Amerika Lijn bouwde daar de Stuyvesantflat om haar officieren te huisvesten.
In de volksmond heette die luxe flat al gauw HALFLAT met als bijnaam hunkerbunker.
Er werd mij als zestienjarige verteld dat je maar aan hoefde te bellen voor een wip.
De mannen waren immers op zee.
Eind vijftiger jaren, begin zestiger jaren werd in Dordrecht de wijk Wielwijk gerealiseerd.
Het Admiraalsplein was in 1960 als sluitstuk opgezet door particulieren, terwijl de rest van de wijk in handen van corporaties was.
De Holland Amerika Lijn bouwde daar de Stuyvesantflat om haar officieren te huisvesten.
In de volksmond heette die luxe flat al gauw HALFLAT met als bijnaam hunkerbunker.
Er werd mij als zestienjarige verteld dat je maar aan hoefde te bellen voor een wip.
De mannen waren immers op zee.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.