Wm H. Müller & Co. N.V.
Express 1929
Foto: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
s.s. Batavier II - 1921.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
De Rhone was van de Engelse tak van Wm. H. Müller, zij werd in 1928 als Nederlandse Seine voor Müller gebouwd bij scheepswerf Koster in Groningen.
Foto: collectie J.A. Ideler.
Foto: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
De Sandenburgh werd in 1915 gebouwd als Batavier I en had de naam Sandenburgh van 1937 tot 1954, toen zij in Hendrik-Ido-Ambacht werd gesloopt.
foto: collectie J.A. Ideler.
foto: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
De Veenenburgh werd in 1927 als Batavier VII gebouwd bij scheepswerf Koster, Groningen. In 1937 werd zij herdoopt in Veeneburgh en in 1961 verkocht als Forto.
In 1971 ontkwam zij aan de sloop en werd doorverkocht naar België om daar nog 7 jaren rond te varen met sportvissers onder de naam Quiet Waters. Belgische slopers maakten in 1978 een einde haar 51-jarige loopbaan.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
In 1971 ontkwam zij aan de sloop en werd doorverkocht naar België om daar nog 7 jaren rond te varen met sportvissers onder de naam Quiet Waters. Belgische slopers maakten in 1978 een einde haar 51-jarige loopbaan.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Sambre - 1930 - scheepswerf Gebr. Pot, Bolnes - 1957 naar Duitsland als Timberto - 1970 gesloopt in Krimpen a.d. IJssel.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
....foto's...
Beste mensen,
Na een weekreis met de Batavier III werd mij verteld, dat ik als assistent machinist voor 3 maanden de Meuse moest aflossen in Parijs.
Dus met een aantal bemanningsleden per trein, getrokken door een stoomlocomotief (1959), op naar Parijs. Daarna met een taxi naar Gennevilliers, een voorstad van Parijs, waar hij lag. De Meuse voer met de Marne en de Eccaut de lijndienst Parijs-Rouaan-Le Havre naar Liverpool-Manchester. Zo’n rondvaart duurde ± 3 weken. Om de twee reizen gingen we eerst naar Glasgow en deden daarna Liverpool-Manchester aan. Terug naar Frankrijk gingen wij soms naar de kanaaleilanden Jersey en Guernsey.
Op de Meuse heb ik mijn eerste en tevens laatste ervaring opgedaan met een tweetakt motor. Het was een 6 cilinder Polar gebouwd door Atlas Diesel A/B Stockholm. De twee hulpmotoren waren luxe ingericht met startmotoren op lucht.
Het zeemansleven kreeg wel een andere wending, daar ik in die periode veel last had van zeeziekte, waarbij alles groen en geel zag, maar gelukkig groeide ik daar overheen.
Deze zelfde dienst heb ik bij elkaar opgeteld 15 maanden als 2e machinist op de Marne gevaren. (1961-1962)
De Marne had als voortstuwing een 8 cilinder Werkspoor met een A-frame. Daarbij werden de zuigers via het carter uit de motor gehaald. Helaas werden de hulpmotoren met spierkracht aangeslingerd, waar best veel inspanning voor nodig was.
De Parijs dienst heb ik met veel plezier gevaren. Mijn ervaring op de Seine heb ik geschreven op de topic kombuispraat “Seinevaartâ€.
In Glasgow gingen wij o.a. Whiskey laden. Het eerste hijsje werd altijd hardhandig in het ruim gezet, waarbij enig breuk ontstond en de bootwerkers er van konden nuttigen.
In Liverpool lagen wij in het Wapping Dock. Het laden en lossen ging met winch en boom.
Van Liverpool gingen wij naar Manchester via het Mancester Ship Canal (5 sluizen). Daar het water in het kanaal diepzwart was, noemden wij het ook wel Shit Canal.
In Liverpool gingen wij vaak naar het Holland House. In 1959 was het nog in de Lime Street. Een bovenzaaltje als een pijpenla. Daarna zijn zij verhuisd. Zie “Zeemanshuizen†op de Topic. Er waren altijd een aantal dames aanwezig en het was er gezellig. Zo gezellig zelfs, dat wij vanuit Manchester met de trein naar Liverpool gingen. s’Nachts bleven slapen in een zeemans-hospice om s’morgens zeer vroeg weer terug te reizen naar Manchester.
Het is vandaag aan de dag niet meer voor te stellen, dat je met een bootje van 600 DWT 2 dagen, of zelfs meer in dezelfde haven verbleef.
Al met al een tijd met goede herinneringen.
Groeten,
Nico Bot
Beste mensen,
Na een weekreis met de Batavier III werd mij verteld, dat ik als assistent machinist voor 3 maanden de Meuse moest aflossen in Parijs.
Dus met een aantal bemanningsleden per trein, getrokken door een stoomlocomotief (1959), op naar Parijs. Daarna met een taxi naar Gennevilliers, een voorstad van Parijs, waar hij lag. De Meuse voer met de Marne en de Eccaut de lijndienst Parijs-Rouaan-Le Havre naar Liverpool-Manchester. Zo’n rondvaart duurde ± 3 weken. Om de twee reizen gingen we eerst naar Glasgow en deden daarna Liverpool-Manchester aan. Terug naar Frankrijk gingen wij soms naar de kanaaleilanden Jersey en Guernsey.
Op de Meuse heb ik mijn eerste en tevens laatste ervaring opgedaan met een tweetakt motor. Het was een 6 cilinder Polar gebouwd door Atlas Diesel A/B Stockholm. De twee hulpmotoren waren luxe ingericht met startmotoren op lucht.
Het zeemansleven kreeg wel een andere wending, daar ik in die periode veel last had van zeeziekte, waarbij alles groen en geel zag, maar gelukkig groeide ik daar overheen.
Deze zelfde dienst heb ik bij elkaar opgeteld 15 maanden als 2e machinist op de Marne gevaren. (1961-1962)
De Marne had als voortstuwing een 8 cilinder Werkspoor met een A-frame. Daarbij werden de zuigers via het carter uit de motor gehaald. Helaas werden de hulpmotoren met spierkracht aangeslingerd, waar best veel inspanning voor nodig was.
De Parijs dienst heb ik met veel plezier gevaren. Mijn ervaring op de Seine heb ik geschreven op de topic kombuispraat “Seinevaartâ€.
In Glasgow gingen wij o.a. Whiskey laden. Het eerste hijsje werd altijd hardhandig in het ruim gezet, waarbij enig breuk ontstond en de bootwerkers er van konden nuttigen.
In Liverpool lagen wij in het Wapping Dock. Het laden en lossen ging met winch en boom.
Van Liverpool gingen wij naar Manchester via het Mancester Ship Canal (5 sluizen). Daar het water in het kanaal diepzwart was, noemden wij het ook wel Shit Canal.
In Liverpool gingen wij vaak naar het Holland House. In 1959 was het nog in de Lime Street. Een bovenzaaltje als een pijpenla. Daarna zijn zij verhuisd. Zie “Zeemanshuizen†op de Topic. Er waren altijd een aantal dames aanwezig en het was er gezellig. Zo gezellig zelfs, dat wij vanuit Manchester met de trein naar Liverpool gingen. s’Nachts bleven slapen in een zeemans-hospice om s’morgens zeer vroeg weer terug te reizen naar Manchester.
Het is vandaag aan de dag niet meer voor te stellen, dat je met een bootje van 600 DWT 2 dagen, of zelfs meer in dezelfde haven verbleef.
Al met al een tijd met goede herinneringen.
Groeten,
Nico Bot
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Oosterburgh - 1953.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
De Nijenburgh voer van 1940 - 1966 onder de vlag van Müller, scheepswerf van Diepen, Waterhuizen bouwde haar in 1939 als Heiny.
In 1966 werd zij verkocht naar Finland als Senta en in 1971 naar Syrië als Adham. Gezonken bij Egypte op 15 juli 1976.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
In 1966 werd zij verkocht naar Finland als Senta en in 1971 naar Syrië als Adham. Gezonken bij Egypte op 15 juli 1976.
Foto's: collectie J.A. Ideler.