Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
DALERDIJK
gekregen foto.
@Roy, vertel
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Dat doen we bij zo'n fraaie foto graag Jan.
Vanavond en dan ook uitgebreid.
Tot over een paar uur.

gr., Roy
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Zoals gezegd, fraaie opname van de "Dalerdijk" van De Lijn.
We zien dat het schip achteruit in Bremen naar haar ligplaats gesleept wordt. Het was in die dagen een gewoonte dat grote vaart lijnvaartvrachtschepen de z.g. kustreis op gingen. Er werden, afhankelijk van de rederij en vaargebied, de havens van Bremerhaven, Bremen, Hamburg, Londen, Antwerpen, Duinkerken, Le Havre en Southampton aan gedaan, voor met de oversteek op ging. Met bestemming Canada, U.S.A., Centraal Amerika en Zuid Amerika werd de Atlantic over gevaren. De bestemmingen in de Middellandse Zee, het verre Oosten en Afrika doken dan de Biskaje in en verder om de zuid.

Na de opening van het Panamakanaal op 15 augustus 1914, was dit een direct sein voor de Europese rederijen die op Amerika voeren om een dienst via het panama kanaal te openen, zo ook de H.A.L. Alhoewel deze rederij om moverende redenen lang vast gehouden heeft aan stoomturbine als voortstuwing waren het toch de West Coast schepen die als eerste motoren als voortstuwing kregen. Het waren de "Dinteldijk" in 1922 en "Drechtdijk" in 1923 die als 1e motorschepen bij de Lijn in dienst kwamen. Deze dubbelschroevers werden speciaal voor deze specifieke dienst bij Harland & Wolff in Belfast gebouwd. Zij waren ook licentie bouwers van B.& W., dus deze motoren werden ingebouwd. Totaal 5.300 apk., goed voor een service speed van 12 knopen wat in die tijd, voor een vrachtschip, heel netjes was. ( Volgens de Schepenwet in die tijd moeten ze als vrachtpassagiersschepen beschouwd worden daar ze accommodatie voor 18 passagiers hadden en sinds 1926 zelfs 30 passagiers ). De schepen bevielen zo goed dat na zeven jaar wederom 2 schepen voor deze dienst opgeleverd werden. Dit werden de dubbelschroevers "Delftdijk" in 1929 en "Damsterdijk" in 1930. Het vermogen was wat hoger t.w. totaal 6.500 apk. goed voor zo'n 14½ knopen en ook accommodatie voor 30 passagiers. Ze kwamen ook bij H.& W. vandaan, dus ook weer uitgerust met B.& W. karren. Even ter info; H.& W. heeft veel voor de H.A.L. gebouwd. Dit kwam simpelweg omdat ze aandeelhouder in de H.A.L. waren. Best wel slim van zo'n werf. :wink:
Het eerst genoemde tweetal viel in mei 1940 in Duitse handen en kwamen als wrak de oorlog uit en zijn niet meer hersteld. Na dit intro vallen ze verder ook buiten deze beschouwing.

De "Delftdijk" kwam, na 2 maal gebombardeerd te zijn, toch aan de geallieerde zijde de oorlog door en hervatte, na de vijandelijkheden, haar oude dienst. Toch kreeg ze in vredestijd nog een zware klap te verwerken. Dit kan letterlijk genomen worden daar ze op 24 januari 1950 in de Wesermonding op een mijn liep en ernstig beschadigd werd. Wilton Fijenoord, Schiedam nam haar onderhanden en maakte er een veel moderner schip van. Ze kreeg zelfs een plaatsteven i.p.v. haar originele stafsteven, hetgeen haar wel wat sierlijker maakte dan haar zuster. Ze kreeg ook andere motoren t.w. M.A.N., totaal 9.800 apk wat haar dienstsnelheid opschroefde naar 15½ knopen. W.F. was n.l. licentie bouwer voor M.A.N., vandaar. :wink: In juni 1966 werd ze naar Japan verkocht, die haar weer voor de sloop doorverkocht naar Taiwan. Ze maakte haar laatste reis onder de Liberiaanse vlag als "Tung Long".

