Houtvaart.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Na al die mooie foto's van schepen met een vracht hout heb ik een vraag:
Weet iemand hoe belangrijk de houtvaart nu nog is voor de (min of meer) kleine handelsvaart?
Het is natuurlijk zo dat de schepen van tegenwoordig misschien wel 3 of 4 keer zoveel hout mee kunnen nemen als vroeger wat weer betekent dat je minder schepen ziet met hout.
Maar het zou toch nog best een belangrijk onderdeel kunnen zijn van het vrachtaanbod.
Ter illustratie 2 foto's van de Hendrika Margaretha (Hasselt). Een "houtschip" dat regelmatig de sluizen in IJmuiden passert.
groeten
Evert Sikkema
Weet iemand hoe belangrijk de houtvaart nu nog is voor de (min of meer) kleine handelsvaart?
Het is natuurlijk zo dat de schepen van tegenwoordig misschien wel 3 of 4 keer zoveel hout mee kunnen nemen als vroeger wat weer betekent dat je minder schepen ziet met hout.
Maar het zou toch nog best een belangrijk onderdeel kunnen zijn van het vrachtaanbod.
Ter illustratie 2 foto's van de Hendrika Margaretha (Hasselt). Een "houtschip" dat regelmatig de sluizen in IJmuiden passert.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Als je tegenwoordig schepen met hout ziet varen zijn de pakketten allemaal van dezelfde afmetingen (alle planken zijn even lang).
Als ik bij dit onderwerp kijk hoe dat vroeger ging, toen plank voor plank geladen werd en het hout in betrekkelijk kleine bundels gelost werd, zie ik dat de planken allemaal verschillend van lengte zijn. Of had dit te maken met het feit dat de ruimen van de schepen niet zo rechthoekig waren als nu?
Weet iemand waarom toen planken van dezelfde maat niet als pakketten aan boord werden gehesen?
Het lijkt me ook voor de houthandelaren efficienter om hout van dezelfde maat als één pakket geleverd te krijgen, inplaats van plank voor plank van verschillende afmetingen.
Of stel ik nou een domme vraag?
groeten
Evert Sikkema
Als ik bij dit onderwerp kijk hoe dat vroeger ging, toen plank voor plank geladen werd en het hout in betrekkelijk kleine bundels gelost werd, zie ik dat de planken allemaal verschillend van lengte zijn. Of had dit te maken met het feit dat de ruimen van de schepen niet zo rechthoekig waren als nu?
Weet iemand waarom toen planken van dezelfde maat niet als pakketten aan boord werden gehesen?
Het lijkt me ook voor de houthandelaren efficienter om hout van dezelfde maat als één pakket geleverd te krijgen, inplaats van plank voor plank van verschillende afmetingen.
Of stel ik nou een domme vraag?
groeten
Evert Sikkema
Hallo Evert,
Vergeet niet dat bomen ook allemaal in verschillende lengte groeien en dus planken per definitie ongelijke lang zijn. Dat kwam op die coasters met een ploeg goeie stuwers wel goed uit; ze konden het schip met wat passen, meten en uitzoeken werkelijk propvol stuwen. Zodanig vol zelfs dat er dieper mocht worden afgeladen. Het schip zou zelfs bij lek worden nog op zijn lading blijven drijven.
Het nadeel was dat het wel arbeidsintensief was met véél havendagen. Toen de klok der efficiency wat sneller begon te tikken kwam men tot de conclusie dat het verschepen van paketten toch economischer was.
In het begin kreeg je dan de z.g.n "bezempaketten" waarin toch ook weer planken van ongelijke lengte zaten met als gevolg wel érg veel stuwverlies en breukschade. Daarna kwam men met de z.g.n. "lengte-paketten"; hierin waren alle planken op dezelde maat afgezaagd. Maar dit betekende wel een heleboel afgezaagde restjes. Dit werd dan weer gebruikt voor de fabricage van spaanplaat en andere "afval"houtproducten.
Het is dus alles bij alles een proces van dubbeltjes en kwartjes geweest. (lees tonnen en miljoenen)
Groeten,
Bert de Boer
Vergeet niet dat bomen ook allemaal in verschillende lengte groeien en dus planken per definitie ongelijke lang zijn. Dat kwam op die coasters met een ploeg goeie stuwers wel goed uit; ze konden het schip met wat passen, meten en uitzoeken werkelijk propvol stuwen. Zodanig vol zelfs dat er dieper mocht worden afgeladen. Het schip zou zelfs bij lek worden nog op zijn lading blijven drijven.
Het nadeel was dat het wel arbeidsintensief was met véél havendagen. Toen de klok der efficiency wat sneller begon te tikken kwam men tot de conclusie dat het verschepen van paketten toch economischer was.
In het begin kreeg je dan de z.g.n "bezempaketten" waarin toch ook weer planken van ongelijke lengte zaten met als gevolg wel érg veel stuwverlies en breukschade. Daarna kwam men met de z.g.n. "lengte-paketten"; hierin waren alle planken op dezelde maat afgezaagd. Maar dit betekende wel een heleboel afgezaagde restjes. Dit werd dan weer gebruikt voor de fabricage van spaanplaat en andere "afval"houtproducten.
Het is dus alles bij alles een proces van dubbeltjes en kwartjes geweest. (lees tonnen en miljoenen)
Groeten,
Bert de Boer
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Dat moest ook wel; meerdere stammen in een sling was te zwaar en aan dek te gevaarlijk. Bij palen zoals deze was dat anders.Hier laadt de Trude de boomstammen nog één voor één
Daar gingen er meerdere tegelijk in een sling:
Wat props betreft - eigenlijk "pit-props", mijnstutten - vaak werd er van props gesproken terwijl het om papierhout ging zoals we dat onder andere naar Van Gelder in Velsen brachten. Dat was veel korter en daar viel inderdaad weinig aan te sjorren, al probeerden we het wel.
.
.
houtvaart
Mooie fotos Theo. Herinner me weer dat we de telefoonpalen laden in Hamina met de Merweborg. De bestemming was Ellesmereport aan het Manchesterschipcanal en Belverdere op de Thames.Heb nooit meegemaakt dat er iemand in het water viel. De deklast sjorren was rot werk op die gladde palen.
Vr gr Ab
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet