In 1956 bouwde scheepswerf Bodewes, Hoogezand deze Poranui voor de Northern Steamship Company, Auckland, Nieuw Zeeland. Meer weet ik niet, ook de site www.nzcoastalshipping.com geeft weing info.
Wie heeft meer data van haar, w.o. ook tonnage en afmetingen.
Naam bekend, maar historie niet.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Ben,
Op deze site lees je de gehele geschiedenis van de rederij en staat nog een foto van de Poranui op de helling net voor de tewaterlating. https://www.nzcoastalshipping.com/Northern%20S.S.Co.html
De Poranui was 892 grt groot en is op 14 juli 1956 bij Bodewes Hoogezand te water gelaten.
Het schip is in oktober 1969 verkocht aan kapitein A.R. Rusden uit Port Vila. Een maand later ging het schip totaal verloren toen het op het Jouan Reef liep, 100 mijl noord van Noumea. Iedereen kwam van boord.
Op deze site lees je de gehele geschiedenis van de rederij en staat nog een foto van de Poranui op de helling net voor de tewaterlating. https://www.nzcoastalshipping.com/Northern%20S.S.Co.html
De Poranui was 892 grt groot en is op 14 juli 1956 bij Bodewes Hoogezand te water gelaten.
Het schip is in oktober 1969 verkocht aan kapitein A.R. Rusden uit Port Vila. Een maand later ging het schip totaal verloren toen het op het Jouan Reef liep, 100 mijl noord van Noumea. Iedereen kwam van boord.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Op 09-03-07 had Ben een vraag over de Holberg 1972 939 brt.
De opdrachtgever en afnemer zou Nederlands zijn.
Maar de werklijke eigenaar blijft wazig.
Holberg - Holberg scheepvaart Mij Rotterdam. 1972-1974.
Caricom 1 - Holberg scheepv.& handel Mij Curacao. 1974-1980.
Arico - Charon N.V. Willemstad. 1980-1984.
In 1976 word Interheheer Delft en in 1977 Caricom Curacao genoemd.
1984 Bermeo Lib.
1992 El Coco.
Hank
De opdrachtgever en afnemer zou Nederlands zijn.
Maar de werklijke eigenaar blijft wazig.
Holberg - Holberg scheepvaart Mij Rotterdam. 1972-1974.
Caricom 1 - Holberg scheepv.& handel Mij Curacao. 1974-1980.
Arico - Charon N.V. Willemstad. 1980-1984.
In 1976 word Interheheer Delft en in 1977 Caricom Curacao genoemd.
1984 Bermeo Lib.
1992 El Coco.
Hank
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Poronui
Die kapitein A.R. Rusden opereerde vanuit verschillende eilanden in Oceanie. Dit zijn de schepen waar zijn naam in 1967 aan was verbonden.
Die Rusden had op 7 mei 1967 ook al soortgelijke 'pech' gehad met een ex-hollandse coaster die hij net 1 maand had gekocht. De Wallisian (ex-Speedwell - 1946 Haarlem) liep toen op het Nukutolo Reef, 130 mijl NE van Suva.
En wat te denken van de Matipo (ex-Birgitte-Basse - 1953 Meppel). Die werd in 1968 aangekocht door Rusden en liep dat jaar nog op een rif bij Noumea. Sleepboten kregen hem er niet meer af. Nadat hij daar 9 maanden had gezeten, dreef het schip na een cycloon plotseling weer rond. De kapitein was al die tijd aan boord gebleven! Het schip heeft daarna nog jaren gevaren en is nu een drijvend restaurant geworden in de haven van Noumea.
Zo zijn er nog wel een paar: De Holmbrea, de Konanda,.... Typisch is wel dat alle coasters in dit gebied doorvaren tot ze zijn gezonken. Voor de een komt dat moment wat eerder dan voor de ander.