De "Damsterdijk" viel in mei 1940 in Duitse handen en werd in mei 1940 beschadigd en deels uitgebrand in Kiel teruggevonden.
In 1946 werd ze naar W.F. gesleept die haar een nieuw uiterlijk gaf zoals ze er op de foto van Jan uitzag. Wel met de oude stafsteven wat haar toch een wat stijver aanzien gaf. Het is op de foto ook wel te zien dat er h.e.e.a. aan het schip gemoderniseerd was. Het casco past niet helemaal met de wat modernere opbouw zeg maar. Ook de "Dalerdijk" kreeg bij W.F. twee M.A.N. machientjes die haar naar 15 knopen stuwden.
In 1963 werd ze naar Panama verkocht en hernoemd in "Presvia" welke naam er ook alleen maar opgestaan heeft om haar naar de sloophamers in Japan te brengen.

Wel een beetje typisch dat hun opvolgers toch weer stoomschepen waren. De "Soestdijk", "Schiedijk", "Diemerdijk" en "Dinteldijk" werden allen voor de West Coast dienst gebouwd en alle vier met stoomturbine als voortstuwing. De eerste twee zijn later overigens wel gemotoriseerd. :roll: :idea: :wink:

Op de foto van Jan is goed te zien dat het anker uitgepompt is en er een paar man op de bak aanwezig zijn o.a. om in geval van nood het anker te kunnen presenteren.

info:
De schepen van de Holland Amerika Lijn, Kapt. C.van Herk.
M'n eigen H.A.L. ordner. 8)

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Jan van der Doe »

Hartelijk dank Roy voor het plaatsen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Toch wat vergeten Jan, wat het verhaal toch incompleet maakt.
De "Delfdijk" kreeg na haar verbouwing de naam "Dongedijk".
De "Damsterdijk"kreeg na haar verbouwing de naam Dalerdijk".
De lengte over alles was 155,20 m. en een breedte van19,66 m.
De Dongedijk" werd door haar hellende plaatsteven wat langer,t.w. 161,36 m. o.a.
De "Damsterdijk" was origineel 10.155 brt en het draagvermogen was 12.736 ton.
Als "Dalerdijk" veranderde dit in 10.820 brt en het dr.verm. werd 12.350 ton.

Goed staat dat ook nog even op een rijtje. :wink:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Jan van der Doe »

Ik miste al iets Roy, maar jij kan waarschijnlijk ook gedachten lezen.
Bedankt voor de aanvulling en wat ik miste.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door peelander »

Dan heb ik een paar plaatjes bij.
dalerdijk (Kopie).jpg
dalerdijk (Kopie).jpg (272.07 KiB) 2559 keer bekeken
dongedijk (Kopie).jpg
dongedijk (Kopie).jpg (265.73 KiB) 2559 keer bekeken
delftdijk (Kopie).jpg
delftdijk (Kopie).jpg (231.16 KiB) 2559 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door peelander »

Een tranentrekker :cry: :cry: :cry: moet dan ook maar op dit topic kunnen.
ex statendam (Kopie).jpg
ex statendam (Kopie).jpg (124.33 KiB) 2557 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de fraaie foto's Jan.
Tja, de "Statendam" van 1957. Best wel een fraai schip maar, als ik wel geïnformeerd ben, qua elektriciteit moet dit schip haar leven lang een ramp geweest zijn. Het is blijkbaar niet alles goud dat blinkt !.
Echter, als ik eerlijk ben, vind ik deze "Statendam" mooier dan de "Rotterdam" die geconserveerd in de Maashaven ligt.
't Blijft wel een kwestie van smaak natuurlijk........... :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door joop 1 »

Roy die schoorsteen he die mist de rotterdam gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie