Ik kwam bij mijn oude foto's deze tegen. Toen ik via Google zocht of er ook nog iets over dit schip te vinden was kwam ik dezelfde foto tegen op deze site https://www.wivonet.nl/nicopag1.htm
Ik vind het wel bijzonder om deze foto bij HOUTVAART te plaatsen, omdat houtvervoer (met naar het Noorden toe vaak zout, zoals uit het boek Hout en Zout van Harry de Groot blijkt) meestal voorbehouden was aan de kustvaart.
Maar ook NIGOCO hield zich, blijkens de foto, met houtvervoer bezig.
Of dit nou hout is uit de Oostzeelanden of uit Brazilië weet ik niet.
ALKAID (1910), Nigoco
Roepletters van dit schip waren ook wel apart, nl NCRV
groeten
Evert Sikkema
Houtvaart.
Hallo mannen,
Alkaid 1922 Gebouwd bij de Lobithsche Scheepsbouw Mij.Lobith
4441 Brt. 7475 Dwt. Call sign. NCRW turbines 2500 PK
D.T. oproepsein PCMF
Volgens mij kregen schepen met dezelfde naam ook wel eens hetzelfde call sign.
De Alkaid 1910 Gebouwd bij de R.D.M. bouw Nr. 23 3028 Brt. 5200 Dwt.
had inderdaad call sign. NCRV internationaal en D.T.oproepsein PXN
Wie weet wat D.T. oproepsein inhoud?
Alkaid 1922 Gebouwd bij de Lobithsche Scheepsbouw Mij.Lobith
4441 Brt. 7475 Dwt. Call sign. NCRW turbines 2500 PK
D.T. oproepsein PCMF
Volgens mij kregen schepen met dezelfde naam ook wel eens hetzelfde call sign.
De Alkaid 1910 Gebouwd bij de R.D.M. bouw Nr. 23 3028 Brt. 5200 Dwt.
had inderdaad call sign. NCRV internationaal en D.T.oproepsein PXN
Wie weet wat D.T. oproepsein inhoud?
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Oh, in 1972 heel zeker, Evert. Toen loste ik de "Balticborg" en "Bothniaborg" regelmatig af en toen had ik mijn S1 nog niet. Die heb ik pas in 1981 of daaromtrent gehaald, toen ik in de shipdelivery terecht was gekomen en niet wilde dat ik ooit een job moest weigeren omdat ik het juiste diploma niet had.
Als GHV-schip moest de "Bothniaborg" twee eerste rangen aan boord hebben: de kapitein en de 1ste stuurman. Later was een KHV +aanvulling voldoende. Van 22 man ging het in een keer naar 12 of was 10 ook al genoeg? Het eerste, die 22 was veel te veel, maar 10 man was voor zo'n ouderwets, bewerkelijk schip weer wat aan de krappe kant. Zes man in de machinekamer - drie machinisten en drie assistenten - was voor zo'n simpel bedrijf natuurlijk van de gekke. Kok/hofmeester, tweede kok en een koksmaat, het kon niet op. Maar wat waar is, is waar: plezierige schepen om op te leven.
Als GHV-schip moest de "Bothniaborg" twee eerste rangen aan boord hebben: de kapitein en de 1ste stuurman. Later was een KHV +aanvulling voldoende. Van 22 man ging het in een keer naar 12 of was 10 ook al genoeg? Het eerste, die 22 was veel te veel, maar 10 man was voor zo'n ouderwets, bewerkelijk schip weer wat aan de krappe kant. Zes man in de machinekamer - drie machinisten en drie assistenten - was voor zo'n simpel bedrijf natuurlijk van de gekke. Kok/hofmeester, tweede kok en een koksmaat, het kon niet op. Maar wat waar is, is waar: plezierige schepen om op te leven.