Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Vreemde berichten zag ik elders althans bij mij komt het vreemd over.

In Nederland woodpulp laden voor Zweden :shock: en en Estland woodchips en props laden voor Finland. :shock:

Nu is mijn droge vaart kennis niet zo geweldig maar voor mij komt het over als water naar de zee brengen.

Zal wel een kwestie van "prijs " zijn neem ik aan.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ja hoor, Huug, dat komt allemaal voor. Kwestie van vraag en aanbod. Er is ook een tijd geweest dat er vanuit de IJsselmeerpolders hout naar Noorwegen werd gevaren. Papierhout, als ik het wel heb. Ik heb het zelf niet gedaan, maar een aantal 500-tonners van Wagenborg wel, dus misschien weet iemand daar nog iets van.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Huug schreef:Vreemde berichten zag ik elders althans bij mij komt het vreemd over.
In Nederland woodpulp laden voor Zweden :shock: en en Estland woodchips en props laden voor Finland. :shock:
Nu is mijn droge vaart kennis niet zo geweldig maar voor mij komt het over als water naar de zee brengen.
Zal wel een kwestie van "prijs " zijn neem ik aan.
Huug, dit doet mij denken aan een verhaal van een neef van mij (al weer heel wat jaren geleden). Hij was vrachtwagenchauffeur en moest van die hele grote rollen papier, waar kranten van gemaakt worden, bij papierfabriek van Gelder (ergens in de buurt van Apeldoorn) laden en naar München brengen. Daar werden de rollen gelost en vervolgens moest hij aan de andere kant van het bedrijf weer net zoveel rollen laden, bestemd voor Milaan, daar voltrok zich hetzelfde ritueel, waarna hij met de rollen papier naar Frankrijk ging. In de buurt van Parijs voltrok zich weer hetzelfde en daarna ging hij met even veel rollen papier als waarmee hij eerder vertrokken was weer naar Van Gelder terug.
Hij had sterk de indruk dat het steeds om de zelfde rollen papier ging.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Theo schreef:
Ja hoor, Huug, dat komt allemaal voor. Kwestie van vraag en aanbod. Er is ook een tijd geweest dat er vanuit de IJsselmeerpolders hout naar Noorwegen werd gevaren. Papierhout, als ik het wel heb. Ik heb het zelf niet gedaan, maar een aantal 500-tonners van Wagenborg wel, dus misschien weet iemand daar nog iets van.
Moet wel zo zijn Theo. Ben benieuwd of hier respons op komt!


Evert dat zal wel met het subsidie circuit te maken gehad hebben . Met boter hebben we ooit meen ik nog eens zoiets gehad ging via Italie en weet ik veel terug naar Nederland om uit de subsidie pot te graaien maar dat is andere koek voor we afdwalen.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Ik zag op een website dat Nederland jaarlijks ongeveer 70.000 ton hout exporteert naar Zweden. Dit is zogenaamd resthout (B-hout) voor de opwekking van energie.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Peterv.N.

Bericht door Peterv.N. »

Goedenmorgen,

Het hout wat de Marietje Benita aan dek heeft wordt gebruikt vor papier industrie of voor woodpulp. Rauma heeft b.v. 1,2 miljoen ton pulplogs/woodchips nodig in 2008. Voor de Finnen is het gemakkelijker om in Estland al woodchips te laten maken, hoeven ze het zelf niet meer te doen. Ook komt woodchips als afval van houtzaagerijen,dit wordt weer gebruikt in papier industrie. Het schors en takken worden veel al gebruikt voor verwarmen van fabieken. Woodpulp wordt ook wel in Emden,Vlissingen, Antwerpen,enz., geladen voor Finland of Zweden, dit om het produkt in Finland te verbeteren. Dit woodpulp wordt aangevoerd door o.a. Star shipping.Tegenwoordig komt er o.a. veel Eucalyptus pulplogs uit Equador,Brasilie voor o.a. Kasko en Jakobstad(Finland). Eucalyptus schijnt het product weer te verbeteren. De Finnen hebben veel bos geplant in deze landen en Eucalyptus groeit erg snel. Rauma maakt ongeveer 1,2 miljoen papier per jaar. Finnen wilden zelf niet kappen doordat ze niet genoeg voor het hout kregen. Nu dat de prijs 3x hoger ligt dan 3 jaar geleden wordt er in Finland weer aardig wat hout gekapt.

m.v.g.,
Peter
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb ook nog een vraag over het hout aan dek van de Marietje Benita.
Het lijkt mij dat het gewoon "los" aan dek ligt.
Is het niet nodig om het vast te sjorren?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
marten

Bericht door marten »

Op de eerste foto is te zien dat de stammen helemaal voor, en helemaal achter op het dek evenwijdig aan het dek liggen. Deze zijn vastgesjord. De overige stammen (in het midden) liggen dwars zodat ze er minder makkelijk af kunnen vallen.

Groeten,
Marten.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Menna - 1996.

Bericht door Ben »

Gescand uit een bedrijfsfolder van Wijnne & Barends' cargadoors- en agenturenkantoren B.V.:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht Huug 31-10-2005.

Bericht door Ben »

Afbeelding
De Frem 1925 met een deklast plankies.

gr. Huug
Plaats reactie