Jos gaf al een mooi overzicht betreffende de historie van de "Westerdam".
Laten we vooral niet vergeten dat haar zussie de "Noordam" een glansrijke rol gedurende de W.O.II aan geallieerde zijde gespeeld heeft. Ook na de vijandelijkheden is het schip voor troepentransport ingezet. Het heeft dus nog wel even geduurd voor ze op haar bedoelde route naar New York ingezet kon worden.
Wat ook leuk / interessant is om te weten dat een vuurtoren wachters echtpaar op The Scilly Isles altijd een saluut aan de "Noordam" bracht als ze naar New York op pad ging. Er zat zo'n regelmaat in deze lijndienst dat men er eigenlijk de klok op gelijk kon zetten. Deze laatste anecdote heeft een paar jaar geleden nog eens in De Blauwe Wimpel gestaan. Welk eiland dat op de Scillies was weet ik even niet meer.
Het wiegje van de "Noordam" stond op Feijenoord. Bij P.Smit Jr. om juist te zijn. Deze werf was ook licencie bouwer van B.& W. motoren. Vandaar dat de "Noordam" een andere voorstuwer had dan de "Westerdam". De bouwer van de "Westerdam" was n.l. Wilton Feijenoord te Schiedam en die bouwde, o.a., M.A.N. in licencie.......
Er was overigens nog een 3e schip in deze klasse. Dat was de "Zuiderdam" en daar is het erg slecht mee afgelopen gedurende de oorlog. Ik meen dat er maar 3 overlevenden waren. Er is door A.van Kampen ook nog eens een boek over geschreven. De geinterviewde olieman heeft er nog een fles jenever aan overgehouden................
Ja, ja, het was me wat met de alom bejubelde maritieme auteurs...................
m.v.g. Roy
Holland - Amerika Lijn.
Re: "Holland-Amerika Lijn".
Hallo Roy
Ja dat met de ZAANDAM was zeker een ramp te noemen.
Hier nog even een foto en de Data van het schip.
En een link naar foto's en het verhaal.
https://www.wivonet.nl/zaandam.htm
Ja dat met de ZAANDAM was zeker een ramp te noemen.
Hier nog even een foto en de Data van het schip.
En een link naar foto's en het verhaal.
https://www.wivonet.nl/zaandam.htm
Re: "Holland-Amerika Lijn".
Gaasterdijk - 1959, verkocht in 1978: Good Herald, Panama, 01/1985 gesloopt.
Re: "Holland-Amerika Lijn".
Ik heb me gek zitten studeren op die foto van de "Poeldijk". Want waar ligt het schip !?.
Ik gok op de oude Wilton werf aan het Schiehoofd.
Wie durft ?.
m.v.g. Roy
Ik gok op de oude Wilton werf aan het Schiehoofd.
Wie durft ?.
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Passagiersschepen "Oldies".
De tweede Statendam werd als JUSTICIA op 19 juli 1918 beschadigd door de UB-64 onder Otto von Schrader.
Daarna werd ze gesleept, maar de volgende dag, 20 juli 1918, tot zinken gebracht door de UB-124 onder Hans Oskar Wutsdorff.
Dat gebeurde op 11 mijl NNW van Inishtrahull, Noord-Ierland. Er kwamen 10 mensen om het leven.
Hier is ze in oorlogstenue...
... en hier in haar laatste momenten.
Met haar 32.234 brt was ze het op één na grootste schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog verloren ging.
De grootste was de BRITANNIC met 48.758 brt.
Die liep in de Aegeïsche Zee op een mijn en zonk waarbij 30 slachtoffers vielen.
De derde Statendam heb ik als 5-jarige in de Meidagen van 1940 in Rotterdam vanaf de Boompjes zien branden.
Dat staat nog altijd duidelijk op mijn netvlies. Merkwaardig, eigenlijk.
En aan de nieuwste Statendam heb ik in Londen een bezoek gebracht toen ze net in de vaart kwam en ik als hulpkoppelbaas betrokken was bij de levering van officieren die met dat hotel moesten gaan varen. Later ben ik in Gibraltar nog een keer aan boord geweest. Bij beide gelegenheden bedacht ik hoe verschrikkelijk het moet zijn om met zo'n ding te varen. Maar ja, anderen zijn er verzot op. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Daarna werd ze gesleept, maar de volgende dag, 20 juli 1918, tot zinken gebracht door de UB-124 onder Hans Oskar Wutsdorff.
Dat gebeurde op 11 mijl NNW van Inishtrahull, Noord-Ierland. Er kwamen 10 mensen om het leven.
Hier is ze in oorlogstenue...
... en hier in haar laatste momenten.
Met haar 32.234 brt was ze het op één na grootste schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog verloren ging.
De grootste was de BRITANNIC met 48.758 brt.
Die liep in de Aegeïsche Zee op een mijn en zonk waarbij 30 slachtoffers vielen.
De derde Statendam heb ik als 5-jarige in de Meidagen van 1940 in Rotterdam vanaf de Boompjes zien branden.
Dat staat nog altijd duidelijk op mijn netvlies. Merkwaardig, eigenlijk.
En aan de nieuwste Statendam heb ik in Londen een bezoek gebracht toen ze net in de vaart kwam en ik als hulpkoppelbaas betrokken was bij de levering van officieren die met dat hotel moesten gaan varen. Later ben ik in Gibraltar nog een keer aan boord geweest. Bij beide gelegenheden bedacht ik hoe verschrikkelijk het moet zijn om met zo'n ding te varen. Maar ja, anderen zijn er verzot op. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
"DUIVENDIJK"
(1930)
"DALERDIJK"
(1930)
"ARNEDIJK"
(1944)
van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: "Holland-Amerika Lijn".
Een duidelijk na oorlogs drietal !.
De "Duivendijk" van de Hapag geconvisceerd, de "Dalerdijk" van s.s. verbouwd tot m.s. de de "Arnedijk" als Victory en ex Warbaby aan de vloot toegevoegd.
Voor de oorlog hadden de Van Der Vormpjes er ongetwijfeld een heel ander idee over hoe de vlootopbouw er uit had moeten zien.............
De geschiedenis zou even anders beslissen !.
m.v.g. Roy
De "Duivendijk" van de Hapag geconvisceerd, de "Dalerdijk" van s.s. verbouwd tot m.s. de de "Arnedijk" als Victory en ex Warbaby aan de vloot toegevoegd.
Voor de oorlog hadden de Van Der Vormpjes er ongetwijfeld een heel ander idee over hoe de vlootopbouw er uit had moeten zien.............
De geschiedenis zou even anders beslissen !.
m.v.g. Roy
Re: "Holland-Amerika Lijn".
De Rotterdam loopt op haar maidentrip New York binnen.