Als schip bij Rusden, was je niet echt verzekerd van een goede toekomst.Source: New Zealand Marine News 1967 Volume 19 Number 1 Pages 27-28
Title: For the Record: Captain Athol Rusden ( Leahy, P J )
1 ALIZE Vessel ID: 519010137 Details: Ketch, Owner: French Government of New Hebrides
2 ALTAIR Vessel ID: 519010144 Owner: Rusden A R
3 AONIU Vessel ID: 519010135 Details: Ketch, Owner: Tongan Government
4 ARTEMISE Vessel ID: 519010132 Details: Ketch, Owner: Herve and Cie
5 ASAHI MARU NO 8 Vessel ID: 519010141 Details: Fishing vessel
6 COLORADO DEL MAR Vessel ID: 519010148 Owner: Rusden, A R
7 DARNLEY Vessel ID: 519010151 Owner: Rusden, A R
8 FAITH Vessel ID: 519010130 Details: Ketch, Owner: Rusden, A R
9 HOLMBRAE Vessel ID: 1179933 ON: 179933 Details: Coastal vessel, Owner: Captain A R Rusden
10 HOLMLEA Vessel ID: 519010128 Details: Coastal vessel Tonnage: 527. Owner: Captain A R Rusden and Mr L A Moriarty
11 KONANDA Vessel ID: 1196736 ON: 196736 Details: Coastal vessel, Owner: Captain A R Rusden
12 KONANDA Vessel ID: 1196736 ON: 196736 Owner: Rusden, A R
13 KUK NAM NO 5 Vessel ID: 519010142 Details: Fishing vessel
14 LADY STIRLING Vessel ID: 519010131 Details: Schooner, Owner: Rusden, A R
15 MARK RUSMOR Vessel ID: 519010150 Owner: Rusden, A R
16 NEW GOLDEN HIND Vessel ID: 519010133 Details: Ketch, Owner: Rusden, A R
17 NIKAU Vessel ID: 519010140 Owner: Rusden, A R
18 PAULMARKSON Vessel ID: 1179933 ON: 179933 Owner: Rusden, A R
19 PHINLANTE II Vessel ID: 519010134 Details: Motor vessel, Owner: Rusden, A R
20 ROSALIE Vessel ID: 1171446 ON: 171446 Details: Cargo ship, Tonnage: 260
Die Rusden had op 7 mei 1967 ook al soortgelijke 'pech' gehad met een ex-hollandse coaster die hij net 1 maand had gekocht. De Wallisian (ex-Speedwell - 1946 Haarlem) liep toen op het Nukutolo Reef, 130 mijl NE van Suva.
En wat te denken van de Matipo (ex-Birgitte-Basse - 1953 Meppel). Die werd in 1968 aangekocht door Rusden en liep dat jaar nog op een rif bij Noumea. Sleepboten kregen hem er niet meer af. Nadat hij daar 9 maanden had gezeten, dreef het schip na een cycloon plotseling weer rond. De kapitein was al die tijd aan boord gebleven! Het schip heeft daarna nog jaren gevaren en is nu een drijvend restaurant geworden in de haven van Noumea.
Zo zijn er nog wel een paar: De Holmbrea, de Konanda,.... Typisch is wel dat alle coasters in dit gebied doorvaren tot ze zijn gezonken. Voor de een komt dat moment wat eerder dan voor de ander.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Het volgende heb ik gevonden van de Holberg 1977 1599 brt.
De opdrachtgever was Deens.
Juni 1977 opgeleverd als Atlantic Progress aan Holberg scheepvaart en
handels Mij te Rotterdam en herdoopt in Holberg.Een andere bron
vermeld als Atlantic Progress gekocht van de werf door Holberg
scheepv. en handel Mij te Delft en herdoopt in Holberg.
De Anna Drent ook een schip uit deze serie had ook al een moeilijke
start voor ze voer.
De Holberg heeft bnr 25 en Bintang Bolong (zie topic OAL)heett bnr 24.
Misschien een link tussen de eigenaren?
