Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Ik kwam bij mijn oude foto's deze tegen. Toen ik via Google zocht of er ook nog iets over dit schip te vinden was kwam ik dezelfde foto tegen op deze site https://www.wivonet.nl/nicopag1.htm

Ik vind het wel bijzonder om deze foto bij HOUTVAART te plaatsen, omdat houtvervoer (met naar het Noorden toe vaak zout, zoals uit het boek Hout en Zout van Harry de Groot blijkt) meestal voorbehouden was aan de kustvaart.
Maar ook NIGOCO hield zich, blijkens de foto, met houtvervoer bezig.
Of dit nou hout is uit de Oostzeelanden of uit Brazilië weet ik niet.

Afbeelding
ALKAID (1910), Nigoco
Roepletters van dit schip waren ook wel apart, nl NCRV

groeten
Evert Sikkema
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Nog een paar grotere houtslepers uit het begin van de vorige eeuw.

gr.

Harry

Afbeelding
s.s. Atbara

Afbeelding
Het Russische s.s. Kildin
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Douwe J.
Berichten: 1782
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Hallo mannen,

Alkaid 1922 Gebouwd bij de Lobithsche Scheepsbouw Mij.Lobith
4441 Brt. 7475 Dwt. Call sign. NCRW turbines 2500 PK
D.T. oproepsein PCMF
Volgens mij kregen schepen met dezelfde naam ook wel eens hetzelfde call sign.
De Alkaid 1910 Gebouwd bij de R.D.M. bouw Nr. 23 3028 Brt. 5200 Dwt.
had inderdaad call sign. NCRV internationaal en D.T.oproepsein PXN

Wie weet wat D.T. oproepsein inhoud?
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Emmy S onderweg om een lading hout te halen...

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pluijm

Bericht door pluijm »

Houtvaart ao. 2006
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de Russische Sheksna
groeten
Jan van der Pluijm
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De splinternieuwe Duitse Warfleth van 1966 met een deklast hout in het van Starkenborghkanaal, Groningen:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Oldambt bij houthandel Van Calcar.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bothniaborg in 1972 met houtpakketten in Groningen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Harry, werd zo'n BOTHNIABORG in 1972 nou gezien als een GHV-schip of viel ze nog onder de kustvaarders?

groeten
Evertr Sikkema
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Oh, in 1972 heel zeker, Evert. Toen loste ik de "Balticborg" en "Bothniaborg" regelmatig af en toen had ik mijn S1 nog niet. Die heb ik pas in 1981 of daaromtrent gehaald, toen ik in de shipdelivery terecht was gekomen en niet wilde dat ik ooit een job moest weigeren omdat ik het juiste diploma niet had.
Als GHV-schip moest de "Bothniaborg" twee eerste rangen aan boord hebben: de kapitein en de 1ste stuurman. Later was een KHV +aanvulling voldoende. Van 22 man ging het in een keer naar 12 of was 10 ook al genoeg? Het eerste, die 22 was veel te veel, maar 10 man was voor zo'n ouderwets, bewerkelijk schip weer wat aan de krappe kant. Zes man in de machinekamer - drie machinisten en drie assistenten - was voor zo'n simpel bedrijf natuurlijk van de gekke. Kok/hofmeester, tweede kok en een koksmaat, het kon niet op. Maar wat waar is, is waar: plezierige schepen om op te leven.
Plaats reactie