Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
TINA

Passagiersschepen "OLDIES".

Bericht door TINA »

Rotterdam (5)
Bouwjaar : 1959 Werf : Rotterdamse Droogdok Mij. Bruto tonnage : 38.645 ton L x B x D : 228,12 x 28,65 x 9,00 meter Snelheid : 21,5 knopen Passagiers : 1.456 (1.050 als cruiseschip) Bemanning : 639 (776 als cruiseschip)
Halverwege de vijftiger jaren werd het besluit genomen een nieuw vlaggenschip te bouwen, dat tevens kon dienen als "running mate " voor de Nieuw Amsterdam. Het werd de Rotterdam (5) met een revolutionair ontwerp, dat internationale aandacht trok. Bij het ontwerp werd afgezien van het plaatsen van de traditionele schoorsteen in de bekende HAL-kleuren. Er kwamen twee naast elkaar staande ranke rookkanalen voor in de plaats. De horizontale indeling bood de passagiers in beide klassen grote bewegingsvrijheid. Bovendien was de accommodatie zodanig ingedeeld en afgewerkt dat een groot aantal hutten voor beide klassen kon worden gebruikt. In 1969 vond een grote verbouwing plaats (met name de aanleg van een Lidodeck en restaurant) om het schip nog beter geschikt te maken voor de cruisevaart. Het merendeel van de zalen en bars bleef echter onaangetast. Op 6 oktober1971 vertrok het schip voor het laatst als lijnschip naar New York. Daarna werd het uitsluitend voor cruises ingezet. Het schip voer in het algemeen onder een gelukkig gesternte en maakte vele wereldcruises. In 1973 kreeg het schip een donkerblauwe romp. De dokbeurt werd het schip bijna fataal toen een muur van het dok instortte. In 1976 veroorzaakte een monstergolf voor de Noord-Afrikaanse kust een enorme slagzij die veel schade tot gevolg had. In 1989 kwam de Holland Amerika Lijn in Amerikaanse handen. Er volgde een grote verbouwing, waarbij onder meer een boegschroef werd ingebouwd om beter te kunnen manoeuvreren. Het schip maakte tot 1997 nog een groot aantal cruises met een trouw publiek. Nieuwe brandveiligheidseisen en noodzakelijke investeringen in de hutaccommodatie brachten de Amerikaanse moedermaatschappij ertoe het schip uit de vaart te nemen. Een initiatief van gemeente en bedrijfsleven om het schip permanent naar Rotterdam te halen slaagde helaas niet. De Amerikaanse rederij Premier Cruises bracht het schip onder de naam Rembrandt in de vaart. Voordat het schip in de vaart kwam werd het aangepast aan de geldende brandveiligheidseisen, waardoor het ook uit Amerikaanse havens kon blijven varen. In oktober 1998 bezocht de Rembrandt de haven van Rotterdam. In september 2000 ging Premier Cruises failliet, waarna het schip in Freeport, Bahama's werd opgelegd. De Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam voert actie om het schip als industrieel en cultureel erfgoed voor Nederland te behouden. (Klaas Krijnen)
S.S. ROTTERDAM (5)/BOUWJAAR: 1958/38.645 BRT/L.O.A. 228 METER/
BREEDTE 28 METER/17 SALONS/2 ZWEMBADEN/BIBLIOTHEEK/DAGELIJKSE KRANT/12 DEKKEN

Afbeelding
OP DE MAAS

Afbeelding
OP ZEE

Afbeelding
AAN DE KADE (J.Douwe)
Laatst gewijzigd door TINA op 06 dec 2006 13:14, 7 keer totaal gewijzigd.


TINA

Bericht door TINA »