Atlantic Progress - Holberg Scheepvaart Mij. Gouda 1977-1977.
Holberg - Holberg Scheepvaart Mij. Delft 1977-1979.
In 1979 verkocht en in Slikkerveer met 18,40 m verlengd.
Norned Thor - Norned Shipping (J.Kromwijk) Rotterdam.
1984 Enns (Ooostenrijk).
Hank.
De opdrachtgever was Deens.
Juni 1977 opgeleverd als Atlantic Progress aan Holberg scheepvaart en
handels Mij te Rotterdam en herdoopt in Holberg.Een andere bron
vermeld als Atlantic Progress gekocht van de werf door Holberg
scheepv. en handel Mij te Delft en herdoopt in Holberg.
De Anna Drent ook een schip uit deze serie had ook al een moeilijke
start voor ze voer.
De Holberg heeft bnr 25 en Bintang Bolong (zie topic OAL)heett bnr 24.
Misschien een link tussen de eigenaren?
Atlantic Progress - Holberg Scheepvaart Mij. Gouda 1977-1977.
Holberg - Holberg Scheepvaart Mij. Delft 1977-1979.
In 1979 verkocht en in Slikkerveer met 18,40 m verlengd.
Norned Thor - Norned Shipping (J.Kromwijk) Rotterdam.
1984 Enns (Ooostenrijk).
Hank.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 jan 2005 06:01
- Locatie: Melbourne
Nog wat aanvullende informatie over de MATIPO kun je vinden als volgt:
https://z7.invisionfree.com/NZ_Coastal_S ... wtopic=107
Dit is het forum van NZCoastal Shipping.
Jan
https://z7.invisionfree.com/NZ_Coastal_S ... wtopic=107
Dit is het forum van NZCoastal Shipping.
Jan
Voor Jürgen Schiller die op deze kümo is begonnen als lichtmatroos zoeken wij de historie van de Sigrid. Jürgen is als kapitein van de King of Scandinavia
gepensioneerd. Op de dienst IJmuiden-NewCastle ging hij veel IJmuiden in en uit waar Jolanda verkeersleider was, van daar.
Groeten, Harrie.
No woman no cry.
Ahoy Harry,
Ik denk dat het de SIGRID 1951 is, gebouwd bij Ewout Berninghaus voor Ferdinand Waller,later voor Harry Giese.
GT:347
DWT:470
Hier nogmaals in kleur,heeft volgens mij nog een best tijdje doorgevaren, kwam haar nog tegen als ST. LUC EXPRESS & recentelijk nog als PIPO EXPRESS LINE[IMO:5327491],volgens Equasis nog steeds in de vaart.
©Bettina Rohbrecht
Hier ook nog even de KING:
©Jolanda
Ik denk dat het de SIGRID 1951 is, gebouwd bij Ewout Berninghaus voor Ferdinand Waller,later voor Harry Giese.
GT:347
DWT:470
Hier nogmaals in kleur,heeft volgens mij nog een best tijdje doorgevaren, kwam haar nog tegen als ST. LUC EXPRESS & recentelijk nog als PIPO EXPRESS LINE[IMO:5327491],volgens Equasis nog steeds in de vaart.
©Bettina Rohbrecht
Hier ook nog even de KING:
©Jolanda
-
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
- Locatie: Rendsburg/Duitsland
- Contacteer:
ben schreef:Jelle misscien is dit haar: Duitse Hannes Knüppel van 1962, werd in 1987 Ellen en opgelegd in 1987 in Rotterdam.
Hi ben,
this coaster is the british built BENGUELA .
Some additional info about her:
1936 Goole SB
LPP: 56.0 m
Beam: 8.3 m
BENGUELA -46
ELLEN M. - 69
KALKAS II - 69
ATHANASSIOS KALKASSINAS - 70
PLAKAS - 75
ASTERIAS - 75
PSILORITIS -79
+Hendrik-Ido-Ambacht 4q.79
Krgds
Arne