Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Roy schreef:Dat cafe bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a./d. IJssel, werd dat jaren later misschien door ene Vogelaar gerund Theo ?
Geen idee, Roy. Ik geloof niet dat ik daarna ooit nog weer bij Vuyk ben geweest.
Capelle aan de IJssel was mijn laatste woonplaats in Nederland, maar ook in die tijd kwam ik daar eigenlijk nooit in de buurt.

Evert, ik heb al evenmin enig idee over vertikaal gestuwde pakketten. Lijkt me geen eenvoudige zaak. :)
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Re: Houtvaart.

Bericht door shipwis »

nee, Roy,
café Vogelaar is gelegen, naast de werf van Olthof,
schuin tegenover van der Giessen,
en dat is nog Capelle West,
groetjes, pete
it is by growing old,
that one remain young.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Theo, ik snap ook het nut niet van verticaal laden van houtpakketten.
Ergens op het Kustvaartforum heeft iemand ooit eens over het lossen van hout in Delfzijl gesproken. Dat ging geloof ik met 13 pakketten tegelijk. Dat zou dan dus ook verticaal gebeuren, als ik de Blauwe Wimpel mag geloven.
Bij de speciale houtschepen van W&B zit alle hout onder de luiken, maar bij andere schepen die nog hout op de luiken hebben ligt dat horizontaal, maar dat kan ook niet anders, lijkt mij.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy-

Re: Houtvaart.

Bericht door Roy- »

Klopt Pete, maar die werf bedoelde ik ook.
Waar nu Olthof zit, was de reparatiewerf van A. Vuyk & Zn. De nieuwbouwwerf lag binnen de stuw.
Op die reparatiewerf bouwde we toen trouwens ook een nieuwbouwschip.......................

m.v.g. Roy
compass

Re: Houtvaart.

Bericht door compass »

Er was destijds een z.g.n. parallel sideloader op de W&B schepen maar dacht ook nog een ander patent. Was dat wellicht een vertical sideloader? Mogelijk dat daar dan de verwarring van 'vertikaal laden' vandaan komt.

Groeten,
Bert de Boer
Jeroen
Berichten: 106
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Houtvaart.

Bericht door Jeroen »

Theo,

de laatste reis hout (zal 2006 geweest zijn met een V...borg) die ik heb gedaan was met zowel standaard pakketen in plastic als bezempakketten (sommige zelfs in plastic). Bezem pakketen gebruikten we in het ruim om de laatste gaten en kieren dicht te stampen en aan dek langs de randen zoveel mogelijk standaard pakketten en in het midden de bezempakketen. Zooitje aan boord draaien en aan de kant neerzetten, pakket voor pakket uitzoeken en plaatsen om maar zo min mogelijk loze ruimtes te houden.
Een van de weinige ladingen wat ik de moeite vond om de vetput voor uit te komen. (zeker als alleen de ouwe en ik hout ervaring hebben en de stuurlieden alleen maar bulk en doosjes hebben gevaren).
Groeten Jeroen
Jeroen
Berichten: 106
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Houtvaart.

Bericht door Jeroen »

Wijnne & Barends heeft 2 schepen (Marie Christine en Helene) gehad met de eerste ontwikkeling kraan de Radial Side Loader, werkte toch niet helemaal zoals verwacht en daaruit is de Radial Side Loader ontwikkeld.

Evert kun je dat betreffende artikel toe vallig inscannen?
Groeten Jeroen
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Dit is het betreffende artikel, Jeroen.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
jans
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:40

Re: Houtvaart.

Bericht door jans »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heren hier de PSL van de carina
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Houtvaart.

Bericht door t.fluks »

Bij het zien van de foto's van de "Brouwersgracht" en de "Bab T", komen herinneringen uit mijn jeugd boven.Mijn vader laadde toen met z'n schip nogal eens hout in Amsterdam of de Zaan.
En inderdaad werd de lading plank voor plank in het ruim gelegd en alle hoekjes en gaatjes kwamen vol, ook een flinke deklast erop.Ën dan richting Oost-Nederland
Ik was nogal nieuwsgierig en klom meestal aan boord van zo'n coaster om rond te kijken.
Jullie hadden toen nog een KOK aan boord, nou dat leek me wel wat!Op een keer lagen we langszij van de coaster "Borneo", ik kwam in gesprek met de kok hij was bezig met een gerecht waar ik nog nooit van gehoord had, nl rijst met kerrie!!Hij gaf mij een bordjevol en dat smaakte prima!Hij had een huisje in Bayonne, waar hij wilde gaan wonen als hij met varen stopte. Ik weet niet of dat ook gelukt is, het leek me toen een machtig eind weg.
Vele jaren later, met onze dortmunder, vervoerden we, via het schipperscollectief AIMK te Amsterdam, veel gebundeld hout naar Duitsland. Neuss, Keulen, Porz of Andernach.Die
pakketten hadden bovenop alléén een papieren afdeklaagje en we waren verplicht de deklast met kleden af te dekken.Dat was altijd een heel tijdrovend karwei.Bij de ene firma werd met regen niet gelost en kon je alles weer afdekken, bij de ander werd het open en bloot op de wal gezet.Dat was leuk varen, met zo'n vast ploegje.
Tammo.
Plaats reactie