S.S. RYNDAM
Imo nr: 5302776
Bouwjaar: 1951
Roepnaam PHFR
l.l.:/l.o.a.: 147,80/153,44/Br: 21.10/Hlt: 9.08/Dg: 8.74 meter
BRT: 15.015 /NRT: 9.014 /DWT: 6.957
Passagiers: 39 I- 854 T
2 st. General Electric stoomturbines,8.500 PK/Snelheid: 16,5 mijl
Bouwers: Wilton-Fijenoord - Schiedam/Bouwnr: 732
Tewater; 19-12-1950/Oplevering: 10-07-1951
Levensloop ss RYNDAM, Holland Amerika Lijn. 1951-2003 IMO: 5302776
03-06-1948:
HAL bestelt vrachtschip DINTELDYK bij Wilton Fijenoord, Schiedam.
17-12-1949:
Kiel gelegd DINTELDYK.
1950:
Plannen HAL gewijzigd. Afbouw als passagiersschip ter vervanging van de VOLENDAM ( 1922)
19-12-1950:
Te water als RYNDAM, gedoopt door mw C. Tjarda van Starkenborgh
19-06-1951:
Tot 23-06-1951 proefvaart.
10-07-1951:
Opgeleverd. Passagiers: 39 1e klasse, 854 toeristenklasse.
16-07-1951:
Eerste reis van Rotterdam naar New York.
12-1954:
Voorzien van stabilisatievinnen bij Wilton Fijenoord, Schiedam.
01-1955:
Wegens hevige trillingen teruggekeerd naar Southampton. Vinnen verwijderd.
1956:
Nieuwe stabilisatievinnen, type Denny Brown.
1960:
Ingezet op Montreal.
06-11-1964:
Nieuwe dienst op Australie/Nieuw Zeeland.
1965:
1e rond de wereld reis.
02-1966:
Verbouwd bij Werft Norddeutscher Lloyd, Bremerhaven. Brt: 15.051
14-09-1966:
RYNDAM, Europa Canada Linie, Bremerhaven, (dochter HAL) overgedragen tegen boekwaarde.
10-1966:
Tot 02-1967: studenten wereldcruise van World Campus Afloat.
08-1967:
Machineschade, hersteld bij Wilton-Fijenoord, Schiedam.
28-09-1967:
Europa Canada Linie wordt opgeheven.
28-09-1967:
RYNDAM, Scheepvaart Mij Trans-Oceaan, Den Haag. (dochter HAL) PHFR
Studentenreizen voor Chapman College, Orange Californie.
24-05-1968:
WATERMAN, Scheepvaart Mij Trans Oceaan, Den Haag. 4 rondreizen New York – Rotterdam.
10-10-1968:
RYNDAM, Holland Amerika Lijn, Rotterdam. PHFR
2 reizen voor Chapman College, Orange tot 27-05-1969
1969:
Wereldcruise.
06-1970:
2 reizen in charter Foreign League, Salt Lake City, Utah.
07-1970:
Opgelegd te Schiedam.
09-10-1970:
Weer in de vaart, met Indonesische stewards ( proef, die goed uitpakt)
01-02-1971:
Laatste Campus Afloat cruise voor Chapman College, Orange.
01-06-1971:
Opgelegd te Schiedam.
18-08-1972:
Verkocht aan World Wide Cruises, S.A., Panama. Ingrijpende verbouwing te Piraeus. Passagiers: 568, kosten $ 2 miljoen. L.: 145,01/153,42 m., b.: 21,09 m., h.: 12,81 m., d.: 8,76 m. brt: 9.114, nrt: 4.590, dwt: 7.069
03-05-1973:
ATLAS, Epirotiki Steamship Nav. Co, Piraeus (World Wide Cruises S.A.,Pan)
06-1977:
ATLAS, in charter voor TUI, Duitsland, tot 10-1977.
1979:
ATLAS, in charter voor Saga.
Winter 1981:
ATLAS, in charter voor Saitecin Tours, varend in Zuid Amerika.
1981:
ATLAS, Hellenic Company for Mediterranean Cruises S.A., Piraeus (Epirotiki)
Zomer 1986:
Opgelegd te Eleusis, Griekenland.
24-04-1987:
ATLAS, Epirotiki, Aegean cruises
24-12-1988:
PRIDE OF MISSISSIPPI, Pride Cruise Line, Nassau. Ingezet als varend casino vanuit Gulfport, US.
1991:
PRIDE OF GALVESTON, Gulfside Casinos Inc, Galveston.
1991:
Na wijziging van de wet op de casinos opgelegd te Galveston.
1993:
Na een amendement van de casinowet teruggekeerd naar Gulfport als drijvend casino.
1995:
Uit de zeevaart. Later opgelegd te Alabama.
16-03-2003:
Verkocht voor sloop in Alang, India. Vertrokken 3 maart 2003 uit Mobile en gesleept door de Fairplay XIV. Onderweg raakte de sleep in problemen. Het schip zonk voor de kust van de Dominicaanse republiek.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TINA op 06 dec 2006 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
S.S. MAASDYK 1912

TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
M.S. WESTERDAM 1990
Laatst gewijzigd door TINA op 07 dec 2006 01:50, 1 keer totaal gewijzigd.

TINA

Bericht door TINA »

S.S. DIEMERDYK 1952 HAL
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TINA op 07 dec 2006 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.

pete

Bericht door pete »

HAL. 043. ss BEUKELSDYK NGWQ 1916-1923
1903.Wm.Doxford & Sons Ltd.
Sunderland (305)
grt 4378 - dwt 10 698
lxbxh; 133.96x18.87x10.74
te 3 cyl 2300 bhp 10 kn.
A) GRÄNGESBERG 1903-1916. NVCL. Wm.H.Müller & Co. Rotterdam
29-1-1923. Rotterdam-Narvik,
stranded off Bodö, Vestfjord,
broken in two parts, Ctl and sank.

