Naam bekend, maar historie niet.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Het "open-ovaalhek" van de Svanvik ex Maartje gespot in 2004 in Douala.

Afbeelding
Foto: ©R. Grard.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

GerritJanRuijg schreef:.....de Maartje van 1932 zou nog als Svanvik in Kameroen rondvaren als dat niet ook al verleden tijd is ..
De Svanvik is nu ook verleden tijd, zij is in 2008 gezonken in de haven van Douala. Meer info heb ik (nog) niet.

Afbeelding

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: zoektocht naar klipperaak Zuiderzee en tjalk "De Marne"

Bericht door Wrijfhout »

tjalkzoeker schreef:Mijn grootvader, Drewes van der Maar, heeft in 1905 gevaren op de klipperaak "Zuiderzee" (eigenaar/kapitein Steenstra) waarschijnijk als stuurman.

Dit was voor hem het laatste jaar, want in datzelfde jaar werd zijn nieuw gebouwde Groninger zeetjalk (ijzer) naam "De Marne" door hem in gebruik genomen.
Ik ga, morgen 9 aug. 2011 in het Maritiem Museum in Rotterdam naspeuringen doen naar deze tjalk.
Wat ik via deze site wil weten of er afbeeldingen zijn van de Zuiderzee en/of De Marne en zijn beide schepen nog in de vaart?
Ben erg benieuwd of er nog iets is te vinden.

Inmiddels ben ik al wat wijzer geworden en heb de volgende gegevens gevonden voor mijn zoektocht naar de tjalk.
1e. de tjalk is op 15-02-1917 overgeschreven op naam van Jan Jonker, Groningen
2e. op 19-04-1922 is deze tjalk in eigendom gekomen van Hendrik Emmelkamp, Wildervank.
Is er over deze Emmelkamp iets bekend?
Hierbij verwijs ik even naar pagina 40 van Uitspraken voor de Raad van Scheepvaart waar over de stranding van de Zuiderzee in Etretat te lezen is.
Klik HIER voor de betreffende pagina,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door GerritJanRuijg »

Ben schreef:De Svanvik is nu ook verleden tijd, zij is in 2008 gezonken in de haven van Douala. Meer info heb ik (nog) niet.
Ben, bedankt voor de update.
Verdorie wat zonde! Temeer omdat de originele brug er ook nog op stond (zie Jelle).
Gevalletje metaalmoeheid lijkt me zo te zien. Dat krijg je als er geen zeemansvrienden van de scheepvaartinspectie in de buurt zijn, die zien zoiets wel aankomen.
Benieuwd naar het vervolg. Sloop ter plaatse? Ligt nog ergens weg te rotten? Of toch naar goed Afrikaans gebruik weer opgelapt tot het volgende ongeluk? Ze hadden op deze manier letterlijk "het lek boven water". Kan je er goed bij om de boel dicht te lassen. Het lijkt alsof ze dat verderop al eens gedaan hebben met een dubbeling.

Groeten, Gerrit Jan
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Is iemand bekend met de Peter Andreasen uit Kobenhavn die hier in Moerdijk ligt, een paar jaartjes geleden...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Huug »

Afbeelding

Opgeleverd april 1957 door Scheepswerf "Hoogezand" Jac. Bodewes te Hoogezand als AIDA Lloyds Nr. 5275739. Bouwnummer 83 ??
Kan zo vlug niet vinden voor wie het scheepje is gebouwd, maar ondanks het klavertje op de kop denk ik toch voor Deense rekening.
1959: THORA FRELLSEN
1961: PETER ANDREASEN
1965: METRIC
Allemaal Deens.

13-11-1972: Gestrand op Texel in positie 52.58 N en 04.38 O in slecht weer op reis van Morlaix naar ?????
Bemanning gered.
09-05-1973: Vlotgebracht en verkocht aan Nederlandse slopers.
Begin 1975 gesloopt in Zaandam


Of dit toeval is??!!! Kreeg bovengetoonde foto recent opgestuurd van Frits Joling en kon de gegevens niet vinden. Jan Anderiesse kwam vanmorgen met de oplossing hierboven getoond

Dus foto Frits Joling en tekst Jan Anderiesse
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Wrijfhout »

Toeval bestaat niet... :lol: Huug bedankt voor de gegevens,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Huug, Wrijfhout,

Aida opgeleverd aan J.P.Bager te Marstal Dk.
@Huug, type foutje, datum van stranding juister 1972

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Huug »

Merci Tinus!
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Een oude foto met een (tot nu toe) onbekende 2-mast schoener Roelfiena. Wie heeft meer info over haar?

Afbeelding
collectie S. Venema.
Plaats reactie