Naam bekend, maar historie niet.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp »

In het boekje Below Sea Reach van 1987 kwam ik een Gazelle tegen in een vlootlijst van 1957.
Gazelle ,Vectis Shipping Newport I.O.W. ,built 1904 Holland ,currently laid up.
Dit was een uit een serie grote stalen Thames(coasting) barges ,ze hadden toen ook de Oceanic in de vloot uit dezelfde serie.
De Servic is de enige die nu nog overgebleven is,maar al wel jaren in de pishoek ligt overigens.
Vectis had al eerder een Gazelle gehad ,ook gemotoriseerd maar deze was in 1943 verloren gegaan.
Deze was in 1893 gebouwd en ook een stuk kleiner 60,4 ft.

Groet Jan

Volgens mij is Vectis shipping de gerechtsvoorganger van het huidige Carisbrook Shipping ons allen welbekend.
Broere
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2010 20:50
Locatie: Hoevelaken

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Broere »

Mijnheer Jan, in 2007 heb jij gereageerd bij "Shipsnostalgia"op de foto van de toen daar geplaatste foto van deze Gazelle met onderstaand verhaal
"She was one of a series big barges built in Holland for Goldsmith's of Grays 120 tons register.They could load 250 300 tons .
Others were Cedric ,Servic,Oceanic Celtic,Britannic Doric,teutonic and Germanic.
The last two had their names tactfully altered in 1914 to Maymon and Lais .
In the end they were fitted with an engine and the sails disappeared ofcourse.
Fine picture !"
Nu die foto bekijkend is de bovenstaande foto dus niets "Hollands", alleen hier gebouwd!
Roel
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp »

Ik probeerde al in te loggen bij SN maar vanwege een PC crash lukt me dat even niet .Ik herkende de foto niet trouwens maar m'n intuiti liet me niet in de steek :wink:
Groet Jan
Maar goed nu de gewenste levensloop nog!
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Ik heb best wel wat documentatie over Thamesbarges maar ben nog geen foto tegen gekomen van een van deze schepen van deze klasse onder zeil.
Goldsmith's was al vroeg met het bouwen van serie's maar er was/is weinig waardering in de boeken voor deze grote weinig sierlijke barges.Vandaar misschien dat ik nog geen foto's gevonden heb.
Zo omgebouwd als motorbarge is het toch een net scheepie!Helaas kan ik even niet scannen want er schiet me net te binnen dat ik nog een foto weet, als motorbarge weliswaar.
Groet Jan
Harry Bernd

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Harry Bernd »

Jan,
Probeer Greta Thames sailing barge.Het schip is wel is waar omgebouwd voor dagtochten maar geeft toch een aardige indruk.
Harry
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp »

De Greta heb ik vorig jaar in Whitstable gezien Harry.
De Gazelle is destijds als Runic gebouwd in 1904 door Otto in Krimpen aan de IJssel,in 1949 als Goldrune en in 51 als Gazelle voor Vectis en latere eigenaar was Palmer's in Gravesend.
166 Gt en 255 DW met een Bergius diesel ,ze heeft tot 1981 gevaren.
Ontworpen door Pollocks die later de werf in Faversham had.
In de 30er jaren is de hele serie omgebouwd tot motorbarge bij de werf van Pollock's.Alleen het viertal Will, Fred ,Ethel en Alf Everard waren groter.
groet Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Heren, bedankt voor jullie reacties n.a.v. de foto van de Gazelle. Kan ik de foto opbergen met de levensloop erbij.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Trieste
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Herman »

Van oorsprong een Deense bouw,op ships nostalgia staat ook nog een foto van haar,maar geen geschiedenis.
gr.Herman
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Achter op kaart staat alleen maar Sea Star - Griek - 1957. Haar geschiedenis is mij onbekend.

Afbeelding
Plaats reactie