'n soort gelijk schip is het ss BLOMMERSDYK
ex BLÔTBERG 1907-1916 NHBJ geweest.
welk schip op 8-10-1916, op weg van New York naar Rotterdam,
door het Duitse U-53, op de Atlantische Oceaan,
nabij het vuurschip Nantucket, met kanonvuur tot zinken is gebracht.

'n kanttekening is, dat op het voorschip de naam met 'n *Y* is geschilderd,
en op het achterschip de naam met *IJ* word weergegeven

groets, pete

Wrijfhout
Berichten: 8833
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ben benieuwd hoe het met de stand van zaken rond de Rotterdam is. Op de voorgrond een paar kustertjes waaronder de Tugro en de Necton.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
S.S. STATENDAM 1957[/img]
IIN HET PANAMA-KANAAL

TINA

Bericht door TINA »

HET S.S. ROTTERDAM - JOURNAAL
-----------------------------------------

DEEL 1.

VOOR DE HEER JURGENS.

Rotterdam (5)
Bouwjaar : 1959 Werf : Rotterdamse Droogdok Mij. Bruto tonnage : 38.645 ton L x B x D : 228,12 x 28,65 x 9,00 meter Snelheid : 21,5 knopen Passagiers : 1.456 (1.050 als cruiseschip) Bemanning : 639 (776 als cruiseschip)
Halverwege de vijftiger jaren werd het besluit genomen een nieuw vlaggenschip te bouwen, dat tevens kon dienen als "running mate " voor de Nieuw Amsterdam. Het werd de Rotterdam (5) met een revolutionair ontwerp, dat internationale aandacht trok. Bij het ontwerp werd afgezien van het plaatsen van de traditionele schoorsteen in de bekende HAL-kleuren. Er kwamen twee naast elkaar staande ranke rookkanalen voor in de plaats. De horizontale indeling bood de passagiers in beide klassen grote bewegingsvrijheid. Bovendien was de accommodatie zodanig ingedeeld en afgewerkt dat een groot aantal hutten voor beide klassen kon worden gebruikt. In 1969 vond een grote verbouwing plaats (met name de aanleg van een Lidodeck en restaurant) om het schip nog beter geschikt te maken voor de cruisevaart. Het merendeel van de zalen en bars bleef echter onaangetast. Op 6 oktober1971 vertrok het schip voor het laatst als lijnschip naar New York. Daarna werd het uitsluitend voor cruises ingezet. Het schip voer in het algemeen onder een gelukkig gesternte en maakte vele wereldcruises. In 1973 kreeg het schip een donkerblauwe romp. De dokbeurt werd het schip bijna fataal toen een muur van het dok instortte. In 1976 veroorzaakte een monstergolf voor de Noord-Afrikaanse kust een enorme slagzij die veel schade tot gevolg had. In 1989 kwam de Holland Amerika Lijn in Amerikaanse handen. Er volgde een grote verbouwing, waarbij onder meer een boegschroef werd ingebouwd om beter te kunnen manoeuvreren. Het schip maakte tot 1997 nog een groot aantal cruises met een trouw publiek. Nieuwe brandveiligheidseisen en noodzakelijke investeringen in de hutaccommodatie brachten de Amerikaanse moedermaatschappij ertoe het schip uit de vaart te nemen. Een initiatief van gemeente en bedrijfsleven om het schip permanent naar Rotterdam te halen slaagde helaas niet. De Amerikaanse rederij Premier Cruises bracht het schip onder de naam Rembrandt in de vaart. Voordat het schip in de vaart kwam werd het aangepast aan de geldende brandveiligheidseisen, waardoor het ook uit Amerikaanse havens kon blijven varen. In oktober 1998 bezocht de Rembrandt de haven van Rotterdam. In september 2000 ging Premier Cruises failliet, waarna het schip in Freeport, Bahama's werd opgelegd. De Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam voert actie om het schip als industrieel en cultureel erfgoed voor Nederland te behouden. (Klaas Krijnen)
S.S. ROTTERDAM (5)/BOUWJAAR: 1958/38.645 BRT/L.O.A. 228 METER/
BREEDTE 28 METER/17 SALONS/2 ZWEMBADEN/BIBLIOTHEEK/DAGELIJKSE KRANT/12 DEKKEN

Afbeelding
hET S.S. ROTTERDAM GLIJDT VAN HELLING AF BIJ R.D.M.

Afbeelding
OP PROEFVAART

Afbeelding
DE MAIDENTRIP NAAR NEW YORK

Afbeelding
IDEM

Afbeelding
OP WEG NAAR ZEE

TINA

Bericht door TINA »

Afbeelding
TE NEW YORK



Plaats